جواب سوالات علوم ششم درس دهم خیلی کوچک و بزرگ رایگان با پاسخ صفحه  ۷۴ . ۷۵ . ۷۶ . ۷۷ . ۷۸

 

جواب سوالات علوم ششم درس دهم خیلی کوچک و بزرگ رایگان با پاسخ صفحه  ۷۴ . ۷۵ . ۷۶ . ۷۷ . ۷۸  پاسخ به سوالات کتاب علوم پایه ششم حل درس به درس علوم ششم جواب صفحه به صفحه علوم تجربی ششم درس 10 فکر کنید ، سوال متن ، جمع آوری اطلاعات ، گفت و گو کنید ، آزمایش کنید و … که در این پست برای کاربران دانشکده ها این درس ۱۰ را قرار خواهیم داد.

 

 

دوستان عزیز در این درس ۱۰ خیلی کوچک و بزرگ  کلاس ششم ما جواب کل سوالات را برای شما قرار داده ایم که میتوانید در این پست مشاهده کنید و غیر از جواب های درسی که صفحه به صفحه برای شما قرار داده ایم یک گام به گام رایگان کل کتاب علوم ششم ابتدایی هم در انتهای همین پست برای شما قرار داده ایم که بتوانید بصورت رایگان این گام به گام را با حل سوالات کتاب علوم دریافت کنید.

این پست سوالات درس دهم علوم پایه شش فقط بخاطر کاربران دانشکده ها بصورت رایگان قرار داده ایم که بتوانند جواب سوالات رایگان علوم ششم خود را حل کنند اگر جواباتی جای مانده است شما میتوانید در کامنت سوال جواب ها را ارسال کنید تا بقیه دوستان و همکلاسیهای شما از مهارت و هوش زکاوت شما استفاده کنند.👌🏼👌🏼

 

گام به گام علوم ششم ابتدایی درس دهم

لطفا توجه کنید که غیر از حل سوالات علوم ششم که در این پست برای شما قرار داده ایم در انتهای همین پست یک گام به گام علوم ششم درس دهم و تمام درسهای علوم بطور کامل رو هم قرار داده ایم ، که میتونید دانلود کنید و در این مورد لطفا برای خوشحال کردن ما نظرات خودتون رو واسمون ارسال کنید خوشحالی شما خوشحالی ما هست ، انشالله کمکم تمام درس ها را بصورت رایگان برای شما قرار خواهیم داد  و سایت daneshkadeha را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید.

 

در این پست جواب سوالات چه صفحه ای قرار داده ایم ؟

  • جواب صفحه ۷۴ علوم ششم
  • جواب صفحه ۷۵ علوم ششم
  • جواب صفحه ۷۶ علوم ششم
  • جواب صفحه ۷۷ علوم ششم
  • جواب صفحه ۷۸ علوم ششم

جواب علوم ششم دبستان درس ۱۰ خیلی کوچک و بزرگ تمام سوالات صفحه به صفحه در قسمت زیر برای شما قرار داده ایم که میتوانید در سایت دانشکده ها در این پست مشاهده و استفاده کنید.

جواب جمع آوری اطلاعات صفحه ۷۴ علوم ششم

در مورد استفاده و نقش میکروسکوپ‌ها در دنیای امروز، اطلاعات جمع‌آوری و در مورد آنها در کلاس گفت‌وگو کنید.

جواب سوال. اختراع میکروسکوپ تحول بزرگی در علم زیست شناسی به وجود آورد. با به کارگیری این ابزار قوی، بشر توانست ذراتی را که با چشم دیده نمی‌شوند، مشاهده کند. یک سلول جانوری را درنظر بگیرید که قطر متوسط آن بین ۱۰ تا ۲۰ میکرون است، این سلول ۵۰ بار کوچک‌تر از ریزترین جسم قابل دیدن با چشم غیر مسلح است. بنابراین تنها با اختراع میکروسکوپ نوری بود که آدمی توانست سلول را ببیند. بعد از گذشت چند قرن، میکرسکوپ هنوز نقش مهمی در پژوهش‌های زیستی ایفا می‌کند و درسال‌های اخیر تحولات در بهبود کیفیت آن صورت گرفته است. یکی از عمده‌ترین پیشرفت‌ها در ساخت میکرسکوپ، اختراع نوع الکترونی آن در دهه ۱۹۴۰ میلادی بود که امکان مشاهده ذرات و اندامک‌های درون سلولی را بهتر از گذشته فراهم کرد. امروز میکرسکوپ نه تنها جهت برسی شکل و ساختار نمونه‌های زیستی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بلکه در تعیین ارتباط بین ساختارهای تشکیل دهنده سلول و فعالیت‌های گوناگون آن‌ها نیز نقش به سزایی ایفا می‌کند. همچنین در علم فیزیک برای مشاهده ساختار درونی مولکول‌ها، در شیمی برای مشاهده و برسی ترکیبات شیمیایی و پیوندهای اتمی مولکولی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پاسخ به آزمایش کنید صفحه ۷۵ علوم ششم

با کمک والدین خود چند شیشه کوچک در دار تهیه کنید و از آب مکان‌های مختلف مثل حوض، برکه، نهر، رودخانه که ظاهر سبز رنگ دارند، نمونه برداری کنید و به کلاس بیاورید.
با کمک معلم، قطره‌ای از نمونه‌های آب را روی تیغه شیشه‌ای بریزید و تیغک را روی آن قرار دهید. میکروسکوپ را تنظیم و نمونه را مشاهده کنید. شکل آنچه را می‌بینید در دفتر خود بکشید و با شکل‌های صفحه بعد مقایسه کنید.
جواب سوال. چیزهایی که در آب برکه مشاهده می‌شود موجوداتی هستند که جانداران ساده یا آغازیان نام دارند. این گروه از جانداران اغلب تک سلولی بوده و نسبت به جانوران و گیاهان، ساختمان ساده‌تری دارند.
جلبک‌های تک‌سلولی که به علت داشتن سبزینه (کلروفیل) توانایی غذا سازی دارند، به وفور در آب برکه مشاهده می‌شوند. جلبک‌های تک‌سلولی هم در آب شور و هم در آب شیرین زندگی می‌کنند و وجودشان برای جانداران آبزی اهمیت فراوان دارد، زیرا هم اکسیژن آب را افزایش می‌دهند و هم منبع تغذیه‌ای آبزیان به شمار می‌روند. جلبک‌ها را به رنگ‌های سبز و قرمز و قهوه‌ای می‌توانیم مشاهده نماییم که برخی از آن‌ها دارای زائده‌هایی به نام تاژک و مژک هستند.
از جلبک‌هایی که می‌توانیم در آب برکه مشاهده نماییم دیاتوم هستند که پوسته سیلیسی دارند، همچنین در آب برکه می‌توانیم گونه‌هایی از جانداران ساده به نام باکتری‌ها و قارچ‌های تک‌سلولی را مشاهده نماییم.

 

جواب سوالات گفت‌وگو صفحه ۷۸ علوم ششم

میکروسکوپ‌های قدیمی و امروزی را با یکدیگر مقایسه کنید. از این مقایسه چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟
جواب سوال. میکروسکوپ‌های قدیمی ساختار بسیار ساده‌ای داشتند و در آن‌ها به جای لامپ، آینه‌ای وجود داشته که نور را به سمت نمونه منعکس می‌کرد. همچنین بزرگ‌نمایی میکروسکوپ‌های قدیمی کم بوده ولی با پیشرفت علم، از انرژی الکتریکی و نیز عدسی‌هایی با بزرگ‌نمایی بیشتر در ساختمان میکروسکوپ‌ها استفاده گردید به طوری که اکنون انسان می‌تواند حتی مولکول‌ها و اتم‌ها و نیز کوچک‌ترین اجزای درون هسته سلول‌ها را با وضوح مناسب شناسایی کند. همچنین میکروسکوپ‌های پیشرفته امروزی توانایی عکس برداری و فیلم برداری نیز دارند. نوعی از میکروسکوپ امروزی به نام میکروسکوپ الکترونی است که می‌تواند تصاویر سه بعدی از سلول‌ها و سایر اجسام تهیه کند. نتیجه می‌گیریم ساختمان میکروسکوپ به مرور زمان کامل‌تر و پیشرفته‌تر شده‌اند و قابلیت‌های آن‌ها نیز افزایش یافته است.

جواب سوال متن صفحه ۷۸ علوم ششم

برای مشاهده یاخته‌های اطراف روزنه که به آن یاخته‌های نگهبان روزنه می‌گویند، می‌توان از برگ تازه گیاه تره، شمعدانی یا گیاهان دیگر استفاده کرد. برگ را تا بزنید تا بشکند. سپس با حرکت مورب یک نیمه روی نیمه دیگر، بخش شفافی را که سطوح بالایی و پایینی برگ را پوشانده‌اند، جدا کنید. تکه کوچکی از آن را روی لامپ بگذارید. پس از اضافه کردن یک قطره آب، لامپ را روی آن قرار دهید و با میکروسکوپ مشاهده کنید.
شکل آنچه را در زیر میکروسکوپ می‌بینید در دفتر خود بکشید.
آیا تصویری که می‌بینید با شکل مقابل شباهتی دارد؟
جواب سوال. بله، چون در هر دو تصویر، ۳ بخش غشا یا پوسته، هسته و سیتوپلاسم قابل مشاهده است. همچنین سلول‌هایی به نام سلول‌های نگهبان روزنه را می‌توانیم مشاهده کنیم. هر روزنه را یک جفت سلول لوبیایی شکل به نام سلول نگهدارنده روزنه یا نگهبان روزنه احاطه کرده است. این سلول‌ها باعث باز یا بسته شدن روزنه‌ها می‌شوند.

حل آزمایش کنید صفحه ۷۸ علوم ششم

تعدادی از یاخته‌های سطحی کنده شده دهان را به همراه مقداری بزاق دهان به روی لام منتقل کنید. پس از گسترش آن، لامل را روی آن قرار دهید و زیر میکروسکوپ مشاهده کنید. برای مشاهده بهتر نمونه، یک قطره محلول لوگول یا آبی متیل به آن اضافه و نور میکروسکوپ را تنظیم کنید. (قبل و بعد از آزمایش دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.)
شکل آن چه را در زیر میکروسکوپ می‌بینید در دفتر خود بکشید و آن را مقایسه کنید.
جواب سوال. با مقایسه دو شکل متوجه می‌شویم که سلول‌ها از سه بخش غشا یا پوسته، سیتو پلاسم و هسته تشکیل شده‌اند. همچنین مشاهده‌ می‌کنیم که سلول‌های این بافت بسیار نزدیک هم هستند و فضای بین سلولی کمی دارند. همچنین چند لایه‌ای هستند و شکلی همانند سنگفرش دارند.

 

 

دانلود گام به گام کامل علوم ششم دبستان

در قسمت زیر برای دانلود گام به گام علوم ششم دبستان روی دانلود و دریافت فایل کلیک کنید این گام به گام جواب تمام سوالات علوم ششم  درس دهم خیلی کوچک و بزرگ و تمام سولات کتاب درسی رو در بر دارد که بصورت رایگان میتوانید در قسمت زیر دانلود کنید.

 

 

لینک کوتاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *