آشنایی با کدو تخم کاغذی گیاهی پرسود جهت کشت و پرورش

 کدوی تخمه کاغذی (معروف به کدوی طبی) متعلق به تیره کدو ییان گیاهی است ،علفی، یکساله، با ساقه کرکدار و خزنده، ریشه محکم و برگهای پنج لبی که گلهای نر و ماده آن جدا از هم بر روی گیاه قرار می گیرند. گلها به رنگ زرد و پنج لبی می باشند. گلهای ماده کوتاهتر از گلهای نر می باشند. ابتدا گلهای نر به صورت دسته ای و سپس گلهای ماده به طور جداگانه ظاهر می شوند.

دانشکده ها :میوه گوشت دار، درشت و کروی شکل و یا کم و بیش کشیده است. میوه رسیده به رنگ زرد یا سبز زرد می باشد. داخل هر میوه ۴۰۰ تا ۵۰۰ عدد دانه به رنگ سبز تیره یا زیتونی است. اطراف دانه ها را پوشش شفاف و ظریفی احاطه می کند. وزن هزار دانه آن ۱۰۰ تا ۳۰۰ گرم است. ⇐خواص کدو و تخم کدو


خصوصیات بوتانیکی کدو تخم کاغذی

کشت کدوی تخم کاغذی گیاهی علفی یکساله و متعلق به تیره ی کدو است. محققان معتقدند که این گیاه ۵۰ سال پیش بر اثر یک جهش اتفاقی به وجود آمده است. این گیاه در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر جهان می روید و منشاء آن اروپا و مناطق گرمسیر آمریکا گزارش شده است.

ریشه ی اصلی این گیاه محکم است ، سا قه کرکدار ، تو خالی و خزنده با ارتفاع متفاوت می باشد که به رقم گیاه و شرایط اقلیمی محل رویش بستگی دارد و بین ۳تا۵ متر می باشد. روی ساقه پیچکها یا قلابهایی به وجود می آید که سبب اتصال گیاه به قیم می شود.

طول دانه ۱۵ الی ۲۰ به پهنای ۸ تا ۱۰ و ضخامت آن ۵/۲ تا ۳ میلیمتر است.

اطراف دانه را پوشش شفاف و ظریفی احاطه می کند وزن هزار دانه ۲۰۰ تا ۳۱۰ گرم است. دانه حاوی ۴۰ تا ۶۰ درصد روغن می باشد مهمترین اسید چرب تشکیل دهنده ی روغن را اسید لینو لیک تشکیل می دهد روغن همچنین شامل مواد ارزشمندی مانند ویتامین E، فیتو سترول و پروتو کلروفیل می باشد. دوره ی رویش این گیاه متفاوت است و به رقم و شرایط اقلیمی محل رویش گیاه بستگی دارد و بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ روز می باشد.


پراکنش جغرافیایی کدو تخم کاغذی

در سطوح وسیعی در بعضی کشورها مانند آلمان، اتریش، مجارستان و رومانی کشت می شود.


نیازهای اکولوژیکی کدو تخم کاغذی

کدوی تخم کاغذی گیاهی روز بلند است. در طول رویش به نور و درجه حرارت زیاد نیاز دارد. بذرها در دمای C°­­۱۲ جوانه میزنند ولی دمای مطلوب برای رویش دانه ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد است رویش این گیاه در دمای C°۱۴ متوقف میشود برگها بشدت به سرما حساس است خشک می شود. اگر میوه های کاملاً رسیده به سرمای ۳- تا ۴- درجه سانتیگراد مواجه شوند گیاهان خشک شده ولی آسیبی به این میوه ها وارد نمی شود.

 

این گیاه قادر است خشکی را تحمل کند در صورت خشکیهای طولانی ریشه قارد به جذب رطوبت از اعماق خاک خواهد بود. کدوی تخم کاغذی برای رویش به خاک خاصی نیاز ندارد ولی خاکهایی با بافت متوسط و غنی از مواد و عناصر غذایی، مناسبتر هستند. کشت این گیاه در مکانهای سرد و خاکهای اسیدی مناسب نیست همچنین در زمینهایی که سطح آب زیرزمینی آن بالاست نباید کشت شود. کدوی تخم کاغذی به اکثر علف کشها حساس است.


ترکیبات شیمیایی کدو تخم کاغذی

این گیاه و روغن حاصل از آن بعنوان دارو یافت شده است. میزان روغن دانه ی گیاه ۳۵ تا ۵۵ درصد است. مهمترین اجزای این گیاه اسید های چرب بویژه اسید لینولیک و اسید اوریک ، استرول ، عناصر کمیاب ، ویتامین ها و کارتنوئیدها هستند.

اسید های چرب در این روغن از انواع پالمتیک ، استئاریک، اولئیک و لینولیک است که از بین آنها اسید لینولیک واسید اولئیک بیشترین درصد را به خود اختصاص می دهند ، استرولها بصورت آزاد و گلیکوزیدی در حدود ۱% کل روغن را شامل می شود.

عناصر کمیاب عبارتنداز: روی ، سلنیوم و پتاسیم . که روی وسلنیوم از اهمیت ویژه ای برخوردارند . ویتامین ها حدود ۳% روغن را در بر دارند و بیشترین مقدار را گاماتوکوفرول تشکیل می دهد. اسید آمینه های ضروری بدن بویژه اسید آمینه ی کولورتبین در دانه ها موجود است.


مصارف دارویی کدو تخم کاغذی

اولین بار در بین سالهای ۱۹۳۶ – ۱۸۶۳ از دانه های این گیاه بعنوان یک داروی سمی در درمان انگل های روده ای (کرم نواری و کرم های گرد) استفاده می شد.

بعد ها پیشرفت علوم پزشکی وشناخت بیشتر از درمان این گیاه ، پزشکان نخست در درمان مشکلات دستگاه ادراری ، شب ادراری در کودکان ، التهابات و سنگهای مثانه از این گیاه استفاده کردند .

سرانجام در دههء اخیر با شناسایی اثر درمانی این گیاه در درمان هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) اهمیت و لزوم تحقیق و بررسی پیرامون این گیاه پیش از پیش اشکار شده و در این راستا کشورهای مختلف دنیا گامهای بلندی را در تولید محصولات دارویی گوناگون از آن برداشتند

بطوری که در حال حاضر در کشورهایی مثل آلمان و اتریش در مان ۹۰% بیماران مبتلا به BPH با تجویز گیاهی بویژه کدو تخم کاغذی امکان پذیر شد.

مغز دانه کدو اثر دفع کرم دارد و از محاسن آن این است که سمی نیست و میتواند در دفع کرم اطفال مورد استفاده قرار گیرد.

قسمت گوشتدار کدو اثر ملین ، مدر و مغذی ، نرم کننده، دفع یبوست و دفع سوء هاضمه دارد . برای مبتلایان به مرض قند نیز غذای مناسبی است. امولسیون حاصل از بخش له شده مغز دانه در آب و یا شیر اثر آرام بخش دارد و در دفع بی خوابی و تسکین درد ناشی از التهاب مجاری ادرار مؤثر واقع می شود.


تکنیکهای زراعی ( کاشت ، داشت، برداشت و تکثیر)

کاشت:

مقدار بذر مورد نیاز این گیاه در هکتار ۶ تا ۹ کیلوگرم در هکتار است. چون دانه های کدوی تخم کاغذی فاقد پوشش است و به سرعت توسط عوامل بیماریزای قارچی آلوده می شود لذا بذرها را باید با قارچ کشهای مناسب ضد عفونی کرد.

این گیاه به صورت ردیفی (جوی پشته) در فواصل ۱۰۰ تا ۱۵۰ سانتیمتر باید کشت شود در هر چاله ۳ تا ۵ بذر قرار می گیرد پس از سبز شدن ، بوته های ضعیف را تنک کرده و یک بوته قوی باقی می ماند پس از کاشت آبیاری مناسب ضروری است. هزینه های کشت این گیاه حدود ۴ تا ۶ میلیون تومان در هکتار است.


تناوب کاشت:

این گیاه رامی توان با غلات به تناوب کشت کرد . تناوب کشت آن با هندوانه ، خربزه و خیار مناسب نیست . کدوی تخم کاغذی نسبت به کشت مداوم در یک زمین حساس است و تکرار کشت آن در یک زمین پس از ۴ تا ۵ سال انجام پذیر است .


تاریخ و فواصل کاشت:

هنگامی که دمای خاک بیش از C° ۱۲ باشد می توان به کاشت کدوی تخم کاغذی اقدام نمود چون این گیاه به سرما بسیار حساس است از این رو بهتر با تاخیر اقدام به کشت آن شود زمان مناسب برای کاشت کدوی تخم کاغذی اوایل اردیبهشت ماه است تاخیر در کاشت مناسب نیست ودر کاهش محصول نقش عمده ای دارد .

بذرها باید در ردیف –هایی به فاصله ی ۱۰۰ تا ۱۵۰ سانتیمتر کشت شود و فاصله ی دو بوته در طول ردیف ۴۰ تا ۵۰ سانتیمتر مناسب است . بذرهای مورد نیاز برای هر هکتار زمین ۶ تا ۹ کیلوگرم است برای هر زمین ۱۸ تا ۲۰ هزار بوته مناسب می باشد.


داشت:

چون ساقه این گیاه خزنده است و علفهای هرز می تواند بر آنها غلبه کنند از این رو مبارزه با علفهای هرز ضرورت دارد تا قبل از بسته شدن ردیفها بر اثر رویش گیاهان باید ۱ تا ۲ بار به وجین مکانیکی علفهای هرز اقدام نمود.

۷ تا ۸ روز قبل از کشت از علف کش فلو بالکس به مقدار ۸ لیتر در هکتار می توان استفاده کرد پس از کاشت وقبل از رویش بذر اگر خاک سبک باشد از علف کش دوآل به مقدار ۲ لیتر در هکتار و چنانچه خاک سنگین باشد

از مخلوط دوآل و مالوران از هر کدام به مقدار ۲ تا ۵/۲ کیلوگرم در هکتار میتوان استفاده نمود .

چنانچه هوا خشک باشد گیاهان را ۵۰ تا ۶۰ میلیمتر باید آبیاری کرد آبیاری نا مناسب و فراوان سبب گسترش بیماریهای قارچی می شود از آن جا که گلهای نر جدا از گلهای ماده قرار دارند توصیه می شود

در مزرعه به ازای هر ۱۰ هکتار ۲ تا ۳ کندوی زنبور عسل جهت تسریع گرده افشانی قرار گیرد . این گیاه به سرعت به بیماریهای ویروسی مبتلا می شود مبارزه با آفات ناقل ویروس وهمچنین خارج کردن و سوزاندن بوته های آلوده به ویروس نقش مهمی در کنترل آن دارد.


برداشت:

زمان برداشت محصول به شرایط اقلیمی محل رویش گیاه بستگی دارد. میوه ها از اواسط شهریور به تدریج می رسند با رسیدن میوه ها برگها وساقه ی گیاهان خشک می شود هنگامی که ۷۰ تا ۷۵ درصد میوه ها رسیدند آنها را جمع اوری می کنیم در این صورت میوه ها را از نقاط مختلف زمین برداشت کرده ودر یک نقطه جمع می کنند . پس از شکستن میوه ها دانه های داخل آن راخارج می کنند .

در حال حاضر برای خارج کردن دانه ها ماشین های مخصوصی طراحی وساخته شده است. در یک هکتار زمین کشاورزی حدود ۸۰ تا ۱۵۰ تن میوه کدو برداشت میشود که از این مقدار ۹۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلوگرم بذر کدو تخم کاغذی بدست می آید که در درامدی بین ۴۰ تا ۷۰ میلیون تومان را در یک دوره کشت عاید کشاورز میکند.


تکثیر:

تکثیر این گیاه توسط بذر انجام پذیر است . جهت گرده افشانی به حشرات نیاز دارد . در کدوی تخم کاغذی گلهای نر و ماده جدا از هم هستند و گرده ها سنگین و چسبنده هستند و به سادگی انتقال نمی یابند.

به منظور گرده افشانی رضایت بخش گلهای نر وماده باید در یک روز باز شوند که عامل گرده افشانی زنبور عسل و سایر زنبورهای دیگر هستند.


مواد و عناصر غذایی مورد نیاز

کود حیوانی کاملاً پوسیده نقش عمده ای در افزایش عملکرد دانه و مواد مؤثره آن دارد از این رو به زمین هایی که این گیاه کشت می شود در هر هکتار باید ۳۰ تا ۴۰ تن کود حیوانی کاملاً پوسیده اضافه شود چنانچه زمین از مواد و عناصر غذایی تهی باشد فصل پاییز به همراه اضافه کردن کود حیوانی ۶۰ تا ۸۰ کیلوگرم در هکتار ازت، ۱۲۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم در هکتار اکسید فسفر و ۱۰۰ تا ۱۲۰ کیلوگرم در هکتار اکسید پتاس باید اضافه شود.


آماده سازی خاک

در فصل پاییز پس از افزودن کودهای حیوانی شخم زده می شود نیمه اول بهار زمین را برای کاشت بذر باید آماده کرد.


ارقام اصلاح شده

کارهای اصلاحی ماکوویچ و همکاران (۱۹۸۷) در تحقیق برای ۱۰۰ لاین کدوی تخم کاغذی با هدف دستیابی به واریته هایی با عملکرد زیاد و با محتوای اسید لینولئیک بالا نشان می دهد که در صورت تاخیر در برداشت میوه وپایین تر بودن دما در طول رسیدگی میوه میزان روغن دانه و اسید لینولئیک محتوای آن افزایش می یابد.

یک بررسی دیگر مارکوویچ و همکارانش (۱۹۸۶) در اصلاح واریته های کدوی تخم کاغذی بمنظور افزایش عملکرد روغن واریته های بوته ای شکل را نامناسب تر تشخیص دادند. برنجی و دزو نیز گزارش کردند که کدوی تخم کاغذی ، بوته ای برخوردار از میوه های کوچک جهت تولید دانه های روغنی و بوته ای برخوردار از میوه های درشت جهت تولید بذور و استفاده از گوشت میوه برای دام مناسب تر است.


آفات کدو تخم کاغذی

آفت شب پره های زمستانی:

انتشار: این آفت انتشار وسیع دارد و هم اکنون در اکثر نقاط جهان به عنوان یک آفت مهم در مرحله جوانه زنی گیاهان مختلف مطرح است. از برگ ، ساقه و طوقه گیاهان مختلف تغذیه می کند. در هنگام روز زیر خاک پنهان شده ولی در موقع غروب و هنگام شب شروع به فعالیت می نماید.


روش کنترل:

 الف) زراعی: کنترل علفهای هرز در سالی که میزبان اصلی وجود ندارد یا به عبارت دیگر زمین آیش و یا در تناوب محصول دیگر می باشد وجود علف هرز باعث پایداری آفت می شود.

پس در سال آیش و قبل از سبز شدن گیاه اصلی نسبت به کنترل علفهای هرز اقدام می نماید.

ب) بیولوژیکی: این آفت دشمنان زیادی دارد در بین دشمنان طبیعی

Mteorus laphygam vieerec ، Eucelatoria armigera از کارایی بیشتری برخوردار هستند.

ج) شیمیایی: سموم گرانولی را می توان بطور مستقل در سطح خاک در کنار طوقه ی گیاهان میزبان مصرف نمود . در این رابطه می توان از گرانول ۱۰% ، دیازینون به میزان ۱۰ کیلوگرم درهکتار استفاده کرد.


آفت سرخرطومی جالیز:

انتشار: در اصفهان ، اهواز ، کرمان ، شیراز ، مصر ، اردن گزارش شده است.

در مرحله تخم ریزی ۱۰۰% میوه های آلوده فاسد شده و-ازبین می رود وحتی قسمتی از بوته یا شاخه ی فرعی نیز از بوته ی اصلی جدا شده و می خشکد . در تخم ریزی پراکنده میوه از بوته جدا نمی شود و رشد طبیعی خود را دارد ولی تعداد لارو داخل آن کم است در نتیجه تغذیه لارو قسمتی از میوه پس از بزرگ شدن فاسد می شود ولی بقیه قابل استفاده است.


روش های کنترل:

الف) زراعی: ۱٫ دادن یخ آب زمستانه ۲٫ جمع آوری بقایای جالیز در مزرعه ۳٫ معلق نگه داشتن میوه های کوچک ۴٫ ازبین بردن علف های هرز ۵٫ کشت روی پشته ها در کاهش جمعیت آفت مؤثر است.

ب) شیمیایی: دوبار سمپاشی با سم لاروین DFSO و دیپرکس ۸۰% به میزان یک کیلوگرم درهکتار علیه این آفت توصیه می شود .

نوبت اول موقعی که میوه به اندازه فندق است ، و نوبت دوم موقعی که قطر میوه ۵ تا ۸ سانتی متر می باشد


آفت شته جالیز:

انتشار: این حشره پراکنش گسترده ای دارد ودر تمام قاره ها یافت می شود شروع فعالیت شته با ظهور برگهای اصلی گیاه همزمانی دارد در این موقع بوته های آلوده به شته تنها در حاشیه مزرعه دیده می شود .ولی بتدریج آلودگی به تمام سطح مزرعه گسترش پیدا می کند.

این آفت در انبوهی بالا می تواند سبب خشک شدن کامل بوته ها گردد وعلاوه به خسارات مستقیم ناشی از تغذیه قادر است از طریق عوامل بیماریزای ویروسی به صورت غیر مستقیم نیز خسارت وارد کند.


روش های کنترل: الف) شیمیایی: از چند سم شته کش شامل د.د.واپ (۵/۱ در هزار ) ، پریمور (۵/۰ در هزار ) ، کرنتون (۱ در هزار ) و مالایتون (۲ در هزار ) علیه این شته استفاده می شود.

حشره کش هایی مثل کرنتون و پریمور بیش از د.د .

واپ و مالایتون روی شته مؤثر بوده و در دوره ی کارنس قبل قبولی دارند.چند سم دیگر مثل ایمبدالکوپراید (EC %35) به میزان ۲۵۰ م.م در هکتار بی متروزین (WP 25% ) به مقدار یک کیلوگرم در هکتار اونکل (EC 25%) با دو دز ، یکی ۱ و دیگری ۵/۱ لیتر در هکتار ، قارچ نارتورالیس – ال CC 750 در هکتار و سم سیستوکس (EC 20%) به مقدار یک لیتر در هکتار استفاده کنیم.

ب) دشمنان طبیعی: چهار گونه کفشدوزک ، دو گونه سن شکار گر ، یا زنبور پارازیتویید.

ج) تلفیقی: با تلفیق سم هپتنفوس (هوستاکوئیک) و بالتویی سبز می توان کنترل قابل قبولی روی جمعیت آفت ایجاد نمود.


آفت آبدزدک:

انتشار: آبدزدک آفتی پلی فاژی است که در ریشه وطوقه حمه می نماید ودر مناطق مختلف به اسامی گوناگون نامیده می شود . در اروپا به جز نروژ و فلاند ، در غرب آسیا ، شمال آفریقا ، سومانی ، اتیوپی ، سوریه ،عراق ،لبنان ، قبرس ،روسیه ،افغانستان ، پاکستان و ترکیه انتشار می یابد.

خسارت این آفت به دو صورت انجام پذیر می باشد: ۱٫ با جویدن و قطع ریشه و طوقه گیاه باعث مرگ آن می شود. ۲٫ ایجاد کانالهایی در زمین و جابجا کردن خاک اطراف ریشه ها موجب عدم تماس کامل آنها با خاک می گردد.

میزان خسارت آبدزدک در اراضی سبک و شنی و یا هوموسی که دارای رطوبت یکنواختی باشند بیش از اراضی سنگین و رسی است.


روش های کنترل: الف)زراعی: — شخم زدن زمین برای از بین بردن تخمهای آفت که در لانه ها گذارده شده مؤثرمی باشد. — غرقاب نمودن زمین که موجب می شود پوره ها تونلهای زیر زمینی خود را ترک کرده و بیرون بیایند و سپس می توان نسبت به انهدام آن اقدام کرد. — پوشاندن اطراف بوته سبزیجات با پلاستیک: بدین منظور میتوان با قرار دادن طوقه پلاستیکی در اطراف گیاهچه های سبزیجات در اراضی کوچک و باغچه ها آنها را از حمله آبدزدک حفظ نمود.


ب) مکانیکی:

نصب تله تشتکی: در این روش از فرمالین در تشتک سفید لعابی ریخته با حفر گودالی به اندازه ارتفاع ظرف در کف زمین ، تشتک حاوی فرمالین را در آن می گذاریم. بعد از یک شبانه روز ، مراحل مختلف زیستی آبدزدک در تله می افتد. در باغچه های آلوده نیز می توان بوسیله گستردن تله ای از پهن، آبدزدک را شکار نموده

و سپس ازبین برد به این طریق که در اوایل پاییز گودالهایی به عمق۲۰ الی ۳۰ سانتیمتر کنده و درون آن را با پ‍‍‍‍ِهِن پر می کنند تا ارتفاع پ‍‍‍‍ِهِن ۱۰ سانتیمتر بالا تر از سطح خاک قرار گیرد.

پوره های آبدزدک برای زمستانگذرانی به زیر لایه ی پ‍‍‍‍ِهِن تجمع پیدا می کند سپس در اواخر زمستان این پ‍‍‍‍ِهِنها را بیرون ریخته و پوره های آبدزک را جمع کرده و از بین میبرند در صورت امکان میتوان این دام را در باغچه به صورت نوارهایی به عمق ۲۰ الی ۳۰ سانتیمتر ایجاد کرده و پ‍‍‍‍ِهِن ریزی نمود .


ج) شیمیایی:

در این روش میتوان طعمه مسموم را پس از آبیاری باغچه و یا مزرعه حشرات کامل به ناچار دالانهای خود را ترک کرده و به سطح مزرعه یا باغچه می آیند.

کنار بوته ها ریخته تا از آن تغذیه کنند. برای تهیه ی طعمه ی مسموم میتوان از سموم مختلف نظیر کارباریل یا سوین ۸۵% و لاروین DF&O بهره گیری نمود

میتوان از سموم دیگر مثل گرانول شامل دیازیتون ۱۰% به میزان ۱۵ کیلو گرم در هکتار ، دورسبان ۵% به میزان ۲۰ کیلو گرم در هکتار و یا فورادال گرانول ۳۵ به میزان ۲۰ کیلو گرم در هکتار بهره گیری کرد.


بیماریهای کدو تخم کاغذی

این گیاه به برخی بیماریها حساس است و به سرعت به بیماریهای ویروسی مبتلا می شود مبارزه با ناقلین ویروس و همچنین سوزاندن بوته های آلوده به ویروس نقش مهمی در کنترل آن دارد. از بیماریهای خطرناک کدوی تخم کاغذی می توان سفیدک سطحی و دروغی را نام برد که برای مبارزه با سفیدک سطحی که در آن سطح برگ از پوشش سفید رنگ متمایل به خاکستر ی پوشیده می شود

از سموم کاراتان ، آتوگان و پودرهای گوگرد وتابل به نسبت ۳ تا ۵ هزار و معمولاٌ با ۲ تا۳بار تکرار استفاده نمود. برای مبارزه با سفیدک دروغی که در آن سطح برگ لکه های زرد یا سفید رنگ ظاهر می شود که در پشت این لکه ها پوشش قارچی به رنگ سفید متمایل به خاکستری مشاهده می شود از قارچ کشهای دیتان ، کوپردسان سوپرد ، زینب ، مانکوزب و ارتسید استفاده می شود.

بوته میری باعث مرگ ناگهانی و ازبین رفتن سریع بوته ها می گردد که از قارچ کش های سوزان یا تیرام استفاده می شود. این گیاه مشابه سایر صیفی جات فقط در مراحل ابتدایی کاشت ممکن است به بیماری بوته میری مبتلا شود و اگر مراحل ابتدایی کشت را رد کند بیماری خاصی آن را تهدید نمی کند.


عملکرد

عملکرد بذر متفاوت و به شرایط اقلیمی بخصوص وضعیت خاک بستگی دارد از هر هکتار زمین کشت شده معمولاٌ ۸۰ تا ۱۵۰ تن میوه ی کدو تخم کاغذی بدست می آید که از مقدار کدو ، ۹/۰ تا ۵/۱ تن استحصال می شود.


انبار داری کدو تخم کاغذی

پس از خارج کردن دانه ها ، آنها را باید خشک کرد که دمای مناسب برای خشک کردن دانه ۳۰ تا ۳۵ درجه سانتی گراد است و رطوبت مجاز در دانه های خشک شده ۱۲ % است. دانه های خشک شده را باید در کیسه های ۴۰ تا ۵۰ کیلو گرمی بسته بندی و در مکان خنک و خشک نگه داری کرد.


درآمد و هزینه های کدو تخم کاغذی

کدو تخم کاغذی از جمله این گیاهان است که میتوان آن را جایگزین و یا حتی مکمل با گندم و جو کشت کرد و یا آن را جایگزین کشت هندوانه، خربزه و خیار کرد و با سود دهی بالایی که دارد قطعا بهترین انتخاب است.

قیمت خرید بذر این گیاه از کشاورزان حدود ۴۰ تا ۵۰ هزارتومان برای هر کیلو است که نسبت به بذر هندوانه و یا کدو تنبل سودی ۳ تا ۴ برابری دارد و شرایط کشت کدو تخم کاغذی هم مشابه هندوانه و خربزه و کدو تنبل است. به دلیل اینکه این گیاه مشابه کدو تنبل دارای هزینه های کشت زیادی نیست و از طرفی طول دوره کشت پایینی دارد(حدود ۴ ماه) عملا میتوان هر ساله آن را کشت کرد.

بازارفروش این گیاه به دلیل وارداتی بودن و کم بودن کشت در ایران و اطلاع نداشتن کشاورزان از این کشت، بسیار داغ و پر سود است. در یک هکتار زمین معمولی این گیاه حدود ۴۰ تا ۷۰ میلیون تومان درآمد دارد.

لینک کوتاه

1 دیدگاه در “کدو تخم کاغذی گیاهی پرسود جهت کشت و پرورش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *