طرح توجیهی ساخت و راه‌اندازی کارگاه و کارخانه تولید انواع شمع

دانشکده ها  از شَمع یا سپندار برای منبع نور و بعضی اوقات برای تولید گرما استفاده می‌شود و شامل یک ریسمان یا یک فتیلهٔ جاسازی‌شده و یک تودهٔ جامد از سوخت (معمولاً موم) است. امروزه اکثر شمع‌ها از پارافین ساخته می‌شوند.

امروزه شمع ها جایگاه ویژه ای در زندگی افراد دارند. علی رغم آنکه دیگر مصرف شمع صرفا به جهت بهره مندی از روشنایی آن نیست و بیشتر جنبه تزیینی دارند اما مصرف آنها نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است و همین دلیلی است که صنعت شمع سازی در جهان بسیار رشد کرده و شمع ها در اندازه ها، رنگ ها و شکل های متنوع تولید می شوند.

تولید شمع

شمع‌ها را بر اساس کاربردشان دسته‌بندی و نامگذاری کرده‌اند اما در حالت کلی میتوان آن‌ها را به دو دسته شمع‌های معمولی و فانتزی تقسیم نمود که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.


شمع‌های معمولی

این نوع ساده‌ترین و در عین‌حال ارزانترین نوع شمع است که به منظور تولید روشنایی و در مراسم یادبود و مراسم مذهبی از آن‌ها استفاده می‌شود.


شمع تولد

نام این شمع خود گویای کاربرد آن است و تقریباً همه با این نوع آشنایی دارند. شمع تولد دارای انواع گوناگونی است اما نوع عددی آن از محبوبیت بیشتری برخوردار است. این شمع‌ها به شکل اعداد ساخته شده‌اند که از عدد صفر تا نه را شامل می‌شوند و نشان دهنده سن افراد هستند.


شمع وارمر

این نوع شمع همانطور که از نامش پیداست به منظور گرم نگه داشتن غذا تولید شده است و در بازار بصورت بسته‌های چندتایی عرضه می‌شوند. در زیر برخی از ظروف غذا جایی برای قراردادن این شمع‌ها تعبیه شده و قراردادن وارمر زیر این ظروف مانع سرد شدن غذا در هنگام سرو آن می‌شود.

شمع‌های وارمر در ابتدا برای گرم نگه داشتن غذا تولید شده بودند اما با گذشت زمان کاربردهای دیگری در تزئینات و دکوراسیون منازل یافتند تا جایی که امروزه بیشتر جنبه تزیینی پیدا کرده‌اند.

جا شمعی‌های بسیار زیبا و خلاقانه‌ای بر اساس استفاده از شمع‌های وارمر تولید و به بازار عرضه شده‌ که باعث استفاده بیشتر از وارمر در تزئینات و دکوراسیون شده است.


شمع تزیینی (فانتزی)

شمع‌ تزیینی صرفا کاربرد دکوری و فانتزی دارند و در طرح‌های گوناگون مانند تندیس‌ها، ساختمان‌های معروف (مانند برج ایفل و اهرام مصر)، انواع گل و … تولید و به بازار عرضه می‌شوند. این نوع نسبتاً گران قیمت‌اند و در صورت استفاده برای ایجاد روشنایی از فرم اولیه خارج و زیباییشان را از دست می‌دهند.


شمع نسوز

در واقع این شمع‌ها برخلاف نامشان نسوز نیستند ولی به جای پارافین روغن مایع خوراکی می‌سوزانند. روش کار این شمع‌ها این گونه است که در یک ظرف شیشه‌ای مقداری آب می‌ریزیم و برای تزیین آن مقداری پودر رنگی در آب حل می‌کنیم تا آب رنگی شود. سپس در حدود نیم سانتی متر (تقریباً یک چهارم بند انگشت) روغن مایع خوراکی را روی آب میریزیم و شمع نسوز را روی آن قرار می‌دهیم.


شمع‌های معطر

پارافین این شمع‌ها حاوی اسانس و مواد معطر هستند و وقتی پارافین آن‌ها می‌سوزد اسانس پارافین در هوا منتشر می‌شود و باعث خوشبو شدن محیط می‌شود.


تاریخچه ساخت شمع

شمع مومی را برای اولین بار فنیقی‌ها ساختند. در قرن هجدهم شمع از روغن نهنگ ساخته می‌شد و چون روشنایی این شمع، که معروف به شمع کافوری بود، خوب و ثابت بود، بعداً «بالِن» به عنوان واحد روشنایی انتخاب شد. در سال ۱۸۲۳ شمع‌های گچی و پارافینی نیز به بازار آمدند. سازندگان این دو شمع، دو مخترع فرانسوی به نام سیمونَن (Simonin) و مانژو (Manjot) بودند.


کاربردهای شمع

اولین کاربردهای شمع استفاده از آن ها در مراسم مذهبی بود.

کاربردهای شمع در مراسم مذهبی ادیادن مختلف:
– در مسیحیت، از شمع معمول هم به‌منظور عبادت و هم برای دکوراسیون و تزئین استفاده می‌شود.
– در یهودیت، جمعه‌شب‌ها یک جفت شمع را پیش از برگزاری جشن شبات روشن می‌کنند.
– تقریباً در همهٔ خانه‌های هندو، لامپ‌ها روزانه و گاهی در مقابلِ یک محراب روشن هستند. در برخی از خانه‌ها لامپ یا شمع در زمان طلوع، و در برخی خانه‌های دیگر، دو بار در روز (زمان طلوع و غروب) روشن می‌شوند.
– شمع‌ها بخش سنتی تشریفات بوداگرایی هستند.


شمع

استفاده از شمع تنها در مراسم مذهبی خلاصه نمی شود و شاهد آن هستیم که تا قبل از اختراع الکتریسیته و تولید لامپ، شمع به عنوان اصلی ترین منبع روشنایی به کار گرفته می شد. بعد از تولید لامپ ها استفاده از شمع برای مقاصد

روشنایی دچار کاهش چشمگیری می شود اما طولی نمیکشد که افراد شمع را، به عنوان یک شی زینتی و پیشنهادی مناسب برای هدیه به حساب می آورند که با گذشت قرن ها از تولید آن هنوز هم شاهد استفاده های گسترده ای از شمع در میان جوامع مختلف هستیم.

امروزه طیف کاربردهای شمع بسیار گسترده تر از گذشته است. همان طور که اشاره شد برخی کاربردهای شمع سبقه ای طولانی دارند مانند استفاده از آن در مراسم مذهبی، اما جالب است بدانید قرار دادن شمع بر روی کیک های تولد نیز تاریخچه ای بسیار قدیمی دارند به طوری که میتوان گفت این سنت به عنوان یکی از اشتراکات فرهنگی در میان تمام کشورها به حساب می آید.

یکی دیگر از مصارف گسترده شمع ها، استفاده از آن ها در جشن ها و مراسم عروسی است. شمع آرایی در مقایسه با هنرهای دیگری چون میوه آرایی و گل آرایی در مراسم شادی از اهمیتی مضاعف برخوردارند.
همچنین میتوان به خاصیت درمانی شمع ها نیز اشاره کرد که با عنوان شمع درمانی از آن یاد می شود.


کاربردهای ته مانده پارافین

استفاده از پارافین به عنوان نرم کننده سطوح ناصاف، استفاده از پارافین برای ساخت شمع های جدید، استفاده از پارافین به عنوان ماده اشتعال زا، استفاده از پارافین در هنر باتیک و استفاده از پارافین به عنوان نرم کننده چرم


طرح توجیهی تولید انواع شمع

ماده اصلی شمع سازی پارافین است که ماده ایست سفید و نیمه شفاف که از روغن های سنگین نفتی به دست می آید و در شکل های قالبی، پولکی، پودری، کریستالی، گلی، مایع، ژله ای و… در بازار موجود میباشد.

اسید استئارین هم برای ساختن شمع و صابون به کار میروند؛ استئارین باعث استقامت شمع شده و موجب میشود شمع دیرتر آب شود؛ همچنین موجب میشود که شمع پس از خشک شدن کمی کوچکتر شده به راحتی از قالب خارج شود؛ در عین حال حلّال خوبی برای رنگ به شمار می رود و باعث شفاف شدن آن میشود؛ اگر مقدار استئارین بیشتر از حد معمول باشد، شمع حالت صابونی به خود میگیرد.

ماده بعدی رنگ است که از رنگ مخصوص شمع سازی استفاده میشود که در رنگ های گوناگون وجود دارد؛ در صورتی که میخواهید شمع را برای سوزاندن تهیه کنید از رنگ به مقدار کم استفاده نمائید زیرا اگر رنگ زیاد موجب میشود شمع خوب نسوزد.

برای زیبایی و یا تولید شمع های با ایده نو و یا باتوجه به کاربردهای خاص آن، در مواد تولیدی شمع از مواد معطر و رنگ های شب نما استفاده میکنند سپس مواد اولیه تولید شده را به کمک دستگاه های قالبگیری و فیلیته گذار به شمع تبدیل میکنند.


معرفی کد آیسیک مرتبط با صنعت تولید شمع

  1. شمع الکلی : ۲۴۲۹۴۱۲۷۴۰
  2. انواع شمع : ۳۶۹۹۵۱۲۳۳۶

دستگاه ها و ماشین آلات شمع سازی

این دستگاهها شامل ماشین آلات مختلفی از جمله دستگاههایی برای تولید انواع شمع های دیپی، شمع های میله ای، شمع های پیچ دار، دستگاه جهت رنگ آمیزی محصولات و… می باشد.

دستگاه های تولید کننده شمع در اندازه های مختلف، توانایی تولید ۲۵۰ تا ۶۰۰ عدد شمع در بازه زمانی ۵ تا ۷ دقیقه را دارند، دستگاه ها در تمام فرآیند تولید آب گردش دارند.


بازار فروش شمع های تولیدی

بازار شمع, بازار بسیار فوق العاده ای برای سرمایه گذاری و تولید است، همچنین وجود بازار صادراتی عالی یکی دیگر از مزیت های این کار است.
این موضوع از آن جهت درخور توجه است که ایران سومین تولیدکننده بزرگ پارافین در جهان است و تولیدکنندگان چینی به لحاظ کیفیت به گرد پای ایران هم نمی رسند.

صنعت بسته بندی چه در صنعت شمع سازی چه در صنایع دیگر مهم ترین بخش فروش کالاست. شاید محصول بسته بندی شده و کیفیت تولید آن به اندازه نوع و کیفیت بسته بندی مهم نیاشد. در ایران متاسفانه همیشه یکی از ارزان ترین و معمولی ترین نوع به کار گرفته میشود.


روشهای بازاریابی و تبلیغات جهت فروش محصول

در زمینه تولید شمع روشنایی می توان از روش های مختلف بازاریابی استفاده نمود، تبلیغات تلویزیونی، استفاده از بنر های و تیزر های تبلیغاتی، استفاده از چاپ پوستر های تبلیغاتی و ارائه روش های تبلیغاتی دیگر برای جذب بازار فروش جزئی و استفاده از روش فرد به فرد برای فروش کلی محصولات در بازار داخلی.


خلاصه بررسی اقتصادی طرح تولید انواع شمع

ظرفیت تولید سالیانه :۲۰۰ تن
مساحت زمین موردنیاز : ۲۰۰۰ ترمربع
تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۱۰ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت :۲٫۵ میلیارد تومان

اگر کسی قصد شروع کار و سرمایه گذاری در این حوزه را دارد می توان با حداقل سرمایه ۶-۵ میلیون تومان هم در خانه خود شروع به کار کند و بعداً با تزریق سرمایه بیشتر کار خود را گسترش دهد.


آموزش شمع سازی به صورت ساده و مرحله به مرحله – درست کردن شمع رنگی

شمع سازی یکی از سرگرمی های بسیار مفرح خانم های خانه داری است که اوقات فراقت زیادی دارند. چون بعد از اتمام کار و دیدن نتیجه کار یک حس خوشایند به آدم دست میدهد.

اگر ذات تجارت در شما وجود دارد میتوانید از طریق شمع سازی کسب درآمد نیز داشته باشید. یا حد اقل به تزئین خانه با شمع های تزئینی بپردازید.

وسایل شمع سازی

لوازمی که برای شمع سازی استفاده میشود خیلی گسترده است. انواع قالب ها، انواع رنگ ها، انواع عطرها و لوازم دیگری که میشود در شمع سازی به کار برد.
برای آنهای که تازه میخواهند شمع سازی را شروع کنند این همه تدارک لازم نیست. کافیست تنها مقداری پارافین جامد یا مات داشته باشید و فیتیله شمع، خرازی ها معمولا تمام وسایل شمع سازی را دارند.
در این مدل از شمع به جای قالب از انواع شیشه هایی که در بازار است میشود استفاده کرد.
از شیشه سس و مربا و شکلات صبحانه گرفته تا حتی بطری های کوچک آب میوه


آموزش مرحله به مرحله شمع سازی

برای آب کردن پارافین از یک ظرف که دوستش ندارید یا خیلی مورد استفادتان نیست استفاده کنید. چرا که دیگر نمیشود داخلش غذا ریخت، برای گرم کردن پارافین هم باید از حرارت غیر مستقیم استفاده شود.
حرارت زیاد و مستقیم پارافین را میسوزاند و یا حداقل ممکن است که پارافین را خراب کند.
پس یک ظرف را پر از آب میکنید و روی حرارت میگذارید تا به جوش آید. بعد ظرفی را که داخلش پارافین ریختید را میگذارید روی آب در حال جوش تا کم کم ذوب شود.

برای راحت تر ذوب شدن پارافین، بهتر است که از قبل پارافین را با چاقو یا کاتر خرد کنید.

در آموزش های شمع سازی تاکید شده که داخل پارافین در حال ذوب دماسنج بگذارید و مراقب باشید که دمایش بالاتر از ۹۰ تا ۱۰۰ درجه سانتی گراد نرود، چرا که پارافین را خراب میکند و آن شمعی که میخواید بدست نمی آید.

البته اگر مراقب باشید و پارافین در حال ذوب را با قاشقی هم بزنید و مراقب باشید این اتفاق نمی افتد. توصیه ما هم این است که به محض اینکه پارافین کاملا ذوب شد آن را از روی حرارت بردارید.

شیشه مورد نظر را که از قبل شسته‌اید و پاک کردید و خشک شده را برمیدارید. فیتیله را به اندازه دو برابر قد شیشه میبرید.

فیتیله باید یه طوری کف قالب فیکس شود و بعد از ریختن پارافین تکان نخورد. برای این کار میتوانید از چسب حرارتی استفاده کنید و پارافین را در ظرف بچسبانید. حتی میشود از یک تیکه چسب کاغذی کوچک هم استفاده کرد و یا فیتیله را به یک تکه فلز کوچک بست و ته ظرف انداخت. خلاصه هر کاری که میکنید فیتیله نباید تکان بخورد و جابجا شود.


بالای فیتیله هم باید در قسمت وسط فیکس شود.

میتوانید از چوب بستنی استفاده کنید که وسطش سوراخ باشد و فیتیله را از سوراخ رد کنید. میشود دو تا چوب یا اصلا دو تا قاشق را با کش به هم ببندید و فیتیله را با آن محکم کنید.

پارافین را که از روی حرارت برداشتید یکی دو دقیقه ای صبر میکنید تا دمایش کمی پایین آید. بعد به آرامی آن را در شیشه ای که آماده کردید میریزید و منتظر خنک شدنش می مانید. سعی نکنید شمع را به زور یخچال و فریزر خنک کنید. چون ممکن است به آن شک وارد شود و ترک بخورد.

بعد از خشک شدن اضافه فیتیله را با قیچی میبرید. شمع تان به همین راحتی آماده است.

حتما امتحانش کنید. نمیدانید چه لذتی دارد وقتی چیزی را که دوست دارید میتوانید با دست خودتان درست کنید.
در ساخت شمع ها اگه کمی خلاقیت به کار ببرید میتوانید چیزهای خیلی قشنگ و جالبی بسازید که همه را مجذوب خود کنا تا حدی که میتوانید شمع های خودتان را بفروشید!

لینک کوتاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *