جواب فعالیت صفحه ۸۳ علوم هفتم رایگان

 

جواب فعالیت صفحه ۸۳ علوم هفتم رایگان که در این پست برای کاربران دانشکده ها حل صفحه ی هشتاد و سه فصل دهم علوم هفتم گرما و بهینه سازی مصرف انرژی را با پاسخ را قرار داده ایم.

دوستان عزیز در این فصل ۱۰ گرما و بهینه سازی مصرف انرژی صفحه ۸۳ علوم  کلاس هفتم ما جواب کل سوالات این صفحه را برای شما قرار داده ایم که میتوانید در این پست مشاهده کنید و غیر از جواب های درسی صفحه هشتاد و سه فعالیت ها که صفحه به صفحه برای شما قرار داده ایم یک لینک در انتهای همین پست را قرار داده ایم که اگر روی لینک کلیک کنید میروید به صفحه بعد که جواب تمام سوالات فصل ۱۰ علوم هفتم  در آنجا قرار داده ایم که غیر از این داخل همان پست یک گام به گام رایگان علوم هفتم هم گذاشتیم که میتوانید دانلود کنید بصورت رایگان 

این پست جواب آزمایش کنید فعالیت ها صفحه هشتاد و سه علوم هفتم فصل دهم فقط بخاطر کاربران دانشکده ها بصورت رایگان قرار داده ایم که بتوانند جواب سوالات علوم هفتم خود را حل کنند اگر جواباتی جای مانده است شما میتوانید در کامنت سوال جواب ها را ارسال کنید تا بقیه دوستان و همکلاسیهای شما از مهارت و هوش زکاوت شما استفاده کنند.

لطفا توجه کنید که غیر از حل سوالات علوم هفتم صفحه ۸۳ فعالیت ها و آزمایش کنید ها که در این پست برای شما قرار داده ایم در انتهای همین پست یک لینک از جواب سوالات علوم هفتم فصل ۱۰ و تمام درسهای علوم پایه هفتم بطور کامل رو هم قرار داده ایم ، که میتونید روی آن لینک کلیک کنید و منتقل بشید به صفحه سوالات فصل ده  و در این مورد لطفا برای خوشحال کردن ما نظرات خودتون رو واسمون ارسال کنید خوشحالی شما خوشحالی ما هست ، انشالله کمکم تمام درس ها را بصورت رایگان برای شما قرار خواهیم داد  و سایت daneshkadeha.com را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید.

صفحه ۸۳ علوم هفتم فصل دهم

 

دمای محیط چنان اهمیتی دارد که هرگونه حیاتی کاملاً به آن وابسته است. دو سیارهٔ نزدیک به زمین یعنی زهره (ناهید) و مریخ (بهرام) را در نظر بگیرید. دمای زهره چنان زیاد است که اگر دمای زمین به آن مقدار برسد، حتی برخی از فلزها در آن ذوب می‌شوند و مریخ نیز آن چنان سرد است که همه چیز روی آن یخ می‌زند جست‌وجوی حیات روی سیارهٔ دیگر بر اساس وجود آب در حالت مایع در آن سیّاره انجام می‌شود. در صورتی آب به حالت مایع وجود خواهد داشت که دمای محیط مناسب باشد.
در این فصل نخست با مفهوم دما و دماسنجی سپس با گرما، روش‌های انتقال آن و عایق‌بندی گرمایی آشنا می‌شوید.

دما

دمای جسم‌هایی که روزانه با آنها سر و کار داریم و محیطی که در آن زندگی می‌کنیم، معمولاً تأثیر زیادی در کار و فعّالیت ما دارد؛ مثلاً در زمستان برای گرم کردن خانه، مدرسه یا محل کار، همچنین در تابستان برای خنک کردن این محیط‌ها، کارهای زیادی انجام می‌شود؛ حتی پوششمان نیز بسته به فصل‌های سال تغییر می‌کند. (برای گرم کردن یا سرد کردن خانه و مدرسه از وسایل مختلفی استفاده می‌شود.)

فعالیت صفحه ۸۳ علوم هفتم

گیاهان و جانوران نیز تحت تأثیر محیطی‌اند که در آن زندگی می‌کنند؛ به همین دلیل است که شکل گیاهان و جانوران مشابه در مناطق گرمسیری با جانوران و گیاهان مناطق سردسیری تفاوت دارد. (رنگ خرس قطبی با خرس‌های دیگر متفاوت است.)

فعالیت صفحه ۸۳ علوم هفتم

فعالیت صفحه ۸۳ علوم هفتم

در مورد پوشش، رنگ لباس و روش گرم کردن منزل مسکونی و عایق‌بندی ساختمان‌ها در نواحی سردسیر و نواحی گرمسیر تحقیق کنید و به کلاس گزارش دهید (تشابه‌ها و تفاوت‌ها را مشخص کنید).
در نواحی گرمسیر: لباس‌ها به رنگ روشن است. خیلی نیازی به گرم کردن خانه نیست. برای گرم کردن آب از تانکرهایی در پشت بام منزل‌ها استفاده می‌شود و نیازی به گرم کننده‌ٔ آب نیست.
در نواحی سردسیر: لباس و پوشش به رنگ تیره است. پشت بام‌ها عایق بندی و ایزوگام می‌شوند. از شوفاژ و بخاری برای گرم کردن منزل استفاده می‌شود. برای جلوگیری از اتلاف انرژی از پنجره‌ٔ دو جداره استفاده می‌شود. برای عایق‌بندی سقف‌های شیروانی خانه‌ها از یونولیت و پشم شیشه استفاده می‌شود. دیوارهای آجری که برای ساختن این بناها استفاده می‌شود. به صورت دیوار آجری دو لایه است که یک ماده‌ٔ عایق گرما در وسط آن قرار می‌گیرد.

هر چه جسمی گرم‌تر باشد، دمای آن بیشتر است؛ مثلاً دمای یک فنجان چای داغ بیشتر از دمای یک فنجان آب خنک است. با استفاده از حس لامسهٔ خود تشخیص می‌دهیم چه جسمی داغ و چه جسمی سرد است؛ اما نمی‌توانیم به طور دقیق، مقدار گرمی و سردی آن را مشخص کنیم. وقتی می‌خواهیم ببینیم فردی تب دارد یا نه، معمولاً دست خود را روی پیشانی او قرار می‌دهیم و با مقایسهٔ دمای بدن او با دمای بدنمان تشخیص می‌دهیم که شخص تب دارد یا خیر؛ حتی اگر تشخیص دهیم که بیمار تب دارد، نمی‌توانیم تشخیص دهیم او چند درجه تب دارد و برای این منظور از دماسنج استفاده می‌کنیم.

آیا می‌دانید در ساحل دریاهای آزاد مانند خلیج فارس آب در دمای صفر درجه سلسیوس یخ می‌بندد و در دمای ۱۰۰ درجهٔ سلسیوس می‌جوشد.

آزمایش کنید صفحه ۸۳ علوم هفتم

 

در سه ظرف مشابه به طور جداگانه، آب سرد، آب معمولی و آب گرم بریزید. دست راست را در آب گرم و دست چپ را در آب سرد قرار دهید و حدود ۳۰ ثانیه صبر کنید. حال هر دو دست را بیرون آورید و در آب معمولی قرار دهید و احساس خود را بیان کنید.

آزمایش کنید صفحه 83 علوم هفتم

احساس می‌کنیم دست راست سرد و دست چپ گرم می‌شود.
وقتی دست خود را در آب گرم قرار می‌دهیم دمای سطحی پوست زیاد می‌شود. وقتی دما زیاد شود یعنی انرژی گرمایی گرفته‌ایم، و وقتی دست خود را در آب سرد قرار می‌دهیم دمای سطحی پوست کاهش می‌یابد. وقتی دما پایین می‌آید یعنی انرژی گرمایی از دست داده‌ایم. حال وقتی بعد از ۳۰ ثانیه دو دست را در آب معمولی قرار می‌دهیم دستی که سرد بود در حال گرفتن گرما و دستی که در آب گرم بود در حال از دست دادن گرما می‌باشد و دست ما حالت گزگز می‌گیرد ولی بعد از تقریباً ۳۰ دقیقه هر دو دست ما دوباره هم دما شده و اصطلاحاً به دمای تعادل می‌رسد.

دماسنج:

دماسنج وسیله‌ای است که با استفاده از آن دما را اندازه می‌گیریم؛ مثلاً با استفاده از دماسنج پزشکی می‌توانیم دمای بدن فرد بیمار را با دقت اندازه‌گیری کنیم.

وقتی دما کم باشد، ارتفاع الکل یا جیوه در لوله کم است و با افزایش دما، ارتفاع الکل زیاد می‌شود.

دماسنج‌های جیوه‌ای و الکلی رایج‌ترین دماسنج‌ها هستند. اگر این دماسنج‌ها را در محیط گرم قرار دهیم، جیوه یا الکل درون مخزن آنها منبسط می‌شود و از لولهٔ نازک بالا می‌رود. در این حالت ارتفاع الکل رنگی یا جیوهٔ درون لوله، دمای محیط را نشان می‌دهد.

آزمایش کنید صفحه ۸۳ علوم هفتم
استفاده از دماسنج‌های مختلف پزشکی برای تعیین دمای بدن بیمار

برای درجه‌بندی دماسنج‌های الکلی و جیوه‌ای، ابتدا مخزن آنها را در مخلوط آب و یخ قرار می‌دهند و سطح جیوه یا الکل را با صفر نشانه گذاری می‌کنند؛ سپس دماسنج را در مجاورت بخار آب در حال جوش قرار می‌دهند و سطح مایع درون دماسنج را با عدد ۱۰۰ علامت گذاری می‌کنند. بین این دو عدد (صفر تا ۱۰۰) را به صد قسمت مساوی تقسیم کرده‌اند و هر قسمت را یک درجهٔ سلسیوس می‌نامند؛  یعنی آب در دمای صفر درجهٔ سلسیوس یخ می‌زند و در دمای ۱۰۰ درجه  می‌جوشد (البته در فشار یک اتمسفر که فشار هوای کنار دریاهای آزاد است.)

برای اندازه‌گیری دمای یک جسم با دماسنج الکلی یا جیوه‌ای، مخزن دماسنج را در تماس با جسم مورد نظر قرار می‌دهیم و مدتی صبر می‌کنیم تا ارتفاع مایع در لوله باریک دیگر تغییر نکند؛ آن گاه عددی را که مایع در آن ارتفاع قرار دارد؛ می‌خوانیم. این عدد همان دمای جسم است.

آیا می‌دانید
دماسنج‌های نواری با تغییر رنگ و دماسنج‌های جیوه‌ای و الکلی با تغییر حجم، دما را نشان می‌دهند.

 

بیشتربدانید
لولهٔ دماسنج معمولاً بلند و نازک انتخاب می‌شود تا یک تغییر کوچک در حجم جیوه یا الکل بتواند به تغییر ارتفاع قابل ملاحظه‌ای در لوله بینجامد.

لینک کوتاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *