تولید رب خانگی طرز تهیه گوجه فرنگی و کسب درآمد از فروش رب محلی ، رب گوجه خانگی خمیری غلیظ است که در آشپزی در آن استفاده می‌شود. برای درست کردن تولید رب گوجه فرنگی گوجه‌فرنگی بعد از گرفتن دانه‌ها و پوست گوجه‌ها آن‌ها را برای چندین ساعت تحت فشار می‌پزند. سپس از غلظت آن کم کرده و دوباره محصول را می‌پزند تا یک کنستانتره غنی بدست بیاید.

در مقابل پوره گوجه‌فرنگی شامل گوجه فرنگی پخته شده‌است که ماندگاری‌اش بین رب گوجه‌فرنگی و گوجه فرنگی خرد شده قرار می‌گیرد.

رب گوجه فرنگی برای اولین بار در خانه‌ها و کارخانه‌های ایتالیایی تولید شد.

ایتالیایی‌ها برای طعم دار کردن پاستاهای خود با طعمی متفاوت و جدید، تصمیم گرفتند سسی از عصاره گوجه‌فرنگی تهیه کنند و این شد که سیسیل و دیگر شهرهای جنوب ایتالیا به مهد رب گوجه‌فرنگی تبدیل شدند.

چه گوجه هایی برای تهیه تولید رب خانگی گوجه فرنگی مناسب هستند؟

دانشکده ها  تولید رب خانگی دو نوع گوجه فرنگی محلی و گلخانه‌ای در بازار موجود است؛ که از هر دو نوع گوجه فرنگی محلی و گلخانه‌ای می‌توان استفاده کرد، که هر یک مزایا و کاستی‌هایی دارد.
گوجه فرنگی رب محلی کمتری می‌دهد اما باعث می‌شود رب کپک نزند و دیرتر خراب شود. گوجه فرنگی گلخانه‌ای گران‌تر است اما رب بیشتری از آن حاصل می‌شود. معمولاً به ازای هر ۱۰۰ کیلوگرم گوجه فرنگی گوشتی و آبدار بین ۱۰ تا ۱۵ کیلوگرم رب به دست می‌آید.

در کل از هر نوع گوجه فرنگی که به چشم می خورد می توانید برای تهیه رب استفاده کنید اما بهتر است بدانید گوجه هایی که دانه های گوشتی کمتری دارند برای این منظور مناسب ترند زیرا هم زمان کمتری برای پخت می برند و هم رب تان دلچسب تر و غلیظ تر می شود. همچنین گوجه هایی که از نظر شکلی کمی بلند تر هستند از گوجه های پهن و کوتاه برای تهیه رب و سس گوجه انتخاب بهتری هستند.

طرز تهیه  تولید رب گوجه فرنگی

۱) تولید رب گوجه فرنگی ابتدا گوجه فرنگی ها را بشویید و ساقه آنها را جدا کنید سپس از وسط به ۲ قاچ تقسیم کنید و در دیگ بیندازید. رویش را آب بگیرد و بگذارید به جوش بیاید. گوجه به حدی بجوشد که پوست آن کنده شود.

۲) گوجه ها را در حالی که قل قل می جوشد روی توری سیمی بریزید و گوجه ها را روی توری حرکت دهید تا پوست و دانه آن جدا شود. برخی از چلو صافی برای جدا کردن پوست و دانه گوجه استفاده می کنند که این کار باعث ترش شدن و کپک زدن رب می شود چون خانه های چلو صافی درشت است و دانه را رد می کند.

۳) در بازار دستگاههایی موجود است که آب گوجه را می گیرند و تحویل مشتری می دهند این کار جوشانیدن رب در منزل را راحت تر می کند و تهیه رب بعد از آب گرفتن، شروع می شود.

۴) آب گوجه فرنگی باید آنقدر بجوشد تا غلیظ شده و رب چلپ چلپ به هوا پرت شود. در این مرحله نمک را اضافه کنید تا از خرابی زودهنگام رب جلوگیری شود. میزان غلیظ شدن رب بسیار مهم است اگر شل و آبدار باشد سریع کپک می زند و اگر خیلی سفت باشد طعم سوختگی می دهد و استفاده از آن به علت سفت بودن مشکل است.

۵) روش تشخیص زمان آماده شدن رب این است که وقتی با کفگیر در کف قابلمه خطی می کشیم شکاف ایجاد شده بر جای می ماند و خیلی دیر پر می شود. رب را باید هر چند دقیقه هم بزنید و خصوصا در اواخر پخت آن دقت کنید چون ممکن است ته بگیرد و طعم سوختگی در رب مشخص شود.

۶) بعد از غلیظ شدن رب در مرحله آخر روغن را اضافه کنید هم بزنید تا رب تف بخورد میزان روغن به دلخواه شماست و برای خوش رنگ شدن رب و عدم یخ زدگی در یخچال یا فریزر است. (افزودن روغن زیتون طعم فوق العاده ای به رب گوجه فرنگی تان می دهد پس از آن غافل نشوید.)

۷) رب را در تشت بزرگی بریزید و اجازه دهید تا کاملا سرد شده و آماده بسته بندی شود.

روش نگهداری از رب محلی خانگی

برای جلوگیری از کپک زدن و خراب شدن رب محلی خانگی هنگام درست کردن رب گوجه باید نکاتی را رعایت کنید:

  1. رب گوجه باید حتی المکان غلیظ باشد و برسد.
  2. به رب گوجه در هنگام پخت نمک بزنید تا مانع از خراب شدن رب شود.
  3. در مرراحل پایانی پخت به رب روغن اضافه کنید تا ماندگاری رب افزایش یابد.
  4. برای نگهداری رب بهتر است از ظروف شیشه ای استفاده کنید.
  5. ظرفی که رب را قرار است در آن بریزید باید کاملاً خشک و تمیز باشد.
  6. روی رب را روغن بریزد تا هوا وارد رب نشود و رب کپک نزند. بهتر است روغن جامد آب کنید.
  7. درب ظرف رب باید کاملاً محکم شود تا جلوی ورود هوا به آن گرفته شود.
  8. ظرف رب را یک شبانه روز برعکس از طرف درب ظرف قرار دهید تا هوای داخل شیشه کاملاً از ظرف خارج شود.
  9. ظرف رب را در جای خنک قرار دهید.

نکاتی که درهنگام مصرف رب محلی باید رعایت شود:

  • برای برداشتن رب همیشه از قاشک تمیز و خشک استفاده کنید و بعد از برداشتن مقدار مورد نیاز خودتون درب رب را زود ببنید تا خیلی با هوا تماس نداشته باشد.
  • اگر رب در یک ظرف بزرگ است، بهتر است آن را به ظرف های کوچکتر تقسیم کنید و روی هر ظرف را روغن بریزید تا دیرتر خراب شود. ظرف که کوچک باشد زودتر مصرف می شود در نتیجه خراب نمی شود.
  • وقتی رب را باز می کنید باید حتماً آن را در یخچال قرار دهید تا خراب نشود.

دلایل خوش رنگ شدن رب گوجه فرنگی

  • برای درست کردن گوجه از گوجه های قرمز رنگ و گوشتی استفاده کنید. گوجه های تابستان رب گوجه فرنگی  خوشرنگ تری نسبت به گوجه های پاییزی می دهند.
  • در مرحله آخر جوشیدن رب، با اضافه کردن روغن به رب علاوه بر اینکه رب خراب نمی شود؛ موجب خوشرنگ شدن رب می شود.

تولید سس در کنار رب

با ۱ تیر ۲ هدف بزنید!!
شما با افزودن کمی چاشنی و ادویه های مختلف میتوانید رب کوجه فرنگی خود را به یک سس قرمز تند و خوشمزه تبدیل کنید. شما میتوانید با جستجو در اینترنت دستور تهیه های مختلفی را ببینید و هر کدام را که دوست داشتید و با ذائقه شما جور بود یا بودجه و سرمایه لازم را داشتید استفاده کنید.

مواد و سرمایه لازم برای تولید رب خانگی

خرید گوجه فرنگی به اندازه لازم معمولاً به ازای هر ۱۰ کیلو گرم گوجه فرنگی بین ۱ تا ۱/۵ کیلو رب گوجه فرنگی به دست می آید. مقداری نمک و روغن هم نیاز است.

به سرمایه زیادی هم نیاز ندارید فقط باید کوجه بخرید و کمی وقت و زحمت صرف درست کردن رب کنید. تولید رب خانگی نسبت به زحمتی که میکشید سود خوبی دارد اگر بتوانید مشتری های خود را راضی نگهدارید کار و کاسبی شما خیلی رونق پیدا میکنه

اگر میخواهید این کار را شروع کنید بعد از آماده کردن وسایل پخت و پز، پیشنهاد میکنم حداقل ۱۰۰ کیلو گوجه بخرید تا برای شما صرفه اقتصادی داشته باشد.

لینک کوتاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *