قالی بافی

قالی بافی فرصت کسب درآمد برای خانم‌ها شغل خانگی

معرفی شغل خانگی قالی بافی و کسب درآمد از آن در منزل – آموزش قالی بافی امکانات و نیازمندی های راه اندازی شغل خانگی برای خانم ها و آقایان علاقه مند.

قالی بافی چیست؟

هنر قالی و فرش بافی، نوعی گستردنی بافته شده از الیافت پنبه، پشم و در بعضی موارد ابریشم است که معمولاً برای پوشش زمین به کار می رود.

با توجه به آثار باستانی و کشفیات بشر، ثابت شده‌ است که هنرهایی نظیر سبد بافی، نمد بافی، زیلو بافی، جا جیم بافی و گلیم بافی همه همه مقدمه‌ای بر پیدایش هنر قالی بافی بوده‌ است.

فرش ایرانی در دنیا یک برند شناخته شده است و مشتری های خاص خودش را دارد.

هر فردی (معمولا خانم ها) که وارد کار قالیبافی شود، ۲ هفته طول می کشد تا آموزش ببیند، از هفته سوم می تواند فرش ببافد و ۲ ماه بعد درآمدش شروع خواهد شد.

در برخی از نماشگاه ها وزارت صنعت و معدن و برخی نهاد های دیگر ممکن است مکانی در اختیار شما قرار دهند تا محصولات بافته شده خود را در معرض فروش قرار دهید. برای تهیه مواد اولیه مانند نخ ابریشم میتوانید به نمایندگی های فروش در تبریز، مشهد، قم و مراکز سایر شهرها مراجعه نمایید.

سرمایه اولیه حدود ۱۰ میلیون تومان و درآمد ۸۰۰ هزار تومان تا ۵ میلیونی قالیباف ها و حتی دیده شده قالی های ابریشمی را تا ۳۰میلیون تومان هم خریده‌اند.

نمونه هایی از طراحی سنتی ایران در قالی:

طرحهای ایلی، هندسی، محرمات، محرابی، ماهی درهم، گلدانی، گل فرنگ، قابی، شکار گاه، تلفیقی و…

امکانات و ابزار قالی بافی:

برای بافت فرش به این لوازم ها نیاز داریم: دار قالی، دفه، شانه، کاردک، قیچی، چله، کوجی، سک و سیخ پود کشی

مراحل بافت قالی:

ابتدا مرحله چله کشی صورت می گیرد یعنی نخ پنبه ای یا پشمی را به صورت عمودی از بالا به پایین وصل نموده که در اصطلاح به «تار» معروف است.

بعد از چله کشی باید نقشه را رو به روی خود قرار دهیم تا بدانیم به چه طریقی پیش برویم.

سپس به وسیله کرک یا پشم های رنگی مرحله بافتن آغاز می شود بعد از هر ردیف «گره» یی ردیف «پود رو» و یی ردیف «پود زیر» انجام می گیرد.

به طور معمول فرش از یک گوشه بافته و عرض آن تکمیل می شود که به اصطلاح رج نامیده می شود. بعد از پایان هر رج روی هر یک از تار و پودها باید گره زده شود و با دفه روی آن می کوبند تا این گره محکم شود. این کار تا پایان بافت فرش ادامه خواهد داشت.

زمانی که فرش به قول معروف به اندازه چهار انگشتی رسید باید قیچی و پرزهای اضافی آن گرفته شود تا این پرزها جلوی گره های جدیدتر را نگیرد و این کار را نیز با قیچی مخصوص انجام می دهند.

نقشه خوانی

نقشه خوانی فرش به این گونه است که افراد طرح شطرنجی فرش را رو به روی خود قرار می دهند و این طرح ها همیشه یک سانتی متر در یک سانتی متر در نظر گرفته می شود. نقشه خوان که معمولا کنار بافنده قرار می گیرد و نقشه را با صدای بلند می خواند به بافنده می گوید که در فاصله چند گره از رنگ خاصی استفاده کند و چند گره بعد رنگ دیگری را به کار ببرد.

الزامات یا مقدمات مورد نیاز جهت راه اندازی شغل

طی کردن دوره آموزشی به مدت ۳ ماه و فراهم آوردن ابزار، وسایل و مواد اولیه همچون کرک، کاموا، پشم، ابریشم، خامه، دار قالیبافی (چهار قطعه چوب که به صورت چهارگوش وصل شده)، قلاب، شانه قالی، قیچی قالیبافی پشت دار، قیچی قالیبافی صاف و نقشه.

ویژگی های متصدی شغل:

طی کر

لینک کوتاه