پرورش گوزن در ایران ، گوزن شمالی در آلمان نگهداری از گوزنها در آلمان یا خارج از اسکاندیناوی یا تولید مثل کار آسانی نیست. هوش و حساسیت زیادی به حیوانات وارد کرد. اگر می خواهند به پرورش گوزن شمالی مشغول شوند ، باید مواردی را در نظر بگیرند. گوزن شمالی به فضای بسیار بیشتری احتیاج دارند ، محوطه بزرگتر بهتر است برای حیواناتی که آنها به سادگی با ۱۰۰۰ متر ² در هر گوزن شمالی که در سمت راست قرار دارند چسبانده شوند. آنها همچنین برای گوزن شمالی خود احتیاج به حصار جامد در اطراف بالشتک دارند که نباید از ۱٫۸۰ متر کمتر (حصار بازی) محل نگهداریغذا و یک محل ماهیگیری در جایی که بتوانند به راحتی حیوانات را بدست آورند بدیهی است. این دوره لازم است تا زمان گرفتن بچه های گوزن شمالی به سرعت اسیر آنها شود ، شاید برای معالجه (ضعف ، واکسیناسیون) و غیره.

مزرعه گوزن یک قطعه زمین حصار شده مناسب برای چرای گونه های مانند: گوزن، گوزن شمالی، آهو، قوچ و… است که برای هدف گردشگری، شکار و یا به عنوان پرورش این دام ها است.

پرورش گوزن هرچند در ایران کاملا ناشناخته است ولی در بسیاری از کشورهای جهان مانند نیوزیلند و امریکای شمالی طرفداران بی شماری دارد. گوشت گوزن نسبت به گاو دارای کیفیت بالایی است و همین امر یکی از دلایل محبوبیت پرورش گوزن به عنوان منبع غذایی است.

سوددهی بیشتر در مقایسه با پرورش گاو و گوساله فرصت مناسبی برای پرورش گوزن در ایران است.

نیوزیلند اولین، بزرگترین و پیشرفته ترین کشور در صنعت پرورش گوزن است.
مرال بزرگ‌ترین گونه گوزن ایران است که از خانواده گوزن قرمز است.

طرح توجیهی پرورش گوزن دامی جدید در زنجیره پرورش دام طرح پرورش گوزن با احداث یک مزرعه پرورش گوزن

طرح توجیهی پرورش گوزن ، شروع احداث یک مزرعه پرورش گوزن نیاز به انرژی و نوآوری است و باید زمان زیادی را صرف تحقیقات کنید. هنگامی که تصمیم های مناسب خود را در نظر گرفتید، از مزرعه های تاسیس شده بازدید کنید و با دیگر صاحبان پرورش گوزن که تنوع گوزن های خود را بالا می برند صحبت کنید. این اولین قدم، باعث میشود که زمان زیادی را صرفه جویی کنید و به شما اطلاعات مهمی برای شروع کار میدهد. شما همچنین می توانید در این زمان برای طرح کسب و کار خود بازاریابی هم کنید.

قبل از خرید یک زمین مناسب و رول حصار بهتر است خوب در مورد کار خود تحقیق و اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورید بهترین منابع شما کسانی هستند که در حال حاضر در صنعت هستند. با آن ها تماس بگیر! شما نباید همان اشتباهاتی را که دیگران انجام داده‌اند را انجام دهید.

باز هم تاکید میکنیم، برنامه ریزی دقیق برای عملیات موفقیت آمیز ضروری است.

محدوده پرورش گوزن، تغذیه گوزن ها، زیستگاه Deer ، امکانات حمل و نقل و… را قبل از اجرای طرح خوب بررسی کنید. بهتر است طرح هایی را برای توسعه در آینده در نظر بگیرید.
از آنجایی که گوزن به خوبی در بیشتر زمین ها سازگار است، زمین های مناسب برای پرورش گوزن ممکن است نسبتا ارزان باشند.

برای شروع کار شما میتوانید: با  ۲-۳ گوزن سفید بالغ، ۷-۱۰ گوزن زرد بالغ، ۴-۷ گوزن قرمز بالغ، ۷-۸ از یک نوع گوزن بومی هند و سریلانکا، ۱-۲ بچه گوزن شروع کنید. نگه داشتن این تعداد گوزن متنوع در هر هکتار استرس گوزن ها را کاهش می دهد.

هشدارها در مورد گوزن ها

  • گوزن شمالی می تواند خطرناک باشد.
  • اقدامات پیشگیرانه برای به حداقل رساندن تماس در حین نمایشگرها باید انجام شود.
  • گوزن ممکن است چیزهای غیر قابل هضم زیادی بخورد.
  • کنترل انگل خارجی و داخلی یک ضرورت است.
  • گوزن ها در معرض گرمای بیش از حد هستند.
  • تغییر ناگهانی رژیم ممکن است باعث مشکلات جدی در هضم یا تهدید کننده زندگی شود.
  • گوزن ممکن است در حصار گشاد درهم پیچیده شود.
  • از رومپون یا هر نوع زایلازین روی گوزن شمالی به صورت خزنده استفاده نکنید (ممکن است کشنده باشد)

تدارکات

  • حصار بلند ۶ ضد شکار برای گوزن شمالی.
  • اگر حصارهای سفید در منطقه حضور داشته باشند ، حصار محیطی ۱۰ ‘بلندی داشته باشد.
  • فرورفتگی آب گرم که پنجه زدن برای آنها سخت است.
  • لوازم پزشکی
  • یک چراگاه یا گودال.
  • دامپزشک بزرگ حیوانات که قادر به معامله با گوزن شمالی است.
  • و …..

واکسنها و داروهای پیشگیری در پرورش گوزن

گوساله ها در ۳ ماه:

  • واکسن ۸ طرفه کلستریدیال (تقویت شده در ۲-۴ هفته و سپس سالانه)
  • در صورت بروز مشکلات درون گله (تقویت شده در ۲-۴ هفته و سپس سالانه) ممکن است از واکسن کلستریای اتوژن (معمولاً نوع A) استفاده شود.
  • توکسوئید کزاز (تقویت شده در ۲-۴ هفته و سپس سالانه)
  • لپتوسپیروز ، ممکن است با Vibrio یا Campylobacter ترکیب شود (در ۲-۴ هفته و پس از آن سالانه)
  • هاری (تقویت سالانه)
  • واکسن غربی نیل (تقویت شده در ۲-۴ هفته ، ۳ ماه ، سپس سالانه)
  • واکسن های دیگر اگر در شرایط فردی ذکر شده باشند
  • تزریق ویتامین E / سلنیوم (سالانه)
  • در صورت عدم وجود آهنربای شکمبه
  • بولوس مس (بهترین کار برای بررسی سطح سرم مس است اما بعضی از مزارع به آنها سالانه)
  • مدفوع
  • برنامه های کرم ممکن است فقط با توجه به مدفوع تا هر ۳ تا ۶ ماه تا ماهانه متفاوت باشد (که با کرم های طولانی مدت مانند Eprinex یا Ivomec انجام می شود تا سعی کنید از جلوگیری از P. tenuis یا کرم مغز (پخش شده توسط خوردن اسلایدها و حلزونهای آلوده ؛ گینه و غازها در مراتع به کنترل برآمدگی و حلزون کمک می کنند ، این بیماری در گوزن شمالی کشنده است))

بزرگسالان: موارد فوق ، با واکسن های E. coli و احتمالاً روتاویروسی ، قبل از زایمان ۱ ماه یا بیشتر داده می شود. هنگامی که واکسن برای اولین بار تجویز می شود ، ۶ تا ۸ هفته قبل از زایمان انجام می شود و سپس ۲ تا ۴ هفته بعد تقویت می شود. همچنین می تواند در ۳ ماه به گوساله ها داده شود و سپس ۲ تا ۴ هفته بعد تقویت شود.

زیستگاه گوزن ها

سعی کنید مزرعه خود را در مکانی احداث کنید که آب کافی (رودخانه یا دریاچه کوچک) در آنجا باشد و از طرفی به یک جاده هم نزدیک باد تا در حمل و نقل مشکلی نداشته باشید.
از فنس های کششی یا چوبی که برای این نوع مناطق و پرورش ها است استفاده کنید. برای فنس بندی منطقه از کارشناسان کمک بگیرید تا فنس ها را درست نصب کنند تا به گوزن ها آسیبی وارد نشود. درها ورودی باید در مکان و اندازه مناسب باشد تا تمام تجهیزات و دام ها به راحتی وارد و خارج شوند.
میتوانید از مکان های برای مراقبت از گوزن های تازه متولد یا بیمار استفاده کنید تا تلفات را به حداقل برسانید. گوزن های پرورشی نیز مانند سایر دام ها باید واکسیناسیون شوند.

تغذیه گوزن ها

تامین پروتئین، انرژی، ویتامین ها و مواد معدنی برای رژیم غذایی گوزن ها مهم هستند. درست مثل دام های سنتی، پرورش دهنده باید نمونه های خاک و ارزش غذایی رژیم گوزن را برای تکمیل آن با مواد معدنی مناسب مورد توجه قرار دهد. الزامات تغذیه‌ای از گوزن ها باید به صورت فصلی در نظر گرفته شود زیرا آنها بر اساس بارداری، شیردهی، رشد قارچ‌ها در محیط، کافی و مناسب نبودن مراتع، مواد مغذی موجود در مزرعه شما تغییر می کنند. در نتیجه پرورش دهنده باید تغذیه گوزن ها را تهیه کند.
تغذیه مناسب برای به حداکثر رساندن میزان آبستنی و بهبود درصد شیردهی ضروری است.
آب و هوا خوب اجازه می دهد، گوزن بیشتر مواد مغذی خود را از مرتع خوب دریافت کنند. با این حال، در طول ماه های سردتر، علوفه خشک باید به تغذیه گوزن ها اضافه شود. علوفه باید ترکیبی باشد تا تمام پروتئین های لازم را داشته باشد مثل: چمن و حبوبات – یونجه و ذرت و…
توصیه می شود دو بار در روز به گوزن ها غذا دهید.

ساختار گله

ساختار اجتماعی گوزن بر اساس گله است. ماده‌ها و نرها با هم یک گله را تشکیل می دهند، در حالی که نرهای بالغ خودشان نیز یک گروه کوچکی تشکیل میدهند. نرها ممکن است در اکثر طول سال جداگانه باقی بمانند و فقط در طول فصل تولیدمثل به ماده ها بپیوندند.

مراقبت بهداشتی

برای بسیاری از افراد یک جنبه دشوار از پرورش گوزن یافتن یک دامپزشک برای گوزن است. از آنجایی که پرورش گوزن به عنوان یک صنعت تجاری نسبتاً جدید است، بسیاری از دامپزشکان در مراقبت از گوزن های مزرعه دچار کمبود اطلاعات و یا هیچ آموزشی نیستند. اگر کسی از اطلاعات کافی در این زمینه برخوردار باشد، می توانند به راحتی به عنوان یک دامپزشک گوزن کار کند و به مسائل مربوط به مراقبت های بهداشتی مزارع گوزن کمک کند.

حمل و نقل گوزن ها

برای حمل و نقل امن حیوانات از نقطه مبدأ به مقصد معمولا تریلر حمل گاو برای بیشتر سفرها مناسب خواهد بود اما یک تریلر محصور با تهویه مناسب برای حمل و نقل بهترین عملکرد را برای سفرهای طولانی دارد. تریلر باید حرکت یکنواخت و آرامی را داشته باشد تا گوزن آرامش داشته باشد.

تامین سرمایه موردنیاز

با ادارات مرتبط (مثلا: جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و…) در مورد امکان کمک و گرفتن وام هایی که برای توسعه کسب و کار خود گفتگو کنید و تمام راه‌های کسب سرمایه را بررسی کنید.
همچنین قرارگاه بسیج اقتصاد مقاومتی با حمایت؛ آموزشی، تسهیلاتی، از بیکاران علاقمند به پرورش گوزن حمایت می‎کند.

مجوز پرورش گوزن

گوزن هم‌اکنون در تعدادی از استان‌های ایران پرورش داده می‌شود و امکان توسعه آن در سایر استان‌های کشور وجود دارد. همچنین فعلا محدودیتی از طرف جهادکشاورزی برای اعطای مجوز پرورش گوزن در کشور وجود ندارد و متقاضیان برای تولید این محصول در تمام نقاط کشور، می‌توانند اقدام کنند.

• کلام آخر: هنگامی که مزرعه خود را تأسیس میکنید، باید از اطلاعات مربوط به این صنعت اطمینان داشته باشید. موفقیت شما بستگی به اهداف و حیوانات شما دارد. همانطور که شما از دیگران یا خودتان یاد گرفته‌اید. اجازه دهید تا دیگران نیز از شما یاد بگیرند.

به اشتراک گذاری آنچه که آموخته اید، به نسل های آینده پرورش دهندگان گوزن کمک خواهد کرد.

 

 
لینک کوتاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *