جواب سوالات علوم ششم درس دوازده جنگل برای کیست رایگان با پاسخ صفحه  ۸۳ . ۸۴ . ۸۷ . ۸۸ . ۸۹ . ۹۰ . ۹۱ . ۹۲ . ۹۴

درس دوازدهم علوم ششم با موضوع جنگل، شامل سوالاتی است که پاسخ آن‌ها در صفحات ۸۳ . ۸۴ . ۸۷ . ۸۸ . ۸۹ . ۹۰ . ۹۱ . ۹۲ . ۹۴ کتاب علوم پایه ششم قرار دارد. در این درس، دانش‌آموزان باید با استفاده از مهارت‌هایی نظیر فکر کردن، جمع‌آوری اطلاعات، گفت‌وگو کردن و آزمایش، به پاسخ سوالات برسند. پاسخ‌های صحیح به این سوالات برای علاقه‌مندان و دانشجویانی که به دنبال اطلاعات بیشتر در این زمینه هستند، در دسترس است.

1. چه کسی به دنبال جواب سوالات علوم ششم درس 12 در مورد جنگل است؟
2. آیا پاسخ سوالات برای همه رایگان است؟
3. کدام صفحات کتاب برای پاسخ سوالات مرتبط هستند؟
4. آیا تمامی سوالات در این بخش پاسخ داده شده اند؟
5. چطور می توان به پاسخ های سوالات دسترسی پیدا کرد؟

سوالات درس دوازدهم علوم ششم جنگل شامل مباحثی از قبیل انواع جنگل‌ها، توسعه‌ی بی‌رویه، اثرات نامطلوب توسعه‌ی بی‌رویه بر جنگل‌ها و راهکارهای حفاظت از جنگل‌ها است. پاسخ‌های داده شده در ادامه مبتنی بر سوالات مطرح شده در کتاب علوم پایه ششم هستند:

۱. جنگل چیست؟
جنگل به مجموعه‌ای از درختان، گیاهان و حیوانات در یک منطقه خاص گفته می‌شود.

۲. انواع جنگل‌ها چیستند؟
انواع جنگل‌ها شامل جنگل‌های معمولی، جنگل‌های بارانی، جنگل‌های خشک و جنگل‌های تندرستی است.

۳. چگونه توسعه‌ی بی‌رویه اثرات نامطلوب بر جنگل‌ها دارد؟
توسعه‌ی بی‌رویه می‌توان

در این پست، جواب سوالات درس دوازده علوم پایه شش با موضوع جنگل برای کیست رایگان قرار داده شده است. این پاسخ‌ها برای دانشجویان و کاربران دانشکده‌ها به صورت رایگان در دسترس قرار گرفته است تا بتوانند به راحتی و با دقت، جواب‌های سوالات علوم ششم خود را پیدا کنند. در صورتی که جواب سوالی جا مانده باشد، می‌توانید آن را در کامنت‌ها ارسال کنید تا دوستان و همکلاسی‌های شما از آن استفاده کنند و از هوش و مهارت شما بهره مند شوند.

گام به گام علوم ششم ابتدایی درس دوازده

درس دوازده علوم ششم ابتدایی، یکی از دروس مهم و پرمخاطب است که در آن مطالبی مفید و جذاب درباره موضوعاتی مانند تعادل در بدن، نظام ایمنی، سیستم کارخانه خون، خون و قلب و… آموزش داده می‌شود. برای کمک به دانش‌آموزان در یادگیری بهتر این مطالب، مجموعه‌ای از سوالات مرتبط با درس در این پست قرار داده شده است. همچنین، برای دسترسی به گام به گام علوم ششم درس دوازده و سایر دروس علوم، می‌توانید این مواد را از سایت daneshkadeha.com دانلود کنید. با اشتراک‌گذاری این سایت با دوستان خود، می‌توانید در یادگیری شان بهتر کمک کنید و به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید. لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید تا بتوانیم بهترین خدمات را برای شما فراهم کنیم.

در این پست جواب سوالات چه صفحه ای قرار داده ایم ؟

  • جواب صفحه ۸۳ علوم ششم
  • جواب صفحه ۸۴ علوم ششم
  • جواب صفحه ۸۷ علوم ششم
  • جواب صفحه ۸۸ علوم ششم
  • جواب صفحه ۸۹ علوم ششم
  • جواب صفحه ۹۰ علوم ششم
  • جواب صفحه ۹۱ علوم ششم
  • جواب صفحه ۹۲ علوم ششم
  • جواب صفحه ۹۴ علوم ششم

آیا به دنبال جواب سوالات علوم ششم درس 12 جنگل هستید؟
بدون هیچ هزینه‌ای، پاسخ‌های صحیح به سوالات خود را با صفحات ۸۳ تا ۹۴ کتاب در دسترس دارید!
تنها کافیست به سایت ما مراجعه کنید و جواب‌های خود را بیابید.
آیا می‌دانستید که همین الان می‌توانید به دنبال جواب‌های خود بگردید؟ فرصت را از دست ندهید!

در این پست، جواب سوالات صفحه به صفحه درس ۱۲ جنگل برای علوم ششم دبستان در قسمت زیر برای شما قرار داده شده است. این جواب ها شامل صفحات ۸۳، ۸۴، ۸۷، ۸۸، ۸۹، ۹۰، ۹۱، ۹۲ و ۹۴ کتاب علوم ششم هستند. با مراجعه به سایت دانشکده ها، می توانید این جواب ها را مشاهده و استفاده کنید. بنابراین، دانش آموزان می توانند با استفاده از این جواب ها، درک بهتری از درس ۱۲ جنگل در علوم ششم داشته باشند.

جواب سوالات گفت و گو کنید صفحه ۸۳ علوم ششم

اکنون در مورد با هر مثال به این پرسش ها پاسخ دهید :

کدام جانور سود می برد ؟

شته و مورچه ، کرکس ، مگس و پشه

کدام جانور سود نمی برد ؟

اسب

نکته :

شبکه های غذایی ، رابطه ی بین موجودات زنده را مشخص می کنند . این ارتباط به صورت همزیستی است.

همزیستی ، به انواع ارتباط های میان دو نوع موجود زنده برای تأمین غذا گفته می شود و شامل همسفرگی ، همیاری ، رقابت انگلی و حتی شکار و شکارچی است.

در زندگی همسفرگی  ، یک موجود سود می برد و دیگری نه سود می برد و نه زیان . مانند همسفرگی بین ماهی بادکش دار و کوسه ماهی ، که ماهی بادکش دار می تواند از بقایای شکاری که کوسه ماهی استفاده می کند ، سود ببرد.

در زندگی همیاری ، هر دو موجود از یک دیگر سود می برند ، مانند شته و مورچه ، مورچه ها ، شته ها را به قسمت های جوان گیاه می رسانند . شته از شیره ی گیاه تغذیه می کند و مورچه ، شهد خارج شده از شته را مصرف می کند با همیاری بین گل ها و زنبور عسل.

گاهی بین موجودات زنده ، رقابت و به وجود می آید . مثلاً در گیاهان ، آن که بلندتر است با برگ های بیشتری دارد. بهتر از نور خورشید استفاده می کند و رشد بیشتری دارد.

در جانوران نیز رقابت وجود داد که باعث جنگ بین آن ها می شود و جانور قوی تر یا سریع تر یا سازش پذیرتر ، پیروز می شود.

در زندگی شکار و شکارچی ، موجودی ، موجود دیگر را صید می کند و می خورد ، مانند گنجشک و عقاب ، گربه و موش

در زندگی انگلی ، موجود انگل ، از میزبان به عنوان منبع غذایی استفاده می کند.

انگل می تواند داخلی یا خارجی باشد . مانند کرم آسکاریس و کرم کدو که انگل داخلی ( دستگاه گوارش ) ، زالو و شپش که انگل خارجی ( پوست بدن ) هستند.

بعضی انگل ها مانند پشه ، انگل موقتی هستند ، زیرا تا مدتی خود میزبان را می خورند و بعضی دیگر ، انگل های دائمی هستند . مانند انگل های روده ای . بعضی از انگل ها ، موجب مرگ میزبان می شوند.

 

تصویر های زیر برخی محیط ها را نشان می دهد. کدام محیط را انسان ساخته است ؟

تصویر شماره (۳)

کدام به طور طبیعی وجود دارد ؟

تصویر شماره (۱)

این محیط ها چه تفاوتی با هم دارند ؟

محیط طبیعی زیستگاه جانوران و گیاهان متنوع است . محیطی که انسان می سازد ( محیط مصنوعی ) آسیب پذیرتر است و تنوع جانوران و گیاهان آن کم است.

 

سوالات پژوهش کنید صفحه ۸۷ علوم ششم

مسئولیت حفظ محیط های طبیعی در کشور ما بر عهده ی چه سازمان هایی است ؟

سازمان حفاظت محیط زیست

چه شغل هایی در ارتباط با معرفی و حفظ محیط های طبیعی وجود دارد ؟

جنگل بانی ، کارکنان ، سازمان حفاظت محیط زیست.

نکته :

اگر قطع درختان در جنگل ها به همین سرعت ادامه یابد ، نیمی از جنگل های کره زمین حداکثر تا ۲۰ سال آیند از بین خواهند رفت .

می‌خورد و خورده می‌شود

در کلاس چهارم با زنجیره‌ٔ غذایی و چگونگی نشان دادن آن آشنا شدید.

الف) رابطه‌ٔ غذایی جانداران شکل بالا را با زنجیره‌ٔ غذایی نشان دهید.
درخت بلوط (تولید کننده) –  سنجاب (مصرف کننده اول گیاه‌خوار) –  روباه (مصرف کننده دوم گوشت‌خوار)
ب) در این زنجیره، زندگی روباه چگونه به درخت بلوط وابسته است؟ به صورت غیر مستقیم، یعنی سنجاب از بلوط به عنوان غذا استفاده می‌کند و روباه با خوردن سنجاب انرژی موجود در بلوط را به بدن خود منتقل می‌کند.
پ) زنجیره‌های غذایی را در شکل زیر پیدا و آنها را رسم کنید.

۱- ساقه گندم – موش – عقاب
۲- ساقه گندم – موش – مار
۳- ساقه گندم – گنجشگ – جغد
۴- هویج – خرگوش – روباه
۵- هویج – خرگوش – عقاب
۶- بلوط – سنجاب – روباه
۷- بلوط – سنجاب – جغد

آیا بین زنجیره‌هایی که رسم کرده‌اید، ارتباطی (جانداران مشترک) وجود دارد؟ آن‌ها را مشخّص کنید. بله، در زنجیره‌ٔ ۱ و ۲ موش و در زنجیره‌ٔ ۱ و ۲ و ۳ ساقه گندم و در زنجیره‌ٔ ۴ و ۵ خرگوش و هویج و در زنجیره‌ٔ ۶ و ۷ سنجاب و بلوط

جواب سوالات فکر کنید صفحه ۸۸ علوم ششم

الف) دانشمندان برای بررسی ارتباط غذایی جانداران در هر محیط، شبکه‌ٔ غذایی رسم می‌کنند. اکنون شما نیز با استفاده از زنجیره‌های بالا، یک شبکه‌ٔ غذایی رسم کنید.
ب) شکل روبه‌رو ارتباط غذایی بین چند جانور را نشان می‌دهد. اگر جانور (ب) از بین برود با استدلال توضیح دهید کدام جانور در معرض خطر قرار می‌گیرد.

جانور (ت) : چون این جانور منبع غذایی خود را از دست داده و تعداد آنها کم می‌شود. و بعد از (ت) (ث) چون جانور (ث) به جانور (ت) وابسته است.

چیزی هدر نمی‌رود

آیا می‌دانید برای پیکر بی جان و بقایای جانوران و گیاهان چه اتّفاقی می‌افتد؟ توسط تجزیه کنندگان (باکتری‌ها و قارچ‌های ذره‌‌‌‌بینی ) تجزیه می‌شود.
موادّی که در طیّ زمان در ساخته شدن پیکر این جانداران به کار رفته است، چه سرنوشتی پیدا می‌کنند؟ به خاک برمی‌گردند.
شاید دیده یا شنیده باشید که با استفاده از بقایای گیاهان، خاک گیاهی می‌سازند. قارچ‌ها در تشکیل این خاک نقش دارند. امّا قارچ‌ها چگونه این کار را می‌کنند؟ قارچ‌های تجزیه کننده،‏‏‏‏‏ از بقایای جانداران برای تأمین انرژی خود و تولیدمثل، استفاده می‌کنند. آنها یا هاگ تولیدمثل کرده و تکثیر می‌شوند. این قارچ‌ها مواد آلی جانداران را به مواد معدنی تبدیل می‌کنند و به خاک بر‌‌ می‌گردانند.

جواب سوالات کاوشگری صفحه ۸۸ علوم ششم

بررسی کنید «قارچ انرژی خود را از چه چیزی به دست می‌آورد؟»

وسایل و مواد مورد نیاز: ذره‌بین – ظرف شیشه‌ای در دار – چوب بستنی – نان تازه – ورقهٔ آلومینیمی – نخود خیس خورده – میوهٔکپک زده
۱- میوه‌ٔ کپک زده را با ذرّه‌بین قوی مشاهده و آنچه را که می‌بینید، رسم کنید.
۲- با استفاده از چوب بستنی، مقداری کپک از روی میوه بردارید و با کشیدن چوب بستنی روی نان، کپک را به روی نان منتقل کنید.
۳ – نان را درون ظرف شیشه‌ای قرار دهید و قبل از بستن در ظرف‏، چند قطره آب به آن بپاشید.
۴ – مراحل ۲ و ۳ را برای ورقه‌ٔ آلومینیمی و نخود تکرار کنید.
۵- ظرف‌ها را به مدت یک هفته در محل تاریک و گرم قرار دهید.
۶- بعد از یک هفته، نمونه‌های درون ظرف‌ها را با استفاده از ذره‌بین به طور دقیق مشاهده و نتیجه‌ٔ مشاهده‌ٔ خود را در جدولی مانند جدول زیر ثبت کنید.

نمونه

نتیجه

نان

کپک زده است

نخود

کپک زده است

ورقه‌ٔ آلومینیمی

کپک نزده است

* کپک در کدام نمونه (ها) رشد کرده است؟ نان – نخود
* کپک‌هایی که رشد کرده‌اند، انرژی مورد نیاز خود را از کجا به دست آورده‌اند؟ از مواد تشکیل دهنده نان و نخود
* نتیجه‌ٔ کاوش خود را در یک یا چند سطر بنویسید. نان و نخود و میوه منبع غذای خوبی برای رشد و تکثیر کپک‌ها هستند. کپک با ریشه‌ها و مواد غذایی را به خود جذب کرده و باعث رسیده شدن هاگ‌ها در هاگدان می‌شوند. هاگدان پس از رسیده شدن پاره و هاگ‌ها رها می‌شوند و باعث به وجود آمدن کپک جدید می‌شوند و اینگونه تکثیر می‌شوند.

قارچ‌ها گروهی از جانداران‌اند که بقایای موجودات زنده را تجزیه می‌کنند و سبب می‌شوند که موادّ تشکیل دهندهٔ آنها دوباره به طبیعت برگردد. مثلاً کار قارچ‌هایی که روی بقایای گیاهان و جانوران در جنگل رشد می‌کنند، تجزیهٔ این بقایا و کمک به تشکیل، بهبود و تقویت خاک است.

باهم زندگی می‌کنند

دوستی مورچه و شته: شته‌هایی که روی این گیاه قرار دارند درحال مکیدن شهد شیرین گیاه هستند. مورچه‌ها، شته‌ها را با خود به لانه‌‌شان می‌برند تا مادّه‌ٔ شیرینی را که شته‌ها دفع می‌کنند، بخورند. شته‌ها نیز در لانه‌ٔ مورچه‌ها از شکارچی‌ها در امان می‌مانند.

غذای مجّانی: کرکس خود را با ته‌مانده‌ٔ شکار جانوران دیگر سیر می‌کند؛ مثلاً وقتی شیرها لاشه‌ٔ شکار خود را رها می‌کنند، کرکس‌هایی که در آن نزدیکی در انتظار دور‌شدن شیرها هستند به محلّ لاشه می‌روند و بقایای آن را می‌خورند.

مگس‌های مزاحم: اسب‌ها با تکان دادن دم خود سعی می‌کنند تا مگس‌ها و پشه‌ها را از خود دور کنند. این حشرات نیش خود را به درون بدن اسب فرو می‌برند و خون آن را می‌مکند.

جواب سوالات گفت‌وگو صفحه ۹۱ علوم ششم

اکنون درباره‌ٔ هر یک از مثال‌های بالا به این پرسش‌ها پاسخ دهید: کدام جانور سود می‌برد؟ شته، مورچه، مگس و کرکس
مگس و اسب: مگس سود می‌برد ولی اسب زیان می‌بیند. (زندگی انگلی)
مورچه و شته: هر دو سود می‌برند. (همیاری)
کرکس و شیر: کرکس سود می‌برد ولی شیر نه سود می‌برد و نه زیان. (هم سفرگی)
کدام جانور سود نمی‌برد؟ اسب و شیر

شگفتی‌های آفرینش

کروکودیل‌هایی که در اطراف رود نیل زندگی می‌کنند، بعضی وقت‌ها بدون حرکت و با دهان باز استراحت می‌کنند. در این هنگام نوعی پرنده‌ٔ کوچک وارد دهان کروکودیل می‌شود و انگل‌های درون دهان کروکودیل را می‌خورد.

طبیعت را حفظ کنیم

عکس‌های زیر برخی محیط‌ها را نشان می‌دهند. کدام محیط را انسان ساخته است؟ کدام به طور طبیعی وجود دارد؟ این محیط‌ها چه تفاوتی با هم دارد؟
جنگل و مرتع: محیط طبیعی                  باغ: محیط مصنوعی                       پارک: محیط مصنوعی
محیط‌های مصنوعی توسط انسان به وجود آمده است، اما در ایجاد محیط طبیعی انسان نقش نداشته است.

جواب سوالات جمع‌آوری اطلاعات صفحه ۹۲ علوم ششم

محیط‌های طبیعی، زیستگاه انواع فراوانی از جانوران، گیاهان و موجودات زنده‌ٔ دیگر است. آیا در زمان‌های گذشته در اطراف محلّ زندگی شما محیط طبیعی بوده است که الان وجود ندارد و یا وسعت آن کم شده است؟ بله، منطقه‌ٔ دماوند، فرحزاد، چشمه علی و … که مناطق اطراف تهران هستند.
به نظر شما چرا آن محیط طبیعی از بین رفته و یا کوچک شده است؟ برای مثال، در گذشته نه چندان دور شهرستان دماوند یکی از محورهای کشاورزی و دامداری بوده است با تولیداتی همچون سیب، گیلاس، آلبالو، گردو، سیب‌زمینی، خیار و فراورده‌‌‌‌های دامی ولی در سال‌های اخیر به خاطر ساخت‌وساز گسترده‌ٔ غیر قانونی در زمین‌های این شهرستان، کشاورزی این منطقه در معرض خطر قرار گرفته است. طبیعت دماوند شامل تنوع گونه‌های کمیاب می‌باشد و دارای جانورانی همچون کل، بز، میش، پلنگ به عنوان عمده‌ترین حیوانات موجود حیات‌وحش شهرستان و همچنین پرندگان گوناگون نظیر کبک، تیهو، کبک دری، پرندگان شکاری مانند عقاب طلایی می‌باشد. در حالی است که گذرگاه قشلاقی پرندگان نایاب شکاری همچون، شاهین نیز تلقی می‌شود. خطراتی همچون احداث معادن در کنار زیستگاه‌های طبیعی و تخریب انسانی این اماکن همچون احداث غیر کارشناسی راه‌ها در این شهرستان از عمده دلایل تهدیدهای زیست محیطی است.

وقتی اوضاع تغییر می‌کند

در طول تاریخ زمین، جانوران و گیاهانی بوده‌اند که اکنون دیگر وجود ندارند. در این باره چه مثال‌هایی می‌شناسید؟ دایناسورها نمونه بارز جانورانی هستند که امروز دیگر وجود ندارند و ماموت‌ها  نمونه‌هایی تک سلولی در میان گیاهان و سرخس‌های غول پیکر قدیمی را می‌توان نام برد.
به نظر شما چه عواملی سبب از بین رفتن همه‌ٔ افراد یک نوع (جانور یا گیاه) می‌شود؟ تغییرات شدید آب و هوا – زیستگاه – بلاهای طبیعی چون سیل و طوفان – از بین رفتن منابع غذایی – عوامل نابود کننده انسانی – قطع درختان و شکارهای غیر قانونی
وقتی زیستگاه جانداران تغییر می‌کند، بعضی از آنها نمی‌توانند خود را با اوضاع جدید سازگار کنند و به تدریج کم می‌شوند و حتّی ممکن است سرانجام همهٔ آنها از بین بروند.

نکتهٔ تاریخی: شیر ایرانی تا کمتر از یک قرن پیش در بخش‌هایی از ایران وجود داشت؛ امّا به دلایلی مانند شکار شدن به دست انسان و از دست دادن زیستگاهش از بین رفت.

چه درختی می‌کارید؟

درخت کاری در فرهنگ ایرانی اسلامی رسمی پسندیده است. به همین علّت در کشور ما یک روز از سال را روز درخت کاری نامیده‌اند. آیا می‌دانید این روز چه روزی است؟ ۱۵ اسفند روز درختکاری نامیده شده است.
زیست‌شناسان می‌گویند در هر منطقه درخت‌هایی را باید کاشت که به طور طبیعی، در همان منطقه وجود دارند. به این درخت‌ها درخت‌های بومی می‌گویند. بنابراین باید در انتخاب نوع درخت دقّت کرد؛ مثلاً درخت کاج موادّی از ریشه‌ٔ خود در خاک ترشح می‌کند که مانع رشد بسیاری از انواع گیاهان می‌شود. به همین علّت تنوع گیاهان درجنگل‌های کاج کم است.

جواب سوالات گفت‌وگو صفحه ۹۲ علوم ششم

در محل زندگی شما روز درختکاری چه درخت‌هایی می‌کارند؟ انار – توت – نخل و …
آیا این درخت‌ها بومی منطقه شما هستند؟ بله

جواب جمع آوری اطلاعات صفحه ۹۴ علوم ششم

به انتخاب خود یکی از موارد زیر را انجام و در کلاس ارائه دهید:
۱- جنگل برای کیست؟ در پاسخ به این پرسش با توجّه به آنچه آموخته‌اید، یک داستان کوتاه بنویسید. ناحیه‌ای که از درخت‌های انبوه پوشیده باشد را جنگل می‌نامند. در جنگل طبیعی معمولاً درختان کوچک و بزرگ و تنومند بطور نامنظم وهمچنین علف‌های خودرو فراوانند. جنگل مجموعه‌ای است از درختان، درختچه‌ها، پوشش گیاهی، جانوران و میکروارگانیسم‌ها (قارچ‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها) که به همراه عوامل طبیعی غیر حیاتی مانند خاک، آب، دما، باد و… محیط و رویشگاه و زیستگاه مشخص و معلومی را به وجود آورده‌اند.
جنگل‌ها زیستگاه‌های مهم جهان هستند که حدود یک سوم سطح خشکی‌های زمین را اشغال می‌کنند.
۲- مقاله‌ای درباره‌ٔ وضعیت یک محیط طبیعی که می‌شناسید و در خطر از بین رفتن است، بنویسید. در این مقاله به اهمّیت حفظ این محیط اشاره کنید و راه‌هایی برای حفظ آن پیشنهاد دهید. باید روش‌های زندگی خود را تغییر دهیم و در عمل به محافظت و حمایت از حیات‌وحش بپردازیم.
۳- مجموعه‌ای از تصاویر بعضی گیاهان یا جانوران بومی محلّ زندگی خود تهیه کنید. می‌توانید شکل آنها را نقّاشی کنید یا از آنها عکس بگیرید.
* با کمک معلّم خود نمایشگاهی از تصاویر یا نمونه‌هایی از جانوران و گیاهان محیط زیست خود برگزار کنید. اگر قطع درخت‌های جنگل‌ها به همین سرعت ادامه یابد، حدود نیمی از جنگل‌های کره‌ٔ زمین حدّاکثر تا ۲۰ سال دیگر از بین می‌روند.
* مسئولیت حفظ محیط‌های طبیعی و جانوران و گیاهانی که در این محیط‌ها زندگی می‌کنند در کشور ما بر عهده‌ٔ چه سازمان‌هایی است ؟ سازمان جنگل‌ها – مراتع و آبخیزداری کشور – سازمان محافظت از محیط زیست کشور
چه شغل‌هایی در ارتباط با معرّفی و حفظ محیط‌های طبیعی وجود دارد؟ جنگل بانی – محیط بانی – کارکنان سازمان حفاظت از محیط زیست

اگر قطع درخت‌های جنگل‌ها به همین سرعت ادامه یابد، حدود نیمی از جنگل‌های کره‌ٔ زمین حدّاکثر تا ۲۰ سال دیگر از بین می‌روند.

دانلود گام به گام کامل علوم ششم دبستان

برای دانش‌آموزان ششم دبستان که به دنبال یک راهنمای جامع برای درس علوم هستند، دانلود گام به گام کامل علوم ششم دبستان توصیه می‌شود. این فایل شامل جواب تمامی سوالات درس دوازده جنگل برای کیست و همچنین تمامی سوالات کتاب درسی است. با دانلود رایگان این فایل، دانش‌آموزان می‌توانند به راحتی به مفاهیم و مطالب درسی دسترسی داشته باشند و در مسیر یادگیری خود پیشرفت کنند. برای دریافت فایل، کافیست روی دکمه دانلود و دریافت فایل کلیک کنید.

لینک کوتاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *