جواب سوالات علوم ششم درس سیزده رایگان با پاسخ صفحه ۹۶ . ۹۷ . ۹۸ . ۹۹ . ۱۰۰

 

جواب سوالات علوم ششم درس سیزده رایگان با پاسخ صفحه ۹۶ . ۹۷ . ۹۸ . ۹۹ . ۱۰۰ پاسخ به سوالات کتاب علوم پایه ششم حل درس به درس علوم ششم جواب صفحه به صفحه علوم تجربی ششم درس 13 فکر کنید ، سوال متن ، جمع آوری اطلاعات ، گفت و گو کنید ، آزمایش کنید و … که در این پست برای کاربران دانشکده ها این درس ۱۳ سالم بمانیم با پاسخ را قرار خواهیم داد.

 

 

دوستان عزیز در این درس ۱۳ سالم بمانیم  کلاس ششم ما جواب کل سوالات را برای شما قرار داده ایم که میتوانید در این پست مشاهده کنید و غیر از جواب های درسی که صفحه به صفحه برای شما قرار داده ایم یک گام به گام رایگان کل کتاب علوم ششم ابتدایی هم در انتهای همین پست برای شما قرار داده ایم که بتوانید بصورت رایگان این گام به گام را با حل سوالات کتاب علوم دریافت کنید.

این پست سوالات درس سیزده علوم پایه شش فقط بخاطر کاربران دانشکده ها بصورت رایگان قرار داده ایم که بتوانند جواب سوالات رایگان علوم ششم خود را حل کنند اگر جواباتی جای مانده است شما میتوانید در کامنت سوال جواب ها را ارسال کنید تا بقیه دوستان و همکلاسیهای شما از مهارت و هوش زکاوت شما استفاده کنند.👌🏼👌🏼

 

گام به گام علوم ششم ابتدایی درس سیزده

لطفا توجه کنید که غیر از حل سوالات علوم ششم که در این پست برای شما قرار داده ایم در انتهای همین پست یک گام به گام علوم ششم درس سیزده و تمام درسهای علوم بطور کامل رو هم قرار داده ایم ، که میتونید دانلود کنید و در این مورد لطفا برای خوشحال کردن ما نظرات خودتون رو واسمون ارسال کنید خوشحالی شما خوشحالی ما هست ، انشالله کمکم تمام درس ها را بصورت رایگان برای شما قرار خواهیم داد  و سایت daneshkadeha.com را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید.

 

در این پست جواب سوالات چه صفحه ای قرار داده ایم ؟

  • جواب صفحه ۹۶ علوم ششم
  • جواب صفحه ۹۷ علوم ششم
  • جواب صفحه ۹۸ علوم ششم
  • جواب صفحه ۹۹ علوم ششم
  • جواب صفحه ۱۰۰ علوم ششم

جواب علوم ششم دبستان درس ۱۳ سالم بمانیم تمام سوالات صفحه به صفحه در قسمت زیر برای شما قرار داده ایم که میتوانید در سایت دانشکده ها در این پست مشاهده و استفاده کنید.

از فردی به فرد دیگر

پزشک به فردی که سرماخورده است، می‌گوید از دست دادن یا روبوسی کردن با دیگران پرهیز کند؛ امّا به فردی که دیابت (بیماری قند) دارد چنین توصیه‌ای نمی‌کند؛ چرا؟ زیرا سرما خوردگی بیماری واگیردار است. و بیماری از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا می‌کند. اما بیماری دیابت واگیردار نیست و با روبوسی و دست دادن منتقل نمی‌شود.
بیماری‌هایی که می‌توانند از فردی به فرد دیگر منتقل شوند، بیماری‌های واگیر نامیده می‌شوند. عامل ایجاد بیماری‌های واگیر جاندارانی به نام میکروب هستند. بیشتر عوامل بیماری‌زا فقط با میکروسکوپ قابل دیدن هستند؛ به این علت به آنها میکروب می‌گویند. در شکل‌های زیر برخی میکروب‌ها را می‌بینید.

سالک سل آنفولانزا

 

جواب سوالات گفت‌وگو صفحه ۹۶ علوم ششم درس سیزده

 

میکروب سرماخوردگی از چه راهی وارد بدن ما می‌شود؟ ویروس سرما خوردگی از طریق، دهان و بینی وارد دستگاه تنفس انسان می‌شود. ویروس‌ها از طریق سرفه، عطسه و حرف زدن فرد آلوده یا تماس دست‌های آلوده فرد بیمار با اشیا در محیط اطراف پخش می‌شود. اگر فردی در این محیط آلوده به ویروس قرار گیرد و یا این ویروس‌ها به دستگاه تنفس وی‌ وارد شوند فرد به بیماری مبتلا می‌شود.

جمع آوری اطلاعات صفحه ۹۶ علوم ششم درس ۱۳

 

با مراجعه به خانه‌ٔ بهداشت محله‌ٔ خود درباره‌ٔ بیماری وبا اطلاعات جمع‌آوری کنید و به کلاس گزارش دهید.

جواب سوالات فکرکنید صفحه ی ۹۶ درس سیزده سالم بمانیم علوم پایه شش

به تصویر نگاه کنید. به نظر شما آیا این محیط می‌تواند سبب گسترش بیماری‌های واگیردار شود؟ اگر جواب شما مثبت است، چگونه؟

بعضی میکروب‌ها در بدن جانوران زندگی می‌کنند. به این جانوران، ناقل بیماری می‌گویند؛ مثلاً نوعی پشه ناقل بیماری مالاریا و سگ ناقل بیماری هاری است. چه جانوران دیگری می‌شناسید که ناقل بیماری هستند؟

مبارزه با همه‌ٔ وجود

آیا می‌توان جایی پیدا کرد که میکروب آنجا نباشد؟ پس چرا فقط بعضی مواقع بیمار می‌شویم؟
میکروب‌ها برای اینکه ما را بیمار کنند، باید از دو سدّ دفاعی بدن عبور کنند.

سدّ اوّل: پوست بدن از ورود میکروب‌ها جلوگیری می‌کند؛ امّا اگر زخم یا خراشی در پوست ایجاد شود، چه اتّفاقی می‌افتد؟ وقتی نفس می‌کشیم، میکروب‌ها وارد بینی می‌شوند؛ امّا چرا نمی‌توانند به راحتی پایین‌تر بروند و وارد شش‌ها شوند؟ مخاط بینی و راه‌های تنفّسی چه نقشی در گیر انداختن میکروب‌ها و خارج کردن آنها دارند؟

سدّ دوم: اگر میکروب‌ها از سدّ اوّل عبور کنند با سدّ دوم دفاعی بدن یعنی گویچه (گلبول)های سفید روبه‌رو می‌شوند. بعضی گویچه‌های سفید به میکروب‌ها حمله می‌کنند و آنها را می‌خورند! به این گویچه‌های سفید، بیگانه‌خوار نیز می‌گویند. بعضی گویچه‌های سفید موادّی به نام پادتن ترشح می‌کنند. پادتن، میکروب‌ها را غیرفعّال می‌کند. گویچه‌های سفید بیگانه‌خوار این میکروب‌های غیر فعّال را راحت‌تر می‌خورند. امّا اگر میکروب‌ها از این سد نیز عبور کنند، چه اتّفاقی می‌افتد؟

شگفتی‌های آفرینش

باکتری‌ها گروهی از میکروب‌ها هستند. انواعی از باکتری‌ها درون و روی بدن ما زندگی می‌کنند. مثلاً در روده‌ٔ ما باکتری‌هایی هست که ویتامین تولید می‌کنند. بعضی باکتری‌ها که در پوست ما زندگی می‌کنند، باکتری‌های زیان‌آور را از بین می‌برند.

باکتری مفید پوست باکتری مفید روده

در بعضی جاها فاضلاب را با باکتری‌های خاصّی تصفیه و بی‌ضرر می‌کنند و از آن برای آبیاری درختان و فضاهای سبز استفاده می‌کنند.

وقتی میکروب‌ها پیروز می‌شوند

میکروب‌هایی که موفّق شده‌اند از سدهای دفاعی بدن عبور کنند در جاهای متفاوت بدن ساکن می‌شوند؛ مثلاً میکروب سِل در شُش‌ها قرار می‌گیرد وسبب تخریب شش‌ها می‌شود. بعضی میکروب‌ها با ترشّح سم به بدن آسیب می‌رسانند؛ مثلاً میکروب گلودرد چرکی که در گلو قرار می‌گیرد، سمّی ترشّح می‌کند که با جریان خون به قلب می‌رود و به آن آسیب می‌رساند.

جواب گفت‌وگو صفحه ۹۸ علوم ششم

 

بیماری‌ها، نشانه‌ها و علامت‌هایی دارند. بوی بد دهان، درد ماهیچه‌ها و سوزش هنگام دفع ادرار نشانه‌های بعضی از بیماری‌ها هستند. شما چه نشانه‌های دیگری از بیماری‌ها می‌شناسید؟ فرد بیمار در صورت داشتن چنین نشانه‌هایی چه کارهایی را باید انجام دهد و چه کارهایی را نباید انجام دهد؟

هشدار!
اگر پزشک برای بهبود بیماری شما آنتی‌بیوتیک تجویز کرده، آن را در همان ساعت‌هایی که دکتر گفته است و به همان تعداد بخورید. اگر این کار را نکنید به میکروب‌ها فرصت می‌دهید تا خود را در برابر آنتی‌بیوتیک مقاوم کنند و در نتیجه دارو نتواند آنها را از بین ببرد.

افزایش مقاومت بدن: چرا بعضی افراد بیشتر سرما می‌خورند و یا زود به زود بیمار می‌شوند؟ هرچه بدن مقاوم‌تر باشد، میکروبها را سریع‌تر از بین می‌برد. ورزش کردن و خوردن غذای کافی و متنوّع، مقاومت بدن را در برابر میکروب‌ها افزایش می‌دهد. شما چه کارهایی برای افزایش مقاومت بدنتان انجام می‌دهید؟

واکسن: تا به حال برای چه بیماری‌هایی واکسینه شده‌اید؟
وقتی واکسن وارد بدن می‌شود، گویچه‌های سفید علیه آن پادتن می‌سازند. هر بیماری، واکسن مخصوص به خود را دارد. بعضی واکسن‌ها فرد را برای همه‌ٔ عمر نسبت به آن بیماری مقاوم می‌کنند؛ امّا برای مقاومت در برابر بعضی بیماری‌ها باید در چند نوبت واکسن دریافت کرد.

سرماخوردگی با آنفلوآنزا فرق می‌کند. ویروس سرماخوردگی در یاخته‌های بینی قرار می‌گیرد، در حالی که ویروس آنفلوآنزا در یاخته‌های شُش‌ها ساکن می‌شود. آنفلوآنزا معمولاً همراه با تب، بدن درد و سرفه است.

قدردان سلامت خود باشیم

بیماری‌های غیرواگیر: بیماری‌های غیرواگیر در اثر میکروب‌ها به وجود نمی‌آیند. این بیماری‌ها به سبب اختلال در کار دستگاه‌های بدن ایجاد می‌شوند. نوع تغذیه در ایجاد بعضی از بیماری‌های غیرواگیر نقش دارد؛ مثلاً در صورتی که به اندازه‌ٔ لازم غذاهای کلسیم‌دار مصرف نکنید، ممکن است استخوان‌هایتان نرم بمانند و با کم‌ترین ضربه شکسته شوند. افرادی که غذاهای پر نمک و سرخ شده با روغن فراوان می‌خورند در معرض خطر بیماری فشار خون قرار دارند.

جواب سوالات کاوشگری صفحه ۹۹ کتاب درسی علوم ششم درس سیزده

 

با راهنمایی معلم خود به صورت گروهی، فهرستی از چند بیماری غیرواگیر و علت آن‌ها تهیه کنید و در کلاس گزارش دهید.

رفتارهای سالم: عوامل متعدّدی ما را بیمار می‌کنند؛ امّا این رفتارهای ما هستند که در حفظ سلامت و یا از دست دادن آن نقش زیادی دارند؛ مثلاً با کارهای ساده‌ای مانند مسواک زدن، نشکستن چیزهای سخت با دندان، خوردن غذاهای کلسیم‌دار و پروتئین‌دار می‌توانیم دندان‌های سالمی داشته باشیم. همچنین درست نشستن، درست راه رفتن و انجام دادن نرمش‌های مناسب از آسیب رسیدن به ستون مهره‌ها جلوگیری می‌کند. شما چه رفتارهای دیگری می‌شناسید که سلامت ما را به خطر می‌اندازد؟

ورزش کردن سبب تقویت ماهیچه‌ها و قلب و احساس نشاط در بدن می‌شود.

بیشتر شبیه کدام یک رفتار می‌کنید؟

بی‌دقّتی در عبور از خیابان و بی‌توجّهی به علائم رانندگی، بازی‌ها و شوخی‌های خطرناک و آتش‌بازی از عواملی است که سلامت کودکان و نوجوانان را تهدید می‌کند. از دست دادن سلامت در چنین حوادثی معمولاً جبران‌ناپذیر است. آیا شما کسی را می‌شناسید که در اثر چنین حوادثی دچار مشکل شده باشد؟

جواب سوالات گفت‌وگو صفحه ی ۱۰۰ علوم ششم درس ۱۳

 

گفته می‌شود که پیشگیری از درمان بهتر است. نظر شما چیست؟ نظر خود را با استدلال بیان کنید. چه راه‌هایی برای پیشگیری از بیماری‌های واگیر می‌شناسید؟

کمک کردن به دیگران، مهربانی، خوش‌رویی و رفتار درست و محترمانه با اطرافیان به سلامت روح و روان ما کمک می‌کند.

دانلود گام به گام کامل علوم ششم دبستان

در قسمت زیر برای دانلود گام به گام علوم ششم دبستان روی دانلود و دریافت فایل کلیک کنید این گام به گام جواب تمام سوالات علوم ششم  درس سیزده سالم بمانیم و تمام سولات کتاب درسی رو در بر دارد که بصورت رایگان میتوانید در قسمت زیر دانلود کنید.

 

 

لینک کوتاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *