مقاومت در برابر نشت یا مقاومت ترانسفورماتور

واکنش نشت ترانسفورماتور

تمام شار در ترانسفورماتور قادر به پیوند با سیم پیچ های اولیه و فرعی نخواهد بود. بخش کوچکی از شار یا سیم پیچ را پیوند می دهد اما هر دو را به هم متصل نمی کنند. به این بخش از شار شار نشتی گفته می شود. با توجه به این شار نشت در ترانسفورماتور ، در سیم پیچ مربوطه یک واکنش خود واکنش نشان می دهد. این واکنش خود به خود ترانسفورماتور به عنوان جایگزین ترانسفورماتور نشتی شناخته می شود . این خود واکنش در ارتباط با مقاومت ترانسفورماتور امپدانس است. با توجه به این امپدانس ترانسفورماتور ، در هر سیم پیچ ترانسفورماتور اولیه و ثانویه افت ولتاژ وجود خواهد داشت .

مقاومت ترانسفورماتور

به طور کلی ، سیم پیچ های اولیه و فرعی ترانسفورماتور برق از مس ساخته شده اند. مس هادی بسیار خوبی از جریان است اما یک هادی فوق العاده نیست. در واقع ، هادی فوق العاده و رسانایی فوق العاده هر دو مفهومی هستند ، عملا در دسترس نیستند. بنابراین هر دو سیم پیچ مقاومت خواهد داشت. این مقاومت داخلی سیم پیچ های اولیه و فرعی در مجموع به عنوان مقاومت ترانسفورماتور شناخته می شود .(مقاله ای درمورد تئوری ترانسفورماتور )

امپدانس ترانسفورماتور

 

همانطور که گفتیم سیم پیچ های اولیه و ثانویه دارای مقاومت و مقاومت در برابر نشت هستند. این مقاومت و واکنش پذیری در کنار هم قرار می گیرند ، چیزی نیست جز مقاومت از ترانسفورماتور . اگر R 1 و R 2 و X 1 و X 2 مقاومت اولیه و ثانویه و راکتانس نشت ترانسفورماتور ترتیب، پس از Z 1 و Z 2 امپدانس سیم پیچ اولیه و ثانویه به ترتیب،

امپدانس ترانسفورماتور در حین کار موازی ترانسفورماتور نقش اساسی را ایفا می کند . ( مقاله درباره مبانی ترانسفورماتور )

شار نشت در مقاومت ترانسفورماتور

در ترانسفورماتور ایده آل ، تمام شارها با سیم پیچ های اصلی و ثانویه پیوند خواهند یافت ، اما در واقعیت ، امکان اتصال همه شار در ترانسفورماتور با سیم پیچ های اولیه و فرعی غیرممکن است. اگرچه حداکثر شار با هر دو سیم پیچ از طریق هسته ترانسفورماتور پیوند می یابد ، اما هنوز هم مقدار کمی از شار وجود خواهد داشت که یا سیم پیچ را به هم متصل می کند اما نه هر دو. این شار نشت نشت نامیده می شود که به جای عبور از هسته از عایق سیم پیچ و روغن عایق ترانسفورماتور عبور می کند. با توجه به این شار نشت در ترانسفورماتور ، سیم پیچ های اولیه و فرعی دارای واکنش متلاشی نشت هستند. بازآرایی ترانسفورماتور چیزی نیست جز بازتاب نشت ترانسفورماتور. این پدیده در ترانسفورماتور به نشت مغناطیسی معروف است.

افت ولتاژ در سیم پیچ ها به دلیل مقاومت در برابر ترانسفورماتور اتفاق می افتد . امپدانس ترکیبی از مقاومت و مقاومت در برابر نشت ترانسفورماتور است. اگر ما ولتاژ V 1 را در ابتدای ترانسفورماتور اعمال کنیم ، یک جزء I 1 X 1 برای تعادل emf خودکشی اولیه به علت راکس نشت اولیه وجود دارد. (در اینجا ، X 1 راکتانس نشت اولیه است). حال اگر افت ولتاژ را نیز به دلیل مقاومت اولیه ترانسفورماتور در نظر بگیریم ، می توان معادله ولتاژ ترانسفورماتور را به راحتی نوشت:

به طور مشابه برای واکنش متراکم نشت ثانویه ، معادله ولتاژ طرف ثانویه است ،

 

در شکل بالا سیم پیچ های اولیه و فرعی در اندامهای جداگانه نشان داده شده است ، و این ترتیب می تواند منجر به شار نشت زیاد در ترانسفورماتور شود زیرا اتاق بزرگی برای نشت وجود دارد. اگر سیم پیچ ها بتوانند فضای مشابهی را اشغال کنند ، ممکن است نشت در سیم پیچ های اولیه و فرعی از بین برود. البته این از نظر جسمی غیرممکن است اما با قرار دادن ثانویه و اولیه به صورت متمرکز می توانید مشکل را تا حدودی حل کنید. ( مقاله در مورد تقسیم ولتاژ )

منبع: مقاومت و نشت

لینک کوتاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *