جواب سوالات علوم هفتم فصل ۱۲ رایگان با پاسخ صفحه ۱۰۲ . ۱۰۳ . ۱۰۴ . ۱۰۵ . ۱۰۶ . ۱۰۷ . ۱۰۸ . ۱۰۹

 

جواب سوالات علوم هفتم فصل ۱۲ رایگان با پاسخ صفحه ۱۰۲ . ۱۰۳ . ۱۰۴ . ۱۰۵ . ۱۰۶ . ۱۰۷ . ۱۰۸ . ۱۰۹ فعالیت ها فکر کنید ، سوال متن ، جمع آوری اطلاعات ، گفت و گو کنید ، آزمایش کنید و … که در این پست برای کاربران دانشکده ها این فصل ۱۲ سفره سلامت با پاسخ در درسنامه آموزشی علوم تجربی هفتم را قرار خواهیم داد.

دوستان عزیز در این درس ۱۲ سفره سلامت  کلاس هفتم ما جواب کل سوالات را برای شما قرار داده ایم که میتوانید در این پست مشاهده کنید و غیر از جواب های درسی که صفحه به صفحه برای شما قرار داده ایم یک گام به گام رایگان کل کتاب علوم هفتم هم در انتهای همین پست برای شما قرار داده ایم که بتوانید بصورت رایگان این گام به گام را با حل سوالات کتاب علوم دریافت کنید.

این پست سوالات فصل ۱۲ سفره سلامت علوم پایه شش فقط بخاطر کاربران دانشکده ها بصورت رایگان قرار داده ایم که بتوانند جواب سوالات علوم هفتم خود را حل کنند اگر جواباتی جای مانده است شما میتوانید در کامنت سوال جواب ها را ارسال کنید تا بقیه دوستان و همکلاسیهای شما از مهارت و هوش زکاوت شما استفاده کنند.

گام به گام علوم هفتم فصل ۱۲

لطفا توجه کنید که غیر از حل سوالات علوم هفتم که در این پست برای شما قرار داده ایم در انتهای همین پست یک گام به گام علوم هفتم فصل ۱۲ و تمام درسهای علوم پایه هفتم بطور کامل رو هم قرار داده ایم ، که میتونید دانلود کنید و در این مورد لطفا برای خوشحال کردن ما نظرات خودتون رو واسمون ارسال کنید خوشحالی شما خوشحالی ما هست ، انشالله کمکم تمام درس ها را بصورت رایگان برای شما قرار خواهیم داد  و سایت daneshkadeha.com را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید.

در این پست جواب سوالات چه صفحه ای قرار داده ایم ؟

  • جواب صفحه ۱۰۲ علوم هفتم
  • جواب صفحه ۱۰۳ علوم هفتم
  • جواب صفحه ۱۰۴ علوم هفتم
  • جواب صفحه ۱۰۵ علوم هفتم
  • جواب صفحه ۱۰۶ علوم هفتم
  • جواب صفحه ۱۰۷ علوم هفتم
  • جواب صفحه ۱۰۸ علوم هفتم
  • جواب صفحه ۱۰۹ علوم هفتم

فیلم تدریس آمورش فصل دوازده علوم هفتم سفره سلامت

تدریس فصل دوازده علوم تجربی کلاس هفتم سفره سلامت با استفاده از پاورپوینت و نکات اموزشی امیدوارم که از این فیلم استفاده لازم را ببرید .
 
 
 
 
 
 

جواب سوالات علوم هفتم فصل ۱۲ سفره سلامت تمام سوالات صفحه به صفحه در قسمت زیر برای شما قرار داده ایم که میتوانید در سایت دانشکده ها در این پست مشاهده و استفاده کنید.

مشاهده تمام جواب علوم هفتم در قسمت زیر :

[highlight color=”green”]توجه توجه برای دانلود جوابات فصل ۱۲ و سوالات متن درس دوازده روی دو لینک زیر میتوانید کلیک کنید و غیر از دانلود کردن این سوالات در قسمت زیر یک لینک در انتهای همین پست برای شما قرار داده ایم که میتوانید گام به گام کامل علوم هفتم رو دانلود کنید.[/highlight]
  • دانلود سوالات فصل ۱۲
  • دانلود سوالات متن

 

جواب سوالات علوم هفتم فصل ۱۲

 

همینجور در قسمت بالا لینکهای دانلود جواب سوالات علوم هفتم فصل ۱۲ برای شما قرار داده ایم در قسمت زیر هم یک نمونه جواب سوالات علوم هفتم را بصورت تصویری قرار خواهیم داد و برای دانلود گام به گام کامل و رایگان در انتهای همین پست بروید و دانلود کنید.

 

به غذاهای مورد علاقه‌تان فکر کنید! چرا به این غذاها علاقه دارید؟ این غذاها از چه موادی درست شده‌اند؟ آیا می‌دانید غذاهایی که می‌خورید بر سلامت شما چه تأثیری دارند و چه نوع تغذیه‌ای سالم است؟ در این فصل با مواد مغذّی و نقش آن‌ها در سلامت آشنا می‌شوید. 

موادی که غذاها دارند

از زمان تولد تاکنون، یاخته‌های فراوانی در بدنتان ساخته شده و رشد کرده‌اند. بدن شما مواد لازم برای ساخته شدن و رشد این یاخته‌ها را با غذاهایی به دست می‌آورد که می‌خورید. غذا، انرژی لازم را برای انجام دادن فعّالیت‌های متفاوت نیز تأمین می‌کند. چه موادی در غذاها وجود دارند که نیاز بدن ما را به ماده و انرژی، تأمین، و سلامت ما را حفظ می‌کنند؟

جواب فعالیت صفحه ۱۰۲ علوم هفتم

 

شکل زیر برچسب روی یک بستۀ خوراکی را نشان می‌دهد. چه موادی در این خوراکی وجود دارد؟

آرد گندم کامل، روغن نباتی، شکر سفید، شربت اینورت، بی‌کربنات سدیم خوراکی، عصاره مالت، نمک خوراکی تصفیه شده، اسید سیتریک، لسیتن، آب آشامیدنی.

کارهایی که غذاها در بدن ما انجام می‌دهند به مواد مغذّی آنها بستگی دارد. انواع متفاوتی از مواد مغذّی وجود دارد.کربوهیدرات‌ها، لیپیدها (چربی‌ها)، پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آب، مواد مغذّی‌اند که در خوراکی‌های متفاوت وجود دارند.

انرژی تولید می‌کنند

کربوهیدرات‌ها گروهی از مواد مغذّی‌اند که انرژی مورد نیاز بدنمان را تأمین می‌کنند.

جواب سوالات آزمایش کنید صفحه ۱۰۲ علوم هفتم فصل ۱۲

 

وسایل و مواد: لوگول (محلول ید)، سیب زمینی، خیار، سیب، نان
روش آزمایش
۱- به برش‌هایی از هر یک از این خوراکی‌ها چند قطره لوگول اضافه کنید.
۲- نتیجۀ مشاهدۀ خود را بنویسید.
با افزودن لوگول (محلول ید) به برش‌‌های سیب، خیار، نان و سیب زمینی، بلورهای بنفش یا آبی تیره، داخل سلول‌های نان و سیب زمینی مشاهده می‌شوند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که نان و سیب زمینی مقدار قابل توجهی نشاسته دارند.

با انجام دادن آزمایش بالا دریافتید که برخی خوراکی‌ها نشاسته دارند. چه خوراکی‌های دیگری می‌شناسید که نشاسته دارند؟
نشاسته از چه چیزی ساخته شده است؟ برای پاسخ به این پرسش، فعّالیت زیر را انجام دهید.

جواب فعالیت صفحه ۱۰۲ علوم هفتم

 

با استفاده از وسایل و مواد زیر، مدلی از نشاسته بسازید. خمیر بازی، سیم نازک در اندازه‌های متفاوت
روش اجرا
۱- ازخمیر بازی، گلوله‌هایی به اندازۀ نخود بسازید.
۲- با گذراندن سیم، آنها را به شکل‌های متفاوتی به هم وصل کنید.

نشاسته نوعی کربوهیدرات است و در گیاهان ساخته می‌شود. گیاهان در فتوسنتز، ابتدا قندی به نام گلوکز می‌سازند؛ سپس با وصل کردن مولکول‌های گلوکز به هم، نشاسته می‌سازند؛ بنابراین نشاسته نوعی کربوهیدرات مرکب و گلوکز نوعی کربوهیدرات ساده است. به کربوهیدرات‌ها، قند نیز می‌گویند. قندهای ساده شیرین‌اند و به فراوانی در میوه‌ها و سبزی‌های شیرین وجود دارند.

نشاسته از مولکول‌های گلوکز ساخته می‌شود

 

مفید اما بدون انرژی

گیاهان کربوهیدرات مرکب دیگری نیز می‌سازند. این کربوهیدرات سلولز نام دارد. سلولز در همۀ غذاهای گیاهی وجود دارد و مانند نشاسته از مولکول‌های گلوکز ساخته می‌شود. میوه‌ها و سبزی‌ها مقدار زیادی سلولز دارند. گرچه بدن ما از انرژی سلولز نمی‌تواند استفاده کند، خوردن غذاهایی که سلولز دارند به سلامتی ما کمک می‌کند. با اهمیت این کربوهیدرات در فصل بعد آشنا می‌شوید.

چربی‌ها، خوب یا بد؟

به جز روغن و کره، چه خوراکی‌های دیگری می‌شناسید که چربی دارند؟

جواب سوالات آزمایش کنید صفحه ۱۰۳ علوم هفتم

 

وسایل و مواد: روغن مایع، آب میوه، آب سبزی، پودر تخمۀ آفتابگردان، کاغذ
روش آزمایش
۱- قطعه‌ای کوچک از کاغذ را با روغن مایع چرب کنید. چه تغییری در کاغذ ایجاد می‌شود؟ شفاف می‌شود.
۲- اکنون این کار را با مواد دیگر انجام دهید. با کدام یک، حالت کاغذ شما مانند آزمایش قبل می‌شود؟ چرا؟ پودر تخمه‌ٔ آفتاب گردان؛ زیرا تخمه‌ی آفتابکگردان نیز چربی دارد.

آموختید که چربی‌ها برای ساخته شدن غشای یاخته‌ها به کار می‌روند. همچنین بافت چربی که نوعی بافت پیوندی است، دور تا دور اندام‌های داخل بدن را می‌پوشاند و آنها را از آسیب و ضربه حفظ می‌کند.

قلب و چربی اطراف آن

نقش دیگر چربی‌ها انرژی‌زایی آنهاست. مقدار انرژی‌ای که یک گرم چربی تولید می‌کند، تقریباً دو برابر مقدار انرژی حاصل از یک گرم کربوهیدرات است.

از طرفی چربی‌ها خطر تنگ شدن رگ‌ها و سکتۀ قلبی را افزایش می‌دهند. بنابراین در مصرف چربی‌ها به چه چیزهایی باید توجه کنیم؟

آیا می‌دانید
قند و شکری که با چای می‌خورید، از قندی ساخته می‌شود که از ریشۀ گیاه چغندر قند یا ساقۀ گیاه نیشکر به دست می‌آید.

چربی‌ها دو نوع گیاهی و جانوری دارند. چربی‌های گیاهی در دمای معمولی مایع‌اند در حالی که چربی‌های جانوری در این دما، معمولاً جامدند. احتمال رسوب چربی‌های جامد در رگ‌ها از چربی‌های مایع بیشتر است. به همین علت پزشکان توصیه می‌کنند که از چربی‌های جامد کمتر استفاده کنیم.

این خوراکی‌ها چربی دارند. چربی هم در گیاهان و هم در جانوران وجود دارد. چربی‌هایی مانند روغن گردو و زیتون برای سلامتی مفیدند

آیا می‌دانید
چربی در یاخته‌های بافت چربی ذخیره می‌شود.

آیا می‌دانید
شتر با چربی‌ای که در کوهانش ذخیره شده است، می‌تواند چندین روز بدون آب و غذا در بیابان زنده بماند.

ماهیچه‌های قوی

افرادی که ورزش می‌کنند، ماهیچه‌های قوی دارند. ماهیچه‌های قوی به ما کمک می‌کنند تا بتوانیم مثلاً سریع‌تر بدویم. بافت ماهیچه‌ای تقریباً در بیشتر دستگاه‌های بدن وجود دارد. بدن ما برای ساختن این بافت به پروتئین نیاز دارد. پروتئین‌ها برای ساخته شدن یاخته‌ها و بافت‌های دیگر نیز به کار می‌روند. بنابراین، غذاهایی که می‌خوریم، باید مقدار کافی پروتئین داشته باشند.

پروتئین در غضروف و استخوان نیز وجود دارد.

جواب سوالات فعالیت صفحه ۱۰۵ علوم هفتم فصل ۱۲

 

الف) با توجه به اطلاعاتی که دارید، خوراکی‌هایی را که منبع پروتئین‌اند، مشخص کنید. مرغ، ماهی، گوشت قرمز، حبوبات، غلات و بادام زمینی.
ب) نتیجه را بنویسید. پروتئین‌ها در بدن نقش ساختاری دارند. اما همه‌ٔ آنها توسط آمینواسیدها در بدن تولید نمی‌شوند بلکه آمینواسیدهای ضروری باید از طریق غذا وارد بدن شوند. این آمینواسیدها در غذاهای گیاهی و جانوری وجود دارند که باید با رعایت تنوع در برنامه‌ٔ غذایی نیاز بدن را به همه‌ٔ انواع آنها برطرف کنیم.

دانستید که غذاهای گیاهی نیز مانند غذاهای جانوری، منبع پروتئین‌اند؛ اما کدام‌یک منبع بهتری برای تأمین پروتئین‌های مورد نیاز بدن ما هستند؟ برای پاسخ به این پرسش ابتدا باید بدانیم که پروتئین‌ها از چه چیزهایی ساخته شده‌اند. همۀ پروتئین‌ها از مولکول‌هایی به نام آمینواسید ساخته شده‌اند.

پروتئین‌ها در دستگاه

گوارش به آمینو اسیدها تجزیه می‌شوند.

بدن ما پروتئین‌های مورد نیاز را فقط با چند نوع آمینواسید می‌سازد. همچنین بدن ما می‌تواند تعدادی از این آمینواسیدها را با استفاده از غذاهایی که می‌خوریم، بسازد؛ اما بعضی را نمی‌تواند بسازد. به این آمینواسیدها، آمینواسیدهای ضروری می‌گویند؛ زیرا باید آنها را به طور آماده و از طریق غذاهایی که می‌خوریم به دست آوریم. بیشتر پروتئین‌های گیاهی بعضی آمینواسیدهای ضروری را ندارند.

آیا می‌دانید
پروتئین در پر پرندگان، تار عنکبوت و مو نیز وجود دارد.

آیا می‌دانید
شیر و تخم مرغ منبع غنی از آمینواسیدهای ضروری‌اند.

جواب فکر کنید صفحه ۱۰۶ علوم هفتم

 

الف) اگر فردی هیچ نوع غذای جانوری مصرف نکند، چه مشکلی ممکن است برایش پیش آید؟ از آنجا که بیش‌تر پروتئین‌های گیاهی یک یا همه‌ٔ آمینو اسیدهای ضروری را ندارند، در صورتی که فرد هیچ نوع غذای جانوری مصرف نکند و تنها ازطرق غذاهای گیاهی تغذیه شود، یک سری از آمینو اسیدهای ضروری را دریافت نخواهد کرد و بدن او در ساخت سلول‌ها و بافت‌ها با مشکل روبرو خواهد شد.
ب) چنین افرادی چه نکاتی را باید در برنامۀ غذایی خود رعایت کنند؟ افرادی که فقط از غذاهای گیاهی تغذیه می‌کند، باید برنامه‌ٔ غذایی خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که تمام آمینو اسیدهای ضروری را از غذاهای مختلف دریافت کنند و این در صورتی میسر خواهد بود که تنوع در برنامه‌ٔ غذایی آنها رعایت شود.

شاداب و سلامت

ویتامین‌ها چه نقشی در بدن دارند و آنها را در چه غذاهایی می‌توانیم پیدا کنیم؟ بدن ما به مقدار کمی ویتامین نیاز دارد؛ اما کمبود آنها رشد و عملکرد مناسب دستگاه‌های بدنمان را با مشکل روبه‌رو می‌کند. گاهی مواقع نیز به علت کمبود ویتامین، بیمار می‌شویم.

جواب فعالیت صفحه ۱۰۶ علوم هفتم درس ۱۲

 

دربارۀ ویتامین‌هایی که می‌ شناسید، منبع و نقشی که در بدن دارند در گروه خود گفت‌وگو کنید و نتیجۀ آن را در جدولی بنویسید. هر گروه، جدول خود را با جدول گروه‌های دیگر مقایسه کند.

ویتامین‌ها را به دو گروه کلّی محلول در آب و محلول در چربی تقسیم می‌کنند.
ویتامین C و ویتامین‌های گروه B از ویتامین‌های محلول در آب‌اند. این ویتامین‌ ها در بدن ما ذخیره نمی‌شوند و مقدار اضافی آنها از طریق ادرار دفع می‌شود. ویتامین C در سلامت پوست و لثه نقش مهمی دارد. ویتامین‌های گروه B در پیشگیری از کم خونی و ریزش مو نقش دارند.

خوراکی‌های منبع ویتامین خوراکی‌های منبع ویتامین B

 

آیا می‌دانید
اگر هنگام مسواک زدن از لثه‌های شما خون می‌آید؛ شاید به بدنتان ویتامین C به اندازۀ کافی نمی‌رسد.

ویتامین‌های A و D از ویتامین‌های محلول در چربی‌اند. ویتامین A در سلامت چشم و بینایی ما به ویژه در نورِ کم نقش دارد. می‌توانید با خوردن هویج و گوجه فرنگی ویتامین A مورد نیاز بدنتان را تأمین کنید. این خوراکی‌ها ویتامین A ندارند؛ اما ماده‌ای دارند که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. اگر ویتامین D در بدن شما به اندازۀ کافی نباشد، استخوان‌هایتان به اندازۀ کافی کلسیم جذب نمی‌کنند و نرم می‌مانند و حتی شاید تغییر شکل نیز بدهند. این وضع به ویژه در دورۀ رشد اهمیت زیادی دارد. گرچه بدن ما می‌تواند این ویتامین را با استفاده از آفتاب بسازد؛ اما امروزه کمبود ویتامین D از مشکلات رایج در سلامت مردم است.

خوراکی‌های منبع ویتامین خوراکی‌های منبع ویتامین

آیا می‌دانید
بهترین زمان استفاده از نور خورشید، اوّل روز است که پرتوهای خورشید مایل‌اند. قرار گرفتن در برابر آفتاب شدید می‌تواند خطر سرطان پوست را افزایش دهد.

از خاک تا بدن ما

عناصر در بدن ما نقش مهمی دارند. کلسیم و آهن دو نمونه از این عناصرند. کلسیم از مواد اصلی استخوان‌های بدن ما و مهره‌داران دیگر است. آهن در ساختار یاخته‌های قرمز خون وجود دارد. کلسیم و آهن در ترکیب خاک نیز وجود دارند و مواد معدنی نامیده می‌شوند. این مواد چگونه از خاک به بدن ما و جانوران دیگر وارد می‌شوند؟

غذاهای آهن دار. کمبود آهن از عوامل کم خونی است. اگر زیاد احساس خستگی می‌کنید و رنگ پریده‌اید، شاید آهن کافی به بدن شما نمی‌رسد.

جواب سوالات فعالیت صفحه ۱۰۸ علوم هفتم

 

با توجه به شکل زیر، سفر مواد معدنی را از خاک تا بدنتان در چند جمله بنویسید.

فعالیت صفحه 108 علوم هفتم

پرتوهای خورشید به گیاه می‌رسد. گیاه با استفاده از نور خورشید، آب و مواد معدنی که از خاک می‌گیرد با عمل فتوسنتز غذا می‌سازد که این محصول به عنوان مواد غذایی به صورت حبوبات، سبزیجات و غلات در دسترس انسان قرار می‌گیرد. به این ترتیب مواد معدنی از خاک به بدن انسان منتقل می‌شود. غذای حاصل از عمل فتوسنتز گیاهان همچنین می‌تواند مورد استفاده‌ٔ حیواناتی که انسان از آنها تغذیه می‌کند، نیز قرار گیرد محصولات و فرآورده‌های لبنی آنها به عنوان مواد غذایی وارد بدن انسان شده و به این ترتیب نیز مواد معدنی خاک به بدن می‌رسد.

یُد و سدیم دو مادۀ معدنی دیگرند. یُد در غذاهای دریایی به فراوانی وجود دارد. این مادۀ معدنی در تنظیم فعّالیت یاخته‌ها و رشد بدن نقش دارد. سدیم تقریباً در همۀ مواد غذایی، به خصوص میوه‌ها و سبزی‌ها وجود دارد. سدیم در نمک خوراکی نیز وجود دارد. مصرف زیاد سدیم (نمک) خطر ابتلا به فشار خون و پوکی استخوان را در بزرگسالی افزایش می‌دهد.

بسیاری از مواد مغذّی به صورت محلول در آب وارد بدن ما و یاخته‌های آن می‌شوند. بسیاری از مواد زائد نیز معمولاً به حالت محلول در آب از بدن دفع می‌شوند. همچنین آب در اطراف و درون یاخته‌ها وجود دارد؛ اما آب بدن ما چگونه تأمین می‌شود؟

آیا می‌دانید
نمک خوراکی از سدیم و کلر ساخته شده است. امروزه برای پیشگیری از کمبود ید، به نمک خوراکی ید اضافه می‌کنند. مصرف بیش از پنج گرم نمک در روز سلامت ما را به خطر می‌اندازد. اگر غذاهای پرنمک می‌خورید برای حفظ سلامت خود این عادت را ترک کنید.

جواب فعالیت صفحه ۱۰۸ علوم هفتم

 

الف) برای تعیین مقدار آبی که در میوه‌ها و سبزی‌ها وجود دارد، فعّالیتی طراحی و اجرا کنید. میوه یا سبزی مورد نظر را به دقت وزن می‌کنیم. سپس آن را حرارت داده و خشک می‌کنیم. سپس دوباره آن را وزن می‌کنیم. تفاوت دو عدد به دست آمده، مقدار آب موجود در میوه یا سبزی مورد نظر را نشان می‌دهد.
آیا نتایج گروه‌ها یکسان است؟ اگر پاسخ «نه» است، دلایلی برای این تفاوت ارائه دهید. خیر، تفاوت در نتایج گروه‌ها می‌تواند ناشی از دقت کم در اندازه‌گیری باشد. همچنین اگر خشک کردن کامل صورت نگیرد، می‌تواند سبب ایجاد خطا در نتیجه‌ی حاصل گردد.
ب) با ارائۀ دلیل، درستی یا نادرستی این جمله را بررسی کنید: «نیاز همۀ افراد به نوشیدن آب یکسان است». نادرست است، زیرا میزان آب مورد نیاز به عواملی چون، وضعیت سلامتی، میزان سوخت و ساز بدن، تغذیه، دمای هوا، رطوبت و… بستگی دارد و میزان آب مورد نیاز بدن با توجه به این عوامل تعیین می‌شود.

تغذیه سالم

به نظر شما با چه معیارهایی می‌توان دربارۀ سلامت تغذیه قضاوت کرد؟ اگر غذاهای گوناگونی می‌خورید که همۀ مواد مغذّی را به مقدار کافی به بدن شما می‌رساند و انرژی مورد نیاز بدنتان را تأمین می‌کند، تغذیه سالمی دارید. افزون بر این تغذیه‌ای سالم است که غذاها به روش بهداشتی و سالم تهیه شده باشند. شاید غذاهای سرخ شده با روغن خوش مزه‌تر باشند؛ امّا غذاهای آب‌پز و بخارپز سالم‌ترند.رفتارها و عادت‌های غذایی ما در سلامت تغذیه و در نتیجه سلامت بدن ما تأثیر زیادی دارند. خوردن خوراکی‌هایی مانند، پفک، شکلات و شیرینی بین وعده‌های غذا از عادت‌های نادرست است که برای سلامت ما زیان دارد در حالی که میوه‌ها، میان وعدۀ سالمی هستند. شما چه معیارهای دیگری برای تغذیۀ سالم می‌شناسید؟

صفحه 108 علوم هفتم
معمولاً بین وعده‌های اصلی، خوراکی‌های متفاوتی می‌خوریم. این خوراکی‌ها میان وعدۀ مناسبی‌اند.

 

اگر گرسنه باشید و بخواهید خوراکی بخرید، آیا به مواد مغذّی و مقدار انرژی آن توجه می‌کنید؟ با توجه به نقشی که غذا در سلامت مردم دارد، شرکت‌های تولید کنندۀ موادغذایی موظف‌اند نوع و مقدار مواد مغذّی و مقدار انرژی خوراکی را روی بستۀ آن بنویسند. با خواندن این اطلاعات می‌توانیم به ارزش غذایی آن خوراکی و در نتیجه تأثیر آن بر سلامتمان پی ببریم. هر چه تنوع مواد مغذّی هر خوراکی بیشتر باشد، ارزش غذایی آن خوراکی بیشتر است.

جواب سوالات فعالیت صفحه ۱۰۹ علوم هفتم

 

الف) با توجه به اطلاعاتی که نوشته شده است دربارۀ ارزش غذایی هر یک از این نوشیدنی‌ها، گفت‌وگو کنید.
با داشتن اطلاعاتی درباره‌ٔ نوع و مقدار مواد مغذی و هر مقدار انرژی خوراکی‌ها  می‌توان به ارزش غذایی آنها پی برد.
با توجه به اطلاعات داده شده، انرژی نکتار مخلوط سیب و موز ۸/۴۵ کیلوکالری، انرژی نوشابه گازدار با طعم پرتغالی ۹/۵۱ و انرژی آب میوه‌ (دلستر) با طعم هلو ۲۵ کیلو کالری است. بنابراین انرژی نکتار مخلوط سیب و موز و نوشابه گاز دار با طعم پرتقالی از انرژی نوشیدنی دیگر بیشتر است. برای مقایسه‌ٔ آن دو، به این نکته توجه می‌کنیم که هر چه تنوع مواد مغذی یک خوراکی بیش‌تر باشد، ارزش غذایی آن بیشتر است. در نتیجه ارزش غذایی نکتار مخلوط سیب و موز از نوشابه گازدار با طعم پرتقالی بیش‌تر است. زیرا علاوه بر چربی و کربوهیدرات که در نوشابه وجود دارد، دارای پروتئین و ویتامین‌های A، C ،E  نیز هست.
ب) کاری که غذا برای ما انجام می‌دهد، چیزی بیش از تأمین ماده و انرژی است. در بسیاری از مناسبت‌ها غذاهای خاصی پخته می‌شود. از طرفی پختن برخی خوراکی‌ها همراه با مراسم خاصی است؛ مانند پختن سمنو در پایان سال خورشیدی. گزارشی دربارۀ چنین مناسبت‌ها یا مراسمی که در محل زندگی شما وجود دارد به صورت گروهی تهیه کنید و در کلاس ارائه دهید. گزارش را می‌توانید به صورت تصویر، متن یا فیلم تهیه کنید.

 

خب در قسمت بالا ما تمام جواب سوالات علوم هفتم فصل ۱۲ رو برای شما قرار دادیم و در قسمت آخر میرسیم به گام به گام کامل که میتونید دانلود کنید بصورت رایگان.

دانلود گام به گام کامل علوم هفتم فصل ۱۲

در قسمت زیر برای دانلود گام به گام علوم هفتم روی دانلود و دریافت فایل کلیک کنید این گام به گام جواب تمام سوالات علوم هفتم فصل ۱۲ سفره سلامت و تمام سولات کتاب درسی رو در بر دارد که بصورت رایگان میتوانید در قسمت زیر دانلود کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *