جواب سوالات علوم هفتم فصل ۱۱ رایگان با پاسخ صفحه ۹۳ . ۹۴ . ۹۵ . ۹۶ . ۹۷ . ۹۸

 

جواب سوالات علوم هفتم فصل ۱۱ رایگان با پاسخ صفحه ۹۳ . ۹۴ . ۹۵ . ۹۶ . ۹۷ . ۹۸ فعالیت ها فکر کنید ، سوال متن ، جمع آوری اطلاعات ، گفت و گو کنید ، آزمایش کنید و … که در این پست برای کاربران دانشکده ها این فصل ۱۱ سلول و سازمان بندی آن با پاسخ در درسنامه آموزشی علوم تجربی هفتم را قرار خواهیم داد.

دوستان عزیز در این درس ۱۱ سلول و سازمان بندی آن  کلاس هفتم ما جواب کل سوالات را برای شما قرار داده ایم که میتوانید در این پست مشاهده کنید و غیر از جواب های درسی که صفحه به صفحه برای شما قرار داده ایم یک گام به گام رایگان کل کتاب علوم هفتم هم در انتهای همین پست برای شما قرار داده ایم که بتوانید بصورت رایگان این گام به گام را با حل سوالات کتاب علوم دریافت کنید.

این پست سوالات فصل ۱۱ سلول و سازمان بندی آن علوم پایه شش فقط بخاطر کاربران دانشکده ها بصورت رایگان قرار داده ایم که بتوانند جواب سوالات علوم هفتم خود را حل کنند اگر جواباتی جای مانده است شما میتوانید در کامنت سوال جواب ها را ارسال کنید تا بقیه دوستان و همکلاسیهای شما از مهارت و هوش زکاوت شما استفاده کنند.

گام به گام علوم هفتم فصل ۱۱

لطفا توجه کنید که غیر از حل سوالات علوم هفتم که در این پست برای شما قرار داده ایم در انتهای همین پست یک گام به گام علوم هفتم فصل ۱۱ و تمام درسهای علوم پایه هفتم بطور کامل رو هم قرار داده ایم ، که میتونید دانلود کنید و در این مورد لطفا برای خوشحال کردن ما نظرات خودتون رو واسمون ارسال کنید خوشحالی شما خوشحالی ما هست ، انشالله کمکم تمام درس ها را بصورت رایگان برای شما قرار خواهیم داد  و سایت daneshkadeha.com را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید.

در این پست جواب سوالات چه صفحه ای قرار داده ایم و برای مشاهده تکی جواب تک تک صفحات فصل ۱۱ علوم هفتم میتوانید روی لینکهای زیر کلیک کنید و به صفحه مورد نظر منتقل شوید.

  • جواب صفحه ۹۳ علوم هفتم
  • جواب صفحه ۹۴ علوم هفتم
  • جواب صفحه ۹۵ علوم هفتم
  • جواب صفحه ۹۶ علوم هفتم
  • جواب صفحه ۹۷ علوم هفتم
  • جواب صفحه ۹۸ علوم هفتم

فیلم تدریس فصل یازده علوم هفتم یاخته و سازمان بندی

و غیر از جواب سوالات علوم هفتم یک فیلم تدریس هم در قسمت زیر قرار داده ایم که میتوانید تماشا کنید.

 

 

جواب سوالات علوم هفتم فصل ۱۱ سلول و سازمان بندی آن تمام سوالات صفحه به صفحه در قسمت زیر برای شما قرار داده ایم که میتوانید در سایت دانشکده ها در این پست مشاهده و استفاده کنید.

مشاهده تمام جواب علوم هفتم در قسمت زیر :

[highlight color=”green”]توجه توجه برای دانلود جوابات فصل ۱۱ و سوالات متن درس دوازده روی دو لینک زیر میتوانید کلیک کنید و غیر از دانلود کردن این سوالات در قسمت زیر یک لینک در انتهای همین پست برای شما قرار داده ایم که میتوانید گام به گام کامل علوم هفتم رو دانلود کنید.[/highlight]
  • دانلود سوالات فصل ۱۱
  • دانلود سوالات متن

جواب سوالات علوم هفتم فصل ۱۱

 

همینجور در قسمت بالا لینکهای دانلود جواب سوالات علوم هفتم فصل ۱۱ برای شما قرار داده ایم در قسمت زیر هم یک نمونه جواب سوالات علوم هفتم را بصورت تصویری قرار خواهیم داد و برای دانلود گام به گام کامل و رایگان در انتهای همین پست بروید و دانلود کنید.

چه شباهتی بین ساختار بدن شما و پیکر جاندارانی مانند گنجشک، درخت سیب یا باکتری وجود دارد؟ با همۀ تفاوتی که پیکر این جانداران با هم دارند؛ در یک ویژگی مشترک‌اند.همۀ آنها از یاخته (سلول) ساخته شده‌اند. جانداری مثل باکتری فقط از یک یاخته ساخته شده است در حالی که بعضی جانداران بیش از یک یاخته دارند. در این فصل با یاخته، اجزای آن و چگونگی فعّالیت یاخته‌ها در جانداران پر یاخته آشنا می‌شوید.

یاخته؛ کوچک‌ترین واحد زنده

با دقت به پوست دست خود نگاه کنید. آیا می‌توانید یاخته‌های پوست دستتان را ببینید؟ درسال گذشته انواعی از یاخته‌ها را با میکروسکوپ مشاهده کردید.

جواب سوالات فعالیت صفحه ۹۳ علوم هفتم

 

با میکروسکوپی که در مدرسه دارید، روپوست برگ بعضی گیاهان، پوست داخلی و خارجی پیاز را مشاهده، و شکل یاخته‌های آنها را رسم کنید.

فعالیت صفحه 93 علوم هفتم
پوست پیاز
صفحه 93 علوم هفتم
روپوست برگ

دیدید که در یک قطعۀ کوچک از هر نمونه تعداد زیادی یاخته وجود دارد. یاخته، واحد ساختار و عمل در موجودات زنده است. بدن ما از هزاران میلیارد یاخته ساخته شده است.
شکل زیر انواعی از یاخته‌های سازندهٔ بدن ما را نشان می‌دهد.

انواعی از یاخته‌ها

یاخته‌های پوستی، ماهیچه‌ای، عصبی و خونی انواعی از یاخته‌های بدن ما هستند. با همۀ شباهت‌هایی که این یاخته‌ها با هم دارند، هریک از آنها ساختار منحصر به فردی دارند.

از دورۀ ابتدایی می‌دانید هر یاخته در بدن شما ویژگی‌های یک موجود زنده را دارد. آیا این ویژگی‌ها را به خاطر می‌آورید؟

هر ساختار زنده‌ای که در بدن موجودات زنده وجود دارد، از یاخته تشکیل شده است و هر عملی که توسط بخشی از بدن انجام می‌شود، یاخته‌های آن قسمت، آن را انجام می‌دهند. به همین دلیل یاخته را واحد ساختار و عمل در موجودات زنده می‌نامند.

جواب سوالات فعالیت صفحه ۹۴ علوم هفتم

 

به شکل‌های زیر نگاه کنید. دربارۀ شباهت‌های آنها در گروه خود گفت‌وگو کنید.

فعالیت صفحه 94 علوم هفتم

 

همه‌ٔ این سلول‌ها دارای پوشش هستند همچنین همگی هسته دارند و در قسمت بین غشا و هسته‌ٔ همه آنها فضایی وجود دارد.

شباهت یاخته‌ها

اگرچه انواع مختلفی از یاخته وجود دارد، همۀ آنها ویژگی‌های مشترکی دارند.

همان‌طور که در فعّالیت قبل دیدید، پوششی همۀ یاخته‌ها را احاطه می‌کند. این پوشش، غشای یاخته (غشای پلاسمایی) نامیده می‌شود. به نظر شما کار این غشا چیست؟ آیا هر ماده‌ای می‌تواند از آن عبور کند؟

غشا ضمن محافظت از یاخته، ورود و خروج مواد را نیز تنظیم می‌کند. غشا نفوذپذیری انتخابی دارد؛ یعنی فقط به مواد مورد نیاز یاخته اجازه ورود می‌دهد و مواد زائد و ترشحی را از یاخته خارج می‌کند.

همان‌طور که در شکل زیر می‌بینید، غشای یاخته عمدتاً از لیپید (چربی) ساخته شده است. همچنین انواعی از مولکول‌های پروتئین و کربوهیدرات (قند) نیز در این غشا وجود دارد.

صفحه 94 علوم هفتم

ساختار غشای یاخته (غشای پلاسمایی)

آیا می‌دانید
هر سانتی‌متر مربع پوست حدود ۱۰۰۰۰۰ یاخته دارد.

میان یاخته (سیتوپلاسم) بخشی از یاخته است که در آن اندامک‌ها و مواد مورد نیاز بقای یاخته، مانند نمک‌ها، آنزیم‌ها و مواد دیگر در آن قرار دارند. اندامک‌ها ساختارهایی درون یاخته‌اند که کارهای متفاوتی انجام می‌دهند.

هسته بخشی از یاخته است که فعّالیت‌ها و ویژگی‌هایی مثل شکل و اندازه آن را تنظیم می‌کند. (شکل الف)

الف) یاخته جانوری

 

جواب سوالات گفت‌و‌گو کنید صفحه ۹۵ علوم هفتم فصل ۱۱

دربارۀ عبارت زیر در گروه خود گفت‌وگو کنید.
«یاخته‌های ماهیچه‌ای با یاخته‌های عصبی کاملاً متفاوت‌اند».
هر سلول بر حسب کاری که انجام می‌دهد، اندازه و شکل خاصی پیدا می‌کند. سلول‌های عصبی کار انتقال پیام عصبی را بر عهده دارند و اغلب بلند و رشته مانند هستند و سلول‌های ماهیچه‌ای که وظیفه‌ٔ حرکت دادن اندام‌های مختلف بدن را بر عهده دارند، دراز هستند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که سلول‌ها در شکل، اندازه و نوع کارشان با هم تفاوت دارند، اما با وجود این تفاوت‌ها، همه‌ٔ سلول‌ها در داشتن سه بخش اصلی غشای پلاسمایی، سیتوپلاسم و هسته شبیه به هم هستند و نمی‌توان گفت سلول‌های عصبی و ماهیچه‌ای کاملاً متفاوت هستند.

هسته در گیاهان، جانوران، قارچ‌ها و آغازیان، غشایی دارد که آن را در بر می‌گیرد؛ اما در باکتری‌ها، مواد هسته‌ای در غشایی قرار ندارند و هستۀ مشخصی را تشکیل نمی‌دهند (شکل ب)

صفحه 95 علوم هفتم
شکل ۳ – ب) یاخته باکتری

 

جواب اطلاعات جمع‌آوری کنید صفحه ۹۵ علوم هفتم

در یک فعّالیت گروهی و با مراجعه به اینترنت در مورد بزرگ‌ترین یاخته‌ها تحقیق، و نتیجه را به کلاس گزارش کنید. بزرگ‌ترین سلول‌ها مربوط به گیاهان هستند، یعنی سلول‌های گیاهی بزرگ‌تر از جانوری‌اند. سلول‌های پارانشیم در گیاهان از همه بزرگترند و در سلول‌های جانوری، سلول تخمک جانوران ساده بزرگ‌ترین سلول است و سلول تخمک انسان و پرنده بسیار دشت می‌باشند.

نگاهی به درون یاخته

یک کارخانۀ تولید مواد غذایی را در نظر بگیرید که روزانه انواعی فراورده تولید می‌کند. مواد اولیه وارد کارخانه شده در آنجا مخلوط و پخته می‌شوند؛ سپس تولیدات بسته‌بندی، و به محل‌های مختلف فرستاده می‌شوند. هر یک از این کارها در بخش‌های متفاوتی از کارخانه انجام می‌شود. یاخته نیز شباهت زیادی به کارخانه دارد.

 

جواب فعالیت صفحه ۹۷ علوم هفتم فصل ۱۱

با توجه به شکل بالا، بخش‌های یک کارخانه را با یاخته مقایسه، و جدول زیر را کامل کنید.

بخش‌های یاخته‌ای

بخش‌های کارخانه

فرایند

غشای پلاسمایی

درها و دروازه‌های کارخانه

ورود و خروج مواد

راکیزه (میتوکندری)

منبع انرژی (موتور خانه)

تولید انرژی

رناتن (ریبوزوم)

بخش مخلوط و پخت

پروتیئن سازی

دستگاه گلژی

بخش بسته‌بندی و توزیع

بسته بندی و پخش

هسته

اداره مدیریت

تنظیم و مدیریت

واکوئل

انبار

ذخیره آب، مواد غذایی و دفع

رنگ‌آمیزی یاخته‌ها و مشاهدۀ اندامک‌ها

در سال گذشته یاخته‌های پوشش داخلی دهان و روپوست گیاهان را بدون رنگ آمیزی و به آسانی مشاهده کردید. اما مشاهدهٔ همهٔ یاخته‌ها بدون رنگ‌آمیزی امکان پذیر نیست؛ از این رو برای مشاهدهٔ بهتر یاخته‌ها آنها را رنگ می‌کنیم. رنگ‌ها به ترکیبات اصلی یاخته می‌چسبند و آنها را واضح‌تر می‌کنند؛ مثلاً آبی متیل رنگی است که به پروتئین‌های غشا و هسته می‌چسبد و آنها را به خوبی مشخص می‌کند.

 

جواب آزمایش کنید صفحه ۹۷ علوم هفتم

 

وسایل و مواد: گیاه خزه، سیب زمینی، میکروسکوپ، تیغه و تیغک، چوب بستنی، آبی متیل، لوگول
روش آزمایش
۱- برگ خزه را روی تیغه قرار دهید و زیر میکروسکوپ مشاهده کنید. لکه‌های سبز رنگ در یاخته‌ها همان سبزدیسه (کلروپلاست‌ها) هستند که بدون رنگ‌آمیزی مشاهده می‌شوند.
۲- همانند سال گذشته نمونه‌ای از یاخته‌های پوششی دهان را تهیه کنید و روی نمونه چند قطره آبی متیل یا لوگول بریزید. پس از چند دقیقه نمونه را زیر میکروسکوپ مشاهده کنید و سه بخش اصلی یاخته یعنی غشا، هسته و میان یاخته (سیتوپلاسم) را در آن تشخیص دهید.
۳- سیب زمینی را دو قسمت کنید و لبهٔ کارد را روی آن بکشید. مایع روی لبهٔ کارد را روی تیغهٔ شیشه‌ای منتقل و مقداری لوگول به آن اضافه کنید. پس از چند دقیقه با میکروسکوپ آن را مشاهده کنید. لکه‌های تیره رنگ، دیسه‌های (پلاست‌های) ذخیره‌ای هستند. چه ماده‌ای در آنها ذخیره شده است؟ برای پاسخ خود دلیل بیاورید. نشاسته، زیرا لوگول برای شناسایی نشاسته به کار می‌رود. در واقع لوگول جذب مولکول‌های نشاسته شده و باعث دیده شدن آنها می‌گردد.
۴- شکل آنچه را که در هر مرحله دیدید، رسم کنید. در مورد آنها با گروه خود مشورت کنید.

مقایسۀ یاخته‌های گیاهی و جانوری

یاخته‌های گیاهی و جانوری در عین شباهت با هم تفاوت‌هایی نیز دارند؛ مثلا یاخته‌های گیاهی، دیوارهٔ یاخته‌ای و سبزدیسه (کلروپلاست) دارند در حالی که یاخته‌های جانوری این دو را ندارند. با وجود دیوارهٔ یاخته‌ای شکل، یاخته‌های گیاهی نیز منظم‌تر است.

آزمایش کنید صفحه 97 علوم هفتم

 

 

جواب فعالیت صفحه ۹۸ علوم هفتم فصل ۱۱

 

با توجه به شکل بالا جدول را کامل کنید.

مشخصه

یاخته گیاهی

یاخته جانوری

سبزدیسه (کلروپلاست)

دارد

ندارد

دیوارۀ یاخته

دارد

ندارد

راکیزه (میتوکندری)

دارد

دارد

کریچه (واکوئل مرکزی)

دارد

ندارد

سازمان‌بندی یاخته‌ها

جانداران تک یاخته‌ای فقط از یک یاخته تشکیل شده‌اند و همهٔ فعّالیت‌های حیاتی خود را با همان یک یاخته انجام می‌دهند. در حالی که جانداران پر یاخته‌ای تعداد زیادی یاخته دارند.

در اینها فعّالیت‌های حیاتی چگونه انجام می‌شود؟

سال گذشته جلبک رشته‌ای را با میکروسکوپ دیدید. در این جاندار، تعدادی یاخته در کنار هم قرار دارند. هر یاخته می‌تواند مستقل از یاخته‌های دیگر به فعّالیت حیاتی خود ادامه دهد. به چنین جاندارانی، پر یاخته‌ای ساده می‌گویند.

در پر یاخته‌ای‌هایی مثل گیاهان و جانوران تقسیم کار صورت گرفته است. در این موجودات یاخته‌ها به شکل‌های مختلفی وجود دارند و هر کدام کارهای ویژه‌ای را انجام می‌دهند.

بین نوع کار و شکل یاخته‌ها تناسب وجود دارد؛ مثلاً در بافت پوششی، بسته به نوع کار، یاخته‌ها به شکل‌های متفاوتی دیده می‌شوند. یاخته‌های این نوع بافت در محل‌هایی که وظیفهٔ محافظت را بر عهده دارند، مثل پوست، به هم فشرده و ضخیم هستند؛ اما در محل‌هایی که تبادل مواد را انجام می‌دهند، مثلاً در مویرگ‌ها یاخته‌ها نازک‌اند و منافذی بین آنها وجود دارد. یاخته‌های خونی برای آسانی حرکت در رگ‌ها شکل گرد دارند. یاخته‌های عصبی برای انتقال پیام عصبی دراز و کشیده‌اند

فعالیت صفحه 98 علوم هفتم
پوششی
فعالیت صفحه 98 علوم هفتم
عصبی
فعالیت صفحه 98 علوم هفتم
خونی

 

آیا می‌دانید
بعضی از بافت‌ها انواعی دارند؛ مثلاً بافت پیوندی شامل بافت‌های خونی، استخوانی، غضروفی، چربی و… است.

در یاخته‌های گیاهی نیز چنین وضعی وجود دارد. برای نمونه در گیاهان، آوندها که دراز و لوله مانند هستند، انتقال مواد را بر عهده دارند.

 

در جانداران پر یاخته‌ای از اجتماع تعدادی از یاخته‌های همکار و مشابه، بافت تشکیل می‌شود. در بدن ما چهار نوع بافت اصلی به نام‌های پوششی، پیوندی، عصبی و ماهیچه‌ای وجود دارد.

وقتی بافت‌های مختلف در کنار هم قرار می‌گیرند، اندام یا عضو تشکیل می‌شود؛ مثل معده، کلیه و قلب.

 

اندام‌ها یا اعضا در کنار هم دستگاه‌ها را به وجود می‌آورند؛ مثل دستگاه گردش خون و گوارش.

با جمع شدن دستگاه‌ها در کنار هم موجود زنده به وجود می‌آید.

 

خب در قسمت بالا ما تمام جواب سوالات علوم هفتم فصل ۱۱ رو برای شما قرار دادیم و در قسمت آخر میرسیم به گام به گام کامل که میتونید دانلود کنید بصورت رایگان.

دانلود گام به گام کامل علوم هفتم فصل ۱۱

در قسمت زیر برای دانلود گام به گام علوم هفتم روی دانلود و دریافت فایل کلیک کنید این گام به گام جواب تمام سوالات علوم هفتم فصل ۱۱ سلول و سازمان بندی آن و تمام سولات کتاب درسی رو در بر دارد که بصورت رایگان میتوانید در قسمت زیر دانلود کنید.

 

1 دیدگاه در “جواب سوالات علوم هفتم فصل ۱۱ رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *