آسم در بزرگسالان : ایجاد یک برنامه عملی آسم

با حفظ نظم ، آسم را مدیریت کنید. در اینجا به ایجاد یک برنامه اقدام برای آسم در بزرگسالان کمک می شود.

حفظ کنترل روزمره آسم کلیدی برای جلوگیری از علائم و جلوگیری از حملات آسم است. استفاده از یک برنامه عملی آسم برای شما آسان تر می کند که اندازه گیری کنید که آیا آسم تحت کنترل است – و به شما این امکان را می دهد تا بدانید که در صورت عدم کنترل دقیقاً چه اقداماتی را باید انجام دهید. اگر شما آسم متوسط ​​تا شدید داشته باشید یا در گذشته حمله جدی آسم داشته باشید ، یک برنامه اقدام آسم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در اینجا نحوه شروع کار آمده است.

 

ایجاد برنامه عمل آسم در بزرگسالان

 

ایجاد برنامه عمل آسم در بزرگسالان از آنجا که آسم در افراد مختلف متفاوت است ، شما باید برای تهیه طرحی که برای شما سفارشی است با پزشک خود همکاری کنید. برنامه اقدام شما ممکن است شامل یک دفترچه یادداشت باشد و به شما کمک کند:

  • علائم آسم را پیگیری کنید. این طرح به شما کمک می کند تا علائم و نشانه های آسم را نگه دارید و در مواردی که علائم شما در فعالیت های روزمره مانند کار ، ورزش یا خواب تداخل دارند ، ثبت کنید.

    همچنین ممکن است بخواهید برای کاهش علائم ، چند بار از یک استنشاقی سریع اثر مانند آلبوترول (ProAir HFA ، Proventil HFA ، Ventolin HFA و دیگران) استفاده کنید.

  • قرائت جریان اوج را ثبت کنید. برای پیگیری آسم روز به روز می توانید از یک جریان سنج اوج استفاده کنید. این دستگاه دستی ساده میزان عملکرد ریه ها را آزمایش می کند. اندازه گیری هایی که کمتر از حد معمول است ، نشان می دهد که ریه ها آنطور که باید کار نمی کنند. این اغلب اولین علامت بدتر شدن آسم است.
  • ارزیابی کنترل آسم. برنامه اقدام به شما سیستمی برای درک اطلاعاتی که ضبط می کنید ، می دهد. بسیاری از برنامه های آسم از سیستم “چراغ راهنمایی” از مناطق سبز ، زرد و قرمز استفاده می کنند که با علائم بدتر مطابقت دارند. این سیستم می تواند به شما کمک کند تا به سرعت شدت آسم را تعیین کرده و علائم حمله آسم را شناسایی کنید.

    برخی از برنامه های آسم از یک پرسشنامه علائم به نام تست کنترل آسم (ACT) برای اندازه گیری شدت آسم در ماه گذشته استفاده می کنند.

  • داروها را تنظیم کنید. برنامه شما باید بگوید که چه زمانی باید براساس دارو شدت علائم آسم را تنظیم کنید. داروهای آسم معمولاً شامل داروهای کنترل طولانی مدت مانند کورتیکواستروئیدهای استنشاقی و در صورت نیاز ، داروهای سریع اثر مانند آلبوترول استنشاقی هستند. اطمینان حاصل کنید که چه داروهایی را در چه مواقعی استفاده کنید ، چگونه از آنها استفاده کنید و چه انتظاری داشته باشید.
  • حمله آسم را بشناسید و آن را درمان کنید. پیگیری علائم روزانه و تنظیم درمان بر این اساس کنترل آسم را بهبود می بخشد و خطر ابتلا به حمله آسم را کاهش می دهد. اما اگر علائم به سرعت بدتر می شوند ، دستورالعمل های برنامه اقدام را برای استفاده از داروهای سریع یا سایر مراحل برای کنترل علائم خود دنبال کنید.
  • بدانید چه موقع باید به اورژانس مراجعه کنید. برخی از حملات آسم را نمی توان در خانه کنترل کرد. از برنامه اقدام برای تشخیص علائم بدتر شدن آسم استفاده کنید. اگر از یک جریان سنج اوج استفاده می کنید ، برنامه عملیاتی همچنین به شما می گوید که چه زمانی قرائت جریان کم اوج نشان می دهد حمله آسم به یک وضعیت اضطراری تبدیل شده است.
  • از عوامل تحریک کننده آسم اجتناب کنید. برنامه اقدام ممکن است جایی برای شما داشته باشد که محرک های آسم و یادداشت های مربوط به نحوه جلوگیری از آنها را لیست کند. این موارد از فردی به فرد دیگر متفاوت است – به عنوان مثال می توان به ورزش ، هوای سرد ، گرده گل ، کنه های گرد و غبار ، کپک زدن ، شوره حیوانات خانگی ، بیماری ریفلاکس معده (GERD) ، عفونت های تنفسی و دود ، از جمله دود سیگار سیگار اشاره کرد.

برنامه اقدام خود را در دسترس نگه دارید

هنگامی که شما و پزشک برنامه عملی آسم خود را تهیه کردید ، در صورت بروز شعله ور شدن آسم آن را مفید نگه دارید.

برنامه خود را با یکی از اعضای خانواده یا دوست خود به اشتراک بگذارید که در شرایط اضطراری می تواند به شما کمک کند. در صورت بروز حمله آسم در خارج از خانه ، یک نسخه از آن را در کیف پول یا کیف خود نگه دارید.

شماره تلفن پزشک ، شماره تلفن های اورژانس و محل نزدیکترین اتاق اورژانس را در برنامه آسم خود ذکر کنید.

همیشه یک استنشاق نجات نیز با خود داشته باشید. مورد دوم را به عنوان پشتیبان در خانه نگه دارید.

مرتباً با پزشک خود ملاقات کنید

برای به روز نگه داشتن برنامه عمل آسم با پزشک خود کار کنید. آسم با گذشت زمان تغییر می کند ، بنابراین برنامه شما ممکن است به تنظیمات دوره ای نیاز داشته باشد.

  • به همه قرارهای ملاقات برنامه ریزی شده بروید. برنامه عمل آسم خود را در هر مراجعه به پزشک بررسی کنید. در مورد هرگونه مشکلی که در اجرای برنامه دارید ، به پزشک خود بگویید. این معاینات همچنین زمان خوبی برای بررسی مجدد این موضوع است که آیا علائم آسم را به طور دقیق ردیابی می کنید و از داروهای خود به درستی استفاده می کنید.
  • اگر آسم تحت کنترل نیست ، به پزشک خود مراجعه کنید. اگر برنامه عمل را دنبال می کنید اما علائم هنوز تحت کنترل نیستند ، ممکن است نیاز به تغییر درمان باشد. از طرف دیگر ، اگر آسم شما به طور مداوم کنترل شود ، ممکن است پزشک بتواند مقدار داروی شما را کاهش دهد.
  • در صورت نگرانی با پزشک خود تماس بگیرید. اگر سوالی دارید یا به سادگی در مورد علائم و نشانه های آسم نگران هستید ، با پزشک خود تماس بگیرید یا قرار ملاقات بگذارید.
  • در مورد تزریق آنفولانزا مراجعه کنید. پزشک ممکن است توصیه کند که شما به طور منظم یک واکسن آنفولانزا دریافت کنید.

داشتن آسم نباید فعالیت ها را محدود کند ، خواب را قطع کند یا شما را دائماً نگران حمله آسم کند. با دقت در اجرای یک برنامه مدون ، می توانید آسم خود را به خوبی کنترل کنید – و اختلالات ناشی از آن را به حداقل برسانید

لینک کوتاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *