کارگاه بلوک زنی ، تولید بلوک سبک بتنی و تولید تیرچه و بلوک سبک بتنی و فعالیت در بخش ساختمان سازی
استاندارد یکی از مهم‌ترین ابتکارهاست

دانشکده ها :برای ساخت بلوک سیمانی یا بلوک بتنی از مصالح مختلفی میتوان استفاده نمود که در همه آنها سیمان جزو مصالح ثابت می باشد و دیگر مصالح میتوانند ماسه، پوکه معدنی، پرلیت و لیکا استفاده نمود که هرکدام ویژگیهای خود را دارا میباشند.

از لحاظ ظاهری بلوکهای بتنی می بایست صاف و بدون شکستگی باشند و همچنین بگونه ای باشند که اندود و ملات براحتی به آن بچسبند.

بلوک های سبک را به نام‌های بلوک هبلکس، aac ،clc و naac می‌شناسند که تفاوت آن‌ها در نحوه تولید و فراوری می‌باشد ولی به لحاظ مشخصات نزدیک به هم می‌باشند. اما در این طرح بلوک سبک بتنی را بررسی کرده‌ایم.

بلوک سبک بتنی چیست؟

بلوک سبک بتنی (مطابق با استاندارد ملی ایران به شماره ۷۷۸۲) به بلوک هایی گفته می شود که چگالی آنها حداکثر ۱۷۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب باشد. بلوک سبک از سیمان، ماسه، آب و سبک دانه های طبیعی یا صنعتی ساخته می شود.

سبک دانه های طبیعی به عنوان پوکه معدنی نظیر پوکه بستان آباد (Pomis) و پوکه قروه (Scoria) و سبک دانه های صنعتی به صورت رس منبسط شده (لیکا) و سبک دانه ها که الزامات استاندارد ملی ایران را برآورده می سازد قابل استفاده می باشد.

وزن بلوک بستگی به وزن بتنی دارد که بلوک با آن ساخته می‌شود، بلو‌کهای ساخته شده از شن و ماسه طبیعی رودخانه‌ای یا شکسته، دارای وزن ویژه‌ای معمولی و در حدود ۲۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب هستند، بلوکهای با وزن ویژه کمتر از ۱۶۸۰ کیلوگرم بر متر مکعب را سبک به حساب می‌آورند، در ساخت این بلوکها از دانه‌هایی مانند پوکه معدنی و پوکه ساختگی استفاده می‌شود. مقاومت بلوکهای سبک با وجود کاهش وزن، در مقایسه با بلوکهای معمولی، کاهش چشمگیری ندارد.

رده بندی بلوک سبک:

مطابق استاندارد بلوک های سبک به چهار رده تقسیم می شوند که شامل رده های ذیل میباشند.

  1. بلوک سیمانی سبک رده یک: چگالی این نوع بلوکها پس از خشک شدن در گرمخانه، در محدوده ۵۰۰- ۷۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است.
  2. بلوک سیمانی سبک رده دو: چگالی این نوع بلوکها پس از خشک شدن در گرمخانه، در محدوده ۷۰۰- ۱۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است.
  3. بلوک سیمانی سبک رده سه: چگالی این نوع بلوکها پس از خشک شدن در گرمخانه، درمحدوده ۱۰۰۰- ۱۷۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است.
  4. بلوک سیمانی سبک رده چهار: چگالی این نوع بلوکها پس از خشک شدن در گرمخانه، در محدوده ۱۷۰۰-۲۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است.

مزایای استفاده از بلوک سبک بتنی:

  • وزن مخصوص کم و دوام زیاد
  • عایق حرارت و صدا
  • افزایش سرعت اجرا، سهولت در حمل‌ونقل، قابل برش و شکل‌پذیر
  • مقاومت در برابر نفوذ و رطوبت آب
  • همخوانی با دیگر مصالح ساختمانی
  • سازگاربامحیط‌ زیست
  • مقاومت در برابر آتش
  • مقاومت در برابر زلزله
  • مقاومت فشاری بالا

وزن دیوار چیده شده با بلوک سبک در مقایسه با مصالح سنتی مانند آجر حدود ۵/۲ برابر کمتر است. استفاده از بلوک سبک نه تنها در ساختمانهای نوساز بلکه در بازسازی ساختمانهای قدیمی هم میتواند بسیار قابل توجه باشد.

ضریب هدایت حرارتی بلوک سبک برابر w/m°k 2/0 می‌باشد. به‌طوری‌که عایق‌بندی حرارتی با بلوک  سبک به ضخامت ۱۰ سانتی‌متر برابر ۳۰ سانتی‌متر بلوک سفال می‌باشد. این نوع بتن دارای جذب صوت مناسب می‌باشد و از آن می‌توان جهت احداث اماکن مسکونی، بیمارستان‌ها و نیز مراکز آموزشی و پرورشی استفاده کرد.

بلوک‌های سبک هبلکس، naac ،clc در مقایسه با آجر و بتن، سبک‌تر هستند، سبکی مصالح، مقاومت مصالح در مواجهه با زلزله را افزایش می‌دهد.

راه اندازی کارگاه کوچک شخصی

از جمله مشاغلی که با سرمایه کم و بصورت شخصی می توان ایجاد کرد، راه اندازی یک کارگاه تولید بلوک و تیرچه  با استفاده از یک ماشین بلوک زنی و یک دستگاه میکسر می باشد. بلوک زنی برای فروشندگان مصالح ساختمانی، پیمانکاران ساختمانی، افرادی که قصد ایجاد سازه ای در فضای زمین خود را دارند و همچنین برای کسانی که قصد ایجاد منبع درآمدی با سرمایه کم را دارند بسیار مناسب است.

 مزایای ایجاد کارگاه بلوک زنی:

  • ایجاد شغل با کمترین سرمایه و بیشترین بازده
  • وجود مشتری برای بلوک و تیرچه در هر منطقه ای از ایران
  • نظارت کامل بر روند تولید بلوک و تیرچه و کیفیت آن
  • توجیه اقتصادی در مقایسه بین خرید تعداد قابل توجهی بلوک یا تیرچه و یا خرید دستگاه ب ل و ک زنی و میکسر و شروع تولید.
  • کاهش هزینه، درآمد است. عدم وجود هزینه باربری بلوک و تیرچه از محل تولید به محل اجرا
  • عدم وجود ضایعات ناشی از حمل و نقل بلوک
  • عدم نیاز به سوله یا کارگاه مسقف بلوک زنی
  • عدم زیان مالی به دلیل نوسان قیمت و یا خراب شدن بلوک
  • استفاده شخصی از بلوک و نیز فروش آن برای کسب درآمد

۱٫ احتمال مخلوط شدن خاک یا نمک در مواد تشکیل دهنده بلوک در کارگاه بلوک زنی که موجب کاهش استقامت بلوک میگردد.
۲٫ میزان ضایعات آنها در زمان حمل و نقل و ساخت دیوارها یا سقف‌ها زیاد است.

توجه: لازم بذکر است با ایجاد کارگاه بلوک زنی و نظارت بر روند تولید بلوک می توان معایبی را که موجب تغییر به ساختار بلوک میشود را حذف کرد.

تولید اتومات بلوک سبک بتنی

در این صنعت بهترین راه سرمایه‌گذاری برای رسیدن به سود مناسب استفاده از تجهیزات اتوماتیک یا نیمه‌اتوماتیک است چون با توجه به افزایش روند تولید می‌توان هزینه‌های تولید را با تیراژ کاهش داد. این درحالی است که با استفاده از این تجهیزات می‌توان به استانداردهای مورد نیاز دست‌یافت تا در صنعت جایگاه مناسب‌تری برای سرمایه‌گذار ایجاد شود.

نتیجه گیری

بلوک های بتنی یکی از مصالح پرکاربرد برای ساخت ساختمان ها هستند و روز به روز بر حجم و میزان استفاده از آن ها افزوده می شود. در این شرایط راه اندازی کارگاه بلوک زنی و تولید تیرچه و بلوک توجیه اقتصادی مناسبی دارد چرا که میزان تقاضا برای بلوک های سبک بتنی در حال افزایش است. این شرایط باعث شده که بسیاری از سرمایه گذاران به فکر راه اندازی کارگاه بلوک زنی و تولید بلوک های سبک بتنی و تیرچه بیافتند و سرمایه ی خود را صرف تولید این محصولات کنند.

به‌طور کلی سرمایه‌گذاری در زمینه تولید بلوک‌های سیمانی آینده مناسبی برای سرمایه‌گذاران دارد و اگر بتوان در این زمینه اصول اقتصادی را رعایت کرد، نباید نگران رکود و البته اقتصادی بودن کار باشیم. (منظور از تولید اقتصادی حساب و کتاب کار نیست، بلکه می‌توان به تولیدات هوشمند اشاره کرد.)

خلاصه سرمایه گذاری

طرح احداث واحد تولید بلوک سبک بتنی با ظرفیت تولید ۳۰۰۰ بلوک در روز
این طرح در شرایط عادی ۳‌ ساله سودآور می‌شود.
زمین مورد نیاز: ۲۰۰۰ متر مربع
سرمایه کل: ۶۰۰ میلیون تومان
اشتغالزایی: ۳ نفر
نرخ بازده داخلی: ۳۰%

لینک کوتاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *