جواب آزمایش کنید صفحه ۸۵ علوم هفتم رایگان

 

جواب آزمایش کنید صفحه ۸۵ علوم هفتم رایگان که در این پست برای کاربران دانشکده ها حل صفحه ی هشتاد و پنج فصل دهم علوم هفتم گرما و بهینه سازی مصرف انرژی را با پاسخ را قرار داده ایم.

دوستان عزیز در این فصل ۱۰ گرما و بهینه سازی مصرف انرژی صفحه ۸۵ علوم  کلاس هفتم ما جواب کل سوالات این صفحه را برای شما قرار داده ایم که میتوانید در این پست مشاهده کنید و غیر از جواب های درسی صفحه هشتاد و پنج آزمایش کنید و فکر کنید که صفحه به صفحه برای شما قرار داده ایم یک لینک در انتهای همین پست را قرار داده ایم که اگر روی لینک کلیک کنید میروید به صفحه بعد که جواب تمام سوالات فصل ۱۰ علوم هفتم  در آنجا قرار داده ایم که غیر از این داخل همان پست یک گام به گام رایگان علوم هفتم هم گذاشتیم که میتوانید دانلود کنید بصورت رایگان 

این پست جواب  آزمایش کنید فکرکنیدصفحه ۸۵ علوم هفتم فصل دهم فقط بخاطر کاربران دانشکده ها بصورت رایگان قرار داده ایم که بتوانند جواب سوالات علوم هفتم خود را حل کنند اگر جواباتی جای مانده است شما میتوانید در کامنت سوال جواب ها را ارسال کنید تا بقیه دوستان و همکلاسیهای شما از مهارت و هوش زکاوت شما استفاده کنند.

لطفا توجه کنید که غیر از حل سوالات علوم هفتم صفحه ۸۵ آزمایش کنیدها و آزمایش کنید ها که در این پست برای شما قرار داده ایم در انتهای همین پست یک لینک از جواب سوالات علوم هفتم فصل ۱۰ و تمام درسهای علوم پایه هفتم بطور کامل رو هم قرار داده ایم ، که میتونید روی آن لینک کلیک کنید و منتقل بشید به صفحه سوالات فصل ده  و در این مورد لطفا برای خوشحال کردن ما نظرات خودتون رو واسمون ارسال کنید خوشحالی شما خوشحالی ما هست ، انشالله کمکم تمام درس ها را بصورت رایگان برای شما قرار خواهیم داد  و سایت daneshkadeha.com را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید.

 

آزمایش کنید صفحه ۸۵ علوم هفتم

 

وسایل و مواد: لیوان، دماسنج، میخ نسبتاً بزرگ و انبرک یا دم باریک
روش آزمایش
۱- لیوان را تا نیمه از آب سرد پر کنید و دمای آن را اندازه بگیرید.
۲- میخ را به کمک انبرک روی شعلهٔ اجاق قرار دهید و پس از داغ شدن، داخل لیوان بیندازید.
۳- دوباره دمای آب را اندازه بگیرید.
۴- نتیجهٔ مشاهدهٔ خود را گزارش کنید. در این آزمایش دمای آب چگونه تغییر کرده است؟ دمای میخ چطور؟ آب انرژی از دست داده است یا میخ؟ کدام یک انرژی گرفته‌اند؟
وقتی میخ داغ را درون آب سرد بشر (لیوان) بیاندازیم در آن لحظه آب اطراف میخ شروع به جوشیدن می‌کند و ناگهان قطع می‌شود. چون دمای میخ حدوداً به ۱۰۰ درجه رسیده است در لحظه تماس با آب سرد ۲۰ درجه می‌شود. در نتیجه به صورت ناگهانی میخ گرمای خود را به آب می‌دهد و ما جوشش را می‌بینیم. ولی بعد از چند دقیقه میخ و آب هر دو به یک دما رسیده‌اند. دمای آب بالا رفته است ولی دمای میخ پایین آمده است. میخ انرژی را به شکل گرمایی از دست داده است و آب انرژی گرفته است و هم دما می‌شوند یعنی به دمای تعادل می‌رسند.

فکر کنید صفحه ۸۵ علوم هفتم

 

اگر درون آب به جای میخ داغ، میخ سردی که درون یخ زن (فریزر) یا جایخی قرار داشته است، بیندازیم، چه اتفاقی می‌افتد؟ دمای میخ و آب چگونه تغییر می‌کنند؟ این بار کدام یک انرژی از دست می‌دهد و کدام یک انرژی می‌گیرد؟ دمای آب کاهش می‌یابد و دمای میخ افزایش می‌یابد. آب انرژی از دست می‌دهد و میخ انرژی می‌گیرد.

آیا می‌دانید
برای دقت بیشتر باید لولهٔ باریک دماسنج و خط نشان مایع دماسنجی را در خط افق در مقابل دیدگان قرار دهیم.

از این آزمایش و آزمایش‌های مشابه نتیجه می‌گیریم، وقتی دو جسم با دماهای متفاوت درتماس با یکدیگر قرار می‌گیرند، دمای جسم گرم کم، و دمای جسم سرد زیاد می‌شود. این فرایند آن قدر ادامه پیدا می‌کند تا دمای دو جسم یکسان شود. این دما را دمای تعادل دو جسم می‌نامیم و در این حالت می‌گوییم دو جسم با یکدیگر در تعادل گرمایی‌اند.

فکر کنید صفحه ۸۵ علوم هفتم

مدتی پس از تماس دو جسم سرد و گرم، دو جسم هم دما می‌شوند و به دمای تعادل می‌رسند.

آیا می‌دانید
گرم‌ترین نقطهٔ روی زمین، ناحیه‌ای در کویر لوت است که دمای آن تا حدود ۷۰ درجه سلسیوس و سردترین نقطه در قطب جنوب است که دمای آن تا ۸۹- درجه گزارش شده است.

به مقدار انرژی‌ای که در اثر اختلاف دما از جسمی به جسم دیگر منتقل می‌شود، گرما می‌گویند. در آزمایش قبل در حالتی که میخ داغ را درون آب سرد می‌اندازیم، میخ انرژی از دست می‌دهد و آب انرژی می‌گیرد؛ به عبارت دیگر میخ به آب گرما می‌دهد. وقتی ظرف غذا را روی اجاق قرار می‌دهیم، چون اجاق از ظرف گرم‌تر است، انرژی به ظرف منتقل می‌شود؛ به عبارت دیگر اجاق به ظرف غذا، گرما می‌دهد؛ یعنی به طور طبیعی گرما همواره از جسم گرم به جسم سرد منتقل می‌شود.

همان‌طور که گفته شد، گرما نوعی انرژی است که به علت اختلاف دما بین دو جسم درتماس باهم  منتقل می‌شود؛ بنابراین یکای آن ژول است (J) است. ازیکای ژول برای همۀ شکل‌های انرژی استفاده می‌کنند.

جسمی که گرم‌تر است، دمای آن بیشتر است و مولکول‌هایش جنب و جوش بیشتری دارند؛ یعنی انرژی مولکول‌ها به طور متوسط بیشتر از جسمی است که سردتر است. در جسم سردتر، جنب و جوش مولکول‌ها کمتر است؛ یعنی به طور متوسط مولکول‌ها انرژی کمتری دارند. وقتی ظرف آبی را روی شعله قرار می‌دهیم، انرژی داده شده به آب، سبب افزایش انرژی مولکول‌های آب می‌شود و جنبش مولکول‌ها افزایش می‌یابد و در نتیجه دمای آب هم بیشتر می‌شود.

 

لینک کوتاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *