درمان آسم در کودکان ۵ تا ۱۱ سال

درمان آسم در کودکان ۵ تا ۱۱ سال به برخی از موارد خاص نیاز دارد تکنیک. نکاتی درباره علائم ، داروها و یک برنامه اقدام به آسم کشف کنید.

آسم در کودکان یکی از مهمترین دلایل از دست رفتن روزهای مدرسه است. وضعیت راه هوایی می تواند خواب ، بازی و سایر فعالیت ها را مختل کند.

آسم قابل درمان نیست ، اما شما و فرزندتان می توانید با دنبال کردن یک برنامه عملی آسم ، علائم را کاهش دهید. این یک برنامه مدون است که شما برای پیگیری علائم و تنظیم درمان با پزشک کودک خود تهیه می کنید.

درمان آسم در کودکان تنفس روزمره را بهبود می بخشد ، شعله ور شدن آسم را کاهش می دهد و به کاهش سایر مشکلات ناشی از آسم کمک می کند. با درمان مناسب ، حتی می توان آسم شدید را تحت کنترل گرفت.

علائم آسم در کودکان ۵ تا ۱۱ سال

علائم و نشانه های رایج آسم در کودکان ۵ تا ۱۱ سال عبارتند از:

  • سرفه ، مخصوصاً شب ها
  • خس خس سینه
  • مشکل تنفس
  • درد قفسه سینه ، تنگی یا ناراحتی
  • اجتناب یا از دست دادن علاقه به ورزش یا فعالیتهای بدنی

بعضی از کودکان علائم روزمره کمی دارند ، اما هرازگاهی دچار حملات شدید آسم می شوند. سایر کودکان علائم یا علائمی خفیف دارند که در زمان های خاص بدتر می شوند. ممکن است متوجه شوید که علائم آسم فرزند شما در شب ، با فعالیت ، هنگام سرماخوردگی کودک یا تحریک کننده هایی مانند دود سیگار یا آلرژی های فصلی ، بدتر می شود.

موارد اضطراری درمان آسم در کودکان

حملات شدید آسم می تواند زندگی را تهدید کند و نیاز به سفر به اورژانس دارد. علائم و نشانه های اضطراری آسم در کودکان ۵ تا ۱۱ سال عبارتند از:

  • مشکل قابل توجهی در تنفس وجود دارد
  • سرفه مداوم یا خس خس سینه
  • حتی پس از استفاده از دستگاه استنشاقی تسکین سریع مانند آلبوترول (ProAir HFA ، Ventolin HFA و دیگران) هیچ بهبودی وجود ندارد
  • قادر به صحبت کردن بدون نفس نفس زدن نیستید
  • قرائت اوج جریان سنج در منطقه قرمز

آزمایش های تشخیص و نظارت بر آسم

برای کودکان ۵ سال به بالا ، پزشکان می توانند آسم را با همان آزمایشاتی که برای بزرگسالان مانند اسپیرومتری و اوج سنج ها استفاده می شود ، تشخیص و کنترل کنند. آنها میزان هوایی را که کودک شما می تواند به سرعت از ریه های خود خارج کند اندازه گیری می کنند ، این نشان دهنده عملکرد خوب ریه ها است.

استفاده از یک جریان سنج اوج

پزشک ممکن است به شما وسیله ای قابل حمل و دستی (اندازه گیری اوج جریان) برای اندازه گیری میزان عملکرد ریه های کودک بدهد. یک جریان سنج حداکثر میزان هوایی را که کودک شما می تواند به سرعت بازدم کند اندازه گیری می کند

خواندن کم نشان دهنده بدتر شدن آسم است. شما و فرزندتان ممکن است قبل از آشکار شدن علائم ، قرائت جریان کم اوج را مشاهده کنید. این به شما کمک می کند تا زمان جلوگیری از شعله ور شدن آسم را تنظیم کنید.

درمان آسم

اگر علائم آسم فرزند شما شدید است ، ممکن است پزشک خانواده یا متخصص اطفال کودک شما را به ملاقات با یک متخصص آسم ارجاع دهد.

پزشک از کودک شما می خواهد مقدار و نوع داروی مناسب برای کنترل آسم خود را به درستی مصرف کند. این به جلوگیری از عوارض جانبی کمک می کند.

بر اساس سوابق شما در مورد چگونگی کنترل داروهای فعلی کودک در کنترل علائم و نشانه ها ، پزشک کودک شما ممکن است “درمان” را با دوز بالاتر افزایش دهد یا نوع دیگری از دارو را اضافه کند. اگر آسم فرزند شما به خوبی کنترل شود ، پزشک با کاهش داروهای کودک شما ممکن است “درمان را کنار بگذارد”. این به عنوان رویکرد گام به گام در درمان آسم شناخته می شود.

Treating asthma in children ages 

داروهای کنترل طولانی مدت

این داروها که به عنوان داروهای نگهدارنده شناخته می شوند ، هر روز به صورت طولانی مدت برای کنترل آسم مداوم مصرف می شوند. اگر علائم آسم فرزند شما در بعضی از سال های سال بدتر شود ، این داروها ممکن است به صورت فصلی استفاده شوند.

انواع داروهای کنترل طولانی مدت عبارتند از:

  • کورتیکواستروئیدهای استنشاقی. اینها رایج ترین داروهای کنترل طولانی مدت برای آسم هستند. این داروهای ضد التهاب شامل فلوتیکازون (Flovent HFA) ، بودزونید (Pulmicort Flexhaler) ، بکلمتازون (Qvar RediHaler) ، سیکلسونید (Alvesco ، Omnaris) و ممتازون (Asmanex HFA) است.
  • اصلاح کننده های لکوترین. اینها شامل مونتلوکاست (Singulair) ، zafirlukast (آکولات) و zileuton (Zyflo) هستند. از آنها می توان به تنهایی یا بعنوان افزودنی برای درمان با کورتیکواستروئیدهای استنشاقی استفاده کرد.

    در موارد نادر ، مونتلوکاست و زیلوتون با واکنشهای روانشناختی مانند تحریک ، پرخاشگری ، توهم ، افسردگی و تفکر خودکشی ارتباط دارند. در صورت بروز واکنش روانی غیرمعمول در کودک ، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

  • استنشاق کننده های ترکیبی. این داروها حاوی کورتیکواستروئید استنشاق شده به علاوه آگونیست بتا با اثر طولانی مدت (LABA) هستند. این ترکیبات شامل ترکیبات فلوتیکازون-سالمترول (Advair HFA) ، بودسونید-فرموترول (Symbicort) ، فلوتیکازون-ویلانترول (Breo ، Ellipta) و ممتازون-فرموترول (Dulera) است. در برخی شرایط ، آگونیست های بتا با اثر طولانی مدت با حملات شدید آسم مرتبط هستند.

    LABA داروها فقط باید به کودکان داده شوند در صورتی که آنها با کورتیکواستروئید در یک استنشاق ترکیبی ترکیب شوند. این امر خطر حمله شدید آسم را کاهش می دهد.

  • تئوفیلین. این یک داروی روزانه است که مجاری تنفسی (گشاد کننده برونش) را باز می کند. تئوفیلین (Theo-24 ، Elixophyllin) اکنون مانند سالهای گذشته اغلب استفاده نمی شود.
  • Biologics. نوکالا ، داروی تزریقی ، هر چهار هفته برای کمک به کنترل آسم شدید به کودکان داده می شود. کودکان ۶ ساله و بالاتر ممکن است از افزودن این روش درمانی به برنامه درمانی فعلی خود بهره مند شوند.

داروهای تسکین دهنده سریع “نجات”

این داروها – که به عنوان گشادکننده برونش کوتاه مدت عمل می کنند – علائم آسم را تسکین می دهند و چهار تا شش ساعت طول می کشد. آلبوترول (ProAir HFA ، ونتولین HFA ، دیگران) متداول کننده برونکودیلاتس کوتاه مدت است که برای آسم استفاده می شود. لووالبوترول (Xopenex) مورد دیگری است.

اگرچه این داروها به سرعت کار می کنند ، اما نمی توانند علائم کودک شما را از سر بگیرند. اگر کودک شما علائم مکرر یا شدیدی دارد ، باید یک داروی کنترل طولانی مدت مانند کورتیکواستروئید استنشاقی مصرف کند.

اگر کودک شما اغلب نیاز به استفاده از یک استنشاق تسکین دهنده سریع داشته باشد ، تحت کنترل نیست. اعتماد به یک دستگاه استنشاقی تسکین سریع برای کنترل علائم ، کودک شما را در معرض حمله شدید آسم قرار می دهد و نشانه این است که کودک شما باید در مورد ایجاد تغییرات درمانی به پزشک مراجعه کند. استفاده از داروهای تسکین سریع را پیگیری کنید و در هر مراجعه اطلاعات را با پزشک کودک خود به اشتراک بگذارید.

حملات آسم با داروهای نجات دهنده و کورتیکواستروئیدهای خوراکی یا تزریقی درمان می شود.

دستگاه های تحویل دارو

بیشتر داروهای آسم با دستگاهی تجویز می شود که به کودک اجازه می دهد دارو را مستقیماً به ریه ها نفس بکشد. داروی کودک شما ممکن است با یکی از این وسایل تحویل شود:

  • استنشاقی با دوز اندازه گیری شده. دستگاه های کوچک دستی ، استنشاق کننده های دوز اندازه گیری شده یک روش معمول برای داروهای آسم است. برای اطمینان از دوز صحیح فرزندتان ، ممکن است به لوله توخالی (اسپیسر) که به دستگاه استنشاق متصل می شود نیز نیاز داشته باشد.
  • استنشاق کننده های پودر خشک. برای برخی از داروهای آسم ، کودک شما ممکن است یک استنشاق پودر خشک داشته باشد. این دستگاه برای دریافت دوز کامل دارو به استنشاق سریع و عمیق نیاز دارد.
  • نبولایزر. نبولایزر داروها را به مه خوبی تبدیل می کند که کودک شما از طریق ماسک صورت در آن نفس می کشد. نبولایزرها می توانند دوزهای بیشتری از داروها را نسبت به استنشاق ها به ریه ها برسانند. کودکان خردسال معمولاً نیاز به استفاده از نبولایزر دارند زیرا استفاده از سایر دستگاه های استنشاق برای آنها دشوار یا غیرممکن است.

ایمنی درمانی یا داروی تزریقی برای آسم ناشی از آلرژی

اگر کودک شما مبتلا به آسم آلرژیک باشد که با جلوگیری از عوامل تحریک کننده آسم به راحتی قابل کنترل نیست ، عکس های حساسیت زدایی از آلرژی (ایمونوتراپی) ممکن است کمک کند. کودک شما با آزمایش های پوستی شروع می کند تا مشخص کند کدام مواد آلرژی زا (مواد آلرژی زا) ممکن است علائم آسم را تحریک کنند.

پس از شناسایی عوامل محرک آسم در کودک ، وی یک سری تزریقات را انجام می دهد که حاوی دوزهای کمی از این مواد حساسیت زا است. پسر یا دخترتان احتمالاً به مدت چند ماه هفته ای یک بار و سپس برای یک دوره سه تا پنج ساله هر ماه یک بار به آمپول احتیاج دارند. واکنش های آلرژیک و علائم آسم کودک شما باید به تدریج کاهش یابد.

اومالیزوماب (Xolair) یک درمان تزریقی است که می تواند به آسم آلرژیک کمک کند که با کورتیکواستروئیدهای استنشاقی به خوبی کنترل نمی شود.

کنترل آسم : مراحل کودک ۵ تا ۱۱ سال

به نظر می رسد مدیریت آسم فرزند شما مسئولیت طاقت فرسایی دارد. پیروی از این مراحل به سهولت آن کمک می کند.

درباره آسم اطلاعات کسب کنید

یک قسمت مهم در کنترل آسم فرزند شما این است که دقیقاً بطور روزانه ، هفتگی ، ماهانه و سالانه چه مراحلی را باید بردارید. همچنین مهم است که شما هدف هر قسمت از ردیابی علائم و تنظیم درمان را درک کنید. شما ، کودک و سرپرستانتان باید: :

  • انواع مختلف داروها برای آسم و نحوه عملکرد آنها را بفهمید
  • با شناسایی و ثبت علائم و نشانه های بدتر شدن آسم آشنا شوید
  • بدانید که وقتی آسم فرزند شما بدتر می شود چه باید بکنید

علائم را با برنامه مدون پیگیری کنید

برنامه مدون آسم ، ابزاری مهم برای آگاهی از میزان کارایی درمان براساس علائم فرزندتان است. با پزشک کودک خود ، یک برنامه کتبی برای آسم ایجاد کنید که مراحل لازم برای مدیریت آسم کودک را مشخص کند. شما و سرپرستان فرزندتان ، از جمله پرستار بچه ها ، معلمان و مربیان ، باید یک نسخه از برنامه داشته باشید.

این طرح می تواند به شما و فرزندتان کمک کند:

  • بررسی کنید که کودک شما در چه مواردی شعله های آسم (تشدید) دارد
  • قضاوت کنید که داروها چگونه علائم را کنترل می کنند
  • به هرگونه عوارض جانبی دارو مانند لرزش ، تحریک پذیری یا مشکل خواب توجه داشته باشید
  • میزان عملکرد ریه های فرزندتان با یک جریان سنج اوج را بررسی کنید
  • میزان تأثیر علائم کودک در فعالیتهای روزمره مانند بازی ، خواب و ورزش را اندازه بگیرید
  • با بدتر شدن علائم داروها را تنظیم کنید
  • زمان مراجعه به پزشک یا جستجوی مراقبت های اورژانسی را تشخیص دهید

بسیاری از برنامه های آسم از سیستم توقف نور در مناطق سبز ، زرد و قرمز استفاده می کنند که با علائم بدتر مطابقت دارند. این سیستم می تواند به شما کمک کند تا به سرعت شدت آسم را تعیین کرده و علائم حمله آسم را شناسایی کنید. برخی از برنامه های آسم از یک پرسشنامه علائم به نام تست کنترل آسم برای اندازه گیری شدت آسم در ماه گذشته استفاده می کنند.

عوامل تحریک کننده آسم را کنترل کنید

برداشتن گام هایی برای کمک به کودک در جلوگیری از عوامل محرک ، قسمت مهمی در کنترل آسم است. عوامل آسم از کودکی به کودک دیگر متفاوت است. برای شناسایی عوامل محرک و اقداماتی که می توانید برای کمک به کودک در جلوگیری از آنها انجام دهید ، با پزشک کودک خود کار کنید. محرک های رایج آسم عبارتند از:

  • سرماخوردگی یا سایر عفونت های تنفسی
  • آلرژن ها مانند گرد و غبار یا گرده
  • شوره حیوان خانگی
  • ورزش کنید
  • هوای سرد
  • قالب و رطوبت
  • قرار گرفتن سوسک
  • دود سیگار و سایر مواد محرک موجود در هوا
  • سوزش معده شدید (بیماری ریفلاکس معده ، یا ریفلاکس معده)

کلید کنترل آسم : به برنامه پایبند باشید

پیروی و به روزرسانی برنامه اقدام به آسم فرزند شما ، کلید کنترل آسم است. علائم آسم کودک خود را با دقت ردیابی کنید و به محض نیاز به تغییر داروها بپردازید. اگر سریع اقدام کنید ، احتمال حمله شدید کودک شما کمتر است و برای کنترل علائم به همان دارو نیاز نخواهد داشت.

با مدیریت دقیق آسم ، کودک شما باید بتواند از شعله ور شدن جلوگیری کرده و اختلالات ناشی از آسم را به حداقل برساند.