سیستم عامل بخش ورودی و خروجی

4,000 تومان

سيستم عامل بخش ورودی و خروجی

  • بخش ورودی و خروجی
  • سيستم عامل بخش ورودی
  • ورودی و خروجی
  • اصول سخت افزار I/O
  •  کلیات نرم افزار  I/O
  •  بن بستها Dead Locks

دانلود تحقیق پاورپونت سیستم عامل بخش ورودی و خروجی در ۲۹ اسلاید زیبا تهیه و تنظیم شده است

برای دانلود این جزوه بخش ورودی و خروجی میبایست خرید را انجام دهید

تا بتوانید فایل کامل این مقاله را دانلود کنید

ما بطور نمونه قسمتی از متن این پاورپوینت را در قسمت زیر برای کاربران دانشکده ها یی قرار خواهیم داد.

سیستم عامل بخش ورودی و خروجی

ورودی و خروجی

سیستم عامل برای کنترل دستگاههای ورودی و خروجی (I/O)  ، دستوراتی به دستگاههای می فرستد ، Interrupt   هایی را دریافت می کند و به  Error  هایی که رخ می دهد. میپردازد.

  • اصول سخت افزار I/O
  •  کلیات نرم افزار  I/O
  •  بن بستها Dead Locks

اصول سخت افزار I/O

در این پنجره از دیدگاه برنامه نویس به سخت افزار I/O  نگاه می کنیم .

یعنی :

واسط (Interface)  که در اختیار نرم افزار قرارداده می شود. دستوراتی که سخت افزار قبول می کند ، کارهایی را که انجام می دهد ،  Error  هایی که

در این بخش توجه ما بر این خواهد بود که که دستگاههای ورودی / خروجی چگونه  Program  می شوند .  (Programming I/O Devices)


مطلب پیشنهادی     معاینه فیزیکی سیستم تنفسی


دستگاههای ورودی /خروجی  I/O

به ۲ دسته کلی تقسیم می شوند :

  • Block Devices
  • Character Devices

دستگاههای بلوکی   Block Devices

دستگاهی است که اطلاعات را در بلوکهایی با سایز ثابت می ریزد که هر بلوک آدرس خودش را دارد. سایزهای معمول برای بلوک از ۵۱۲ بایت تا ۳۲۷۶۸  Byte   یعنی ۳۲k می باشد.

خصوصیات اصلی یک  دستگاه بلوکی این است که در این دستگاه هر بلوک مجزا از بلوکهای دیگر قابل خواندن و نوشتن است . دیسکها  معمول ترین دستگاههای  بلوکی هستند.


  دستگاههای کاراکتری   Character Devices

یک دستگاه کاراکتری یک  Stream  (جویباری) از کاراکترها را می پذیرد یا ارائه می کند، بدون توجه به هر گونه ساختار بلوکی .  یک دستگاه کاراکتری قابل آدرس دهی نیست و عمل  Seek  را ندارد.

پرینترها ، واسط های شبکه (کارتهای شبکه) ،  Mouse ها و بیشتر دسنتگاههایی که دیسک مانند نیستند ، دستگاههای کاراکتری هستند.

البته هر دستگاه در این طبقه بندی نمی گنجد مثلآ  Clock ( ساعت کامپیوتر) نه قابل آدرس دهی بلوکی است و نه  Stream  های کاراکتری می گیرد یا تولید می کند.  Clock  تنها کاری که می کند ایجاد  Interrupt  یا سیگنال وقفه در بازه های زمانی تعریف شده است .

اما این تقسیم بندی دستگاههای ورودی / خروجی آنقدر کلی هست که بتوان از آن به عنوان پایه ای برای ایجاد  نرم افزار سیستم عامل مربوط به دستگاههای  I/O  به طور مستقل  از دستگاه  (Device Independent)

استفاده کرد.

به عنوان مثال :

سیستم فایل (File System) ، فقط به دستگاههای بلوکی انتزاعی می پردازد و بخش وابسته به دستگاه   (Device Dependent) را به نرم افزار سطح پایینی به نام  Device Driver  واگذار می کند .


 Device Controllers   (کنترل کننده های دستگاه)

یک دستگاه  I/O  بطور معمول از دو  قسمت تشکیل شده ، یکی جزء مکانیکی و یکی جزء الکترونیکی .

جزء الکترونیکی  Device Controller یا  Adaptor  نامیده میشود.

جزء مکانیکی که خود دستگاه  (Device) است

  • برخی کنترلرها  Hard-Wired  روی  Mainboard  هستد (on-board)
  • برخی کنترلرها از طریق  Slot  ها روی  Mainboard ،  Plug میشوند

برخی کنترلرها می توانند دو، چهار یا حتی هشت  دستگاه عین هم را کنترل کنند. مثل کنترلر دیسکهای  SCSI (Small Computer System Interface)

اگر استانداردهایی برای   Interface  میان  Controller و Device  وجود داشته باشد .کمپانیها می توانند    Controller  ها و  Device هایی تولید کنند که آن استاندارد را رعایت نماید.

بطور مثال :

  •       استانداردهای IDE    (Integrated Device Electronics)
  •    استاندارد های SCSI (Small Computer System Interface)

سیستم عامل همیشه با کنترلر سروکار دارد نه با خود  Device

اکثر کامپیوترهای کوچک برای ارتباط میان  CPU  و Controller  ها از مدل دارای  Bus  مطابق شکل زیر استفاده می کند.

 

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “سیستم عامل بخش ورودی و خروجی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا