پرورش ماهیان زینتی یکی از راه های درآمدزایی برای علاقه‌مندان به ماهی است.

طرح توجیهی پرورش ماهی زینتی از جمله طرح های اشتغالزایی است که نیاز به سرمایه اولیه زیادی ندارد و با کمترین سرمایه و فقط با چند آکواریوم میشود به کار پرورش ماهیان زینتی در خانه پرداخت.

اگر تازه‌کار هستید و در این زمینه تجربه‌ای ندارید، اول‌ از همه باید با یک فرد باتجربه مشورت کنید و در همان تجربه اول گام‌به‌گام مشاوره بگیرید.

قبل از شروع کار در کاگاه های پرورشی کارآموزی کنید و آموزش های لازم را ببینید تا در این کار موفق شوید و دچار خسارت نشوید.

ماهیان زینتی

دانشکده ها : تاریخچه: چینی‌ها نخستین کسانی بودند که در حدود ۱۰۰۰ سال قبل مبادرت به نگهداری و پرورش ماهیان زینتی کردند و ماهی گلد فیش (Gold Fish) که در حال حاضر نیز جزو ماهیان محبوب آکواریوم داران است، در آن زمان نیز ماهی مورد علاقه آنان بوده است.

تجارت ماهیان زینتی میلیاردها دلار در سال درآمد نصیب کشورهای تولیدکننده می‌کند.

ماهیان زینتی به ۲ دسته ماهیان آکواریومی و ماهیان قرمز تقسیم میشوند که ماهیان قرمز در دوران عید خیلی خریدار دارند، اما ماهیان آکواریومی در تمام فصل ها طرفدار دارند.

ماهی ماده می‌تواند در هربار جفت‌گیری تا ۵۰۰ تخم بگذارد. ولی به‌طور معمول ۲۰۰ تخم می‌گذارد که همه آنها به لارو تبدیل می‌شوند.

حرارت مورد نیاز این ماهیان در حدود ۲۰-۲۴ درجه سانتیگراد است.

مدت زمان روشنایی در یک آکواریوم به‌طور معمول روزانه ۱۰ تا ۱۵ ساعت در نظر گرفته می‌شود که در صورت وجود گیاهان طبیعی در آن این زمان به ۸ تا ۱۰ ساعت کاهش می‌یابد.

میزان مصرف آب هم یک فاکتور دیگر است. آب یک آکواریوم همیشه در گردش است و میزان تعویض آب باید به نحوی باشد که ۲۵درصد آب آن در مدت زمان یک تا۴ هفته (بسته به میزان تراکم و نوع ماهیان) جایگزین شود.

تغذیه ماهیان زینتی:

این ماهی‌ها گوشتخوار به حساب می‌آیند و در طبیعت از کرم‌های کوچک و لارو پشه تغذیه می‌کنند.
شرکت‌های بسیاری برای این نوع ماهی‌ها غذاهای اختصاصی تولید می‌کنند که بسیار فراوان هستند.
نوع غذای آن ها در سنین مختلف تا بلوغ مانند اکثر ماهی‌ها متفاوت است.

انواع ماهیان زینتی برای پرورش:

شما میتوانید ماهی های زینتی کریوراس، گورامی، پلاتی،  ماهی گلدفیش، ماهی گوپی، ماهی فایتر و… را پرورش دهید.
این کار ظرافت خاصی دارد و هرگونه تغییر شرایط محیط پرورش ماهی از جمله نور، دما، اکسیژن سبب خسارت می شود.

شما میتوانید به ماهی فروشی ها بروید و بپرسید که، کدام ماهیان بیشتر خریدار دارند و پرورش چه ماهی به صرفه است.

بازار ماهیان زینتی

در صورتی که بازار ماهی‌های آکواریومی مدنظر باشد، تعداد بالای آن به راحتی به فروش نمی‌رسد. ماهی تزئینی با قیمت بالای ۱۰هزار تومان را نمی‌توان در شهرستان فروخت، اما در تهران، خریداران این نوع ماهی‌ها زیاد هستند. حتی کسانی هستند که تنگ‌های کوچک را با سنگ‌ها و گیاهان آبی تزئین می‌کنند و با این کار ماهی تا ۱۰۰هزار تومان می‌فروشند.

نیازمندی های پرورش ماهیان زینتی

سرمایه مهمترین اصل برای ورور به یک حرفه کاری است اما بدون شک علاقمندی، دانش و نوآوری در این حرفه ضامن تولید با کیفیت و کمیت و موفقیت در بازار فروش است.

طرح پرورش سالانه ۲۰۰ هزار قطعه ماهی زینتی

سود پرورش هزار عدد ماهی حداقل ۸۰۰ هزار تومان است.

سرمایه گذاری لازم:

سرمایه اولیه برای شروع جدی و گسترده کار پرورش ماهیان زینتی ۱۲۰ میلیون تومان است.
برای شروع حداقل با ۱۰۰ مترمکعب که حدودا ۵ تا ۱۰ هزار قطعه ماهی قرمز در آن می‌توان پرورش داد، هزینه‌ای بالغ‌بر ۱۰ میلیون تومان نیاز است.

مساحت مورد نیاز:

مساحت مورد نیاز جهت تولید اقتصادی ماهیان زینتی در بخش کارگاهی ۱۰۰ مترمربع و در بخش مشاغل خانگی ۳۰ مترمربع است.

اشتغالزایی:

برای مدیریت ۱۰۰ مترمکعب استخر پرورش ماهی یک نفر کفایت می‌کند و حتی در مراحل بعد و با کسب تجربه بیشتر همین یک نفر می‌تواند ۲۰۰ مترمکعب را به تنهایی مدیریت کند.

لینک کوتاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *