آسم : چرا به نظر می رسد علائم آسم در دوره قاعدگی من بدتر می شود؟

آسم درست قبل و در طول دوره قاعدگی ، سطح پروژسترون و استروژن کاهش می یابد. در برخی از زنان ، این تغییرات هورمونی ممکن است آسم را بدتر کند. رابطه بین هورمون ها و آسم پیچیده است ، از فردی به فرد دیگر متفاوت است و کاملاً شناخته نشده است.

علاوه بر چرخه قاعدگی ، سایر تغییرات در زندگی شما می تواند باعث تغییر در سطح هورمون شود که ممکن است علائم آسم را بدتر یا بهبود بخشد. این موارد عبارتند از:

  • قاعدگی نامنظم. علائم آسم در زنانی که قاعدگی نامنظم دارند ممکن است از زنان در چرخه قاعدگی منظم بدتر باشد.
  • بارداری. بارداری ممکن است خطر حمله شدید آسم را افزایش دهد. با این حال ، برای برخی از زنان ، تغییرات هورمونی در دوران بارداری ممکن است در واقع علائم آسم را بهبود بخشد.
  • یائسگی. کاهش سطح هورمون های مرتبط با یائسگی ممکن است علائم آسم را بدتر کند یا باعث ایجاد آسم در برخی از زنان شود. اما سایر زنان ممکن است علائم آسم خود را پس از یائسگی بهبود یابند.
  • درمان جایگزینی هورمون. جایگزینی هورمون با استروژن یا پروژسترون ممکن است علائم آسم را در برخی از زنانی که یائسه شده اند بهبود بخشد. با این حال ، نتایج مطالعه متناقض است و به نظر می رسد جایگزینی هورمون خطر بروز علائم آسم را در زنان خاصی افزایش می دهد.

اگر در دوره قاعدگی علائم آزار دهنده ای دارید ، از پزشک خود بپرسید آیا داروهای مصرفی برای درد قاعدگی می تواند باعث شعله ور شدن آسم شود. پزشک شما ممکن است توصیه کند که داروی کنترل آسم خود را افزایش دهید یا داروی دیگری را قبل از شروع پریود مصرف کنید.