جواب فکر کنید صفحه ۹۰ علوم هفتم

جواب فکر کنید صفحه ۹۰ علوم هفتم فصل ۱۰ گرما و بهینه سازی مصرف انرژی حل سوالات درس تجربی صفحه نود دوره اول متوسطه هفتم کتاب درسی علوم تجربی پاسخ سوال درس دهم را برای کاربران پایه هفتمی در این پست رایگان قرار داده ایم.

کلاس هفتمی های عزیز در این فصل دهم گرما و بهینه سازی مصرف انرژی صفحه ۹۰ علوم  کلاس هفتم ما جواب کل سوالات این صفحه را برای شما قرار داده ایم که میتوانید در این پست مشاهده کنید و غیر از جواب های درسی صفحه نود فکر کنید ها که صفحه به صفحه برای شما قرار داده ایم یک لینک در انتهای همین پست را قرار داده ایم که اگر روی لینک کلیک کنید میروید به صفحه بعد که جواب تمام سوالات درس دهم علوم هفتم  در آنجا قرار داده ایم که غیر از این داخل همان پست یک گام به گام رایگان علوم هفتم هم گذاشتیم که میتوانید دانلود کنید بصورت رایگان.

دانش آموزان پایه هفتمی این پست جواب  فکر کنید صفحه ۹۰ علوم هفتم فصل ۱۰ فقط بخاطر کاربران دانشکده ها بصورت رایگان قرار داده ایم که بتوانند جواب سوالات علوم هفتم خود را حل کنند اگر جواباتی جای مانده است شما میتوانید در کامنت سوال جواب ها را ارسال کنید تا به اسم شما این جواب سوالات قرار دهیم و بقیه دوستان و همکلاسیهای شما از مهارت و هوش زکاوت شما استفاده کنند.

لطفا توجه کنید که غیر از حل سوالات علوم هفتم ص ۹۰ که در این پست برای شما قرار داده ایم در انتهای همین پست یک لینک از جواب سوالات علوم هفتم فصل دهم و تمام درسهای علوم پایه هفتم بطور کامل رو هم قرار داده ایم ، که میتونید روی آن لینک کلیک کنید و منتقل بشید به صفحه سوالات فصل ۱۰  و در این مورد لطفا برای حمایت  ما نظرات خودتون رو واسمون ارسال کنید خوشحالی شما خوشحالی ما هست ، انشالله کمکم تمام درس ها را بصورت رایگان برای شما قرار خواهیم داد  و سایت daneshkadeha.com را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید.

 

جواب سوالات فکر کنید صفحه نود علوم هفتم فصل دهم

 

کدام مورد بیشتر تابش گرمایی خورشید را جذب می‌کند؟ چرا؟
الف) آسفالت       ب) آینه

فکر کنید صفحه 90 علوم هفتم

آسفالت، زیرا اجسام تیره و ناهموار انرژی تابشی بیشتری را جذب می‌کنند و سطوح صاف و براق مقدار کمتری از انرژی تابشی را جذب و بیشتر آن را بازتابش می‌کنند.

جواب سوالات آزمایش کنید صفحه ۹۰ علوم هفتم

و در آخر میرسیم به جواب سوالات علوم هفتم فصل ۱۰ صفحه ۹۰ که در قسمت زیر میتوانید مشاهده کنید و در انتهای همین پست هم لینک کامل گام به گام کامل علوم هفتم قرار داده ایم.

 

وسایل و مواد: دو قوری یا لیوان کاملاً یکسان که رنگ یکی تیره و دیگری سفید باشد، دو دماسنج و یک فلاسک (دمابان) آب داغ.
روش آزمایش
۱- در هر یک از لیوان‌ها یا قوری‌ها، مقدار مساوی آب داغ بریزید و با دماسنج دمای آنها را اندازه‌گیری کنید.
۲- هر ۵ دقیقه دمای آب درون ظرف‌ها را اندازه‌گیری کنید و نمودار دما را بر حسب زمان برای هر یک از ظرف‌ها رسم کنید. از این آزمایش چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟ لیوان تیره رنگ نسبت به لیوان سفید رنگ گرمای بیشتری جذب می‌کند و دمای آب درون آن زودتر پایین می‌آید. بنابراین آب داغ در لیوان تیره رنگ زودتر و آب داغ در لیوان سفید رنگ دیرتر سرد می‌شود. نتیجه می‌گیریم سطح تیره انرژی تابشی بیشتری جذب می‌کند.

فناوری و کاربرد

موتور خودرو: اگر دمای خیلی از چیزها را واپایش (کنترل) نکنیم، ممکن است خراب شوند؛ مثلاً اگر دمای موتور خودرو خیلی بالا رود، موتور آسیب جدی می‌بیند و حتی ممکن است بسوزد. برای جلوگیری از این اتفاق، سامانهٔ خنک کنندهٔ خودرو طراحی و ساخته شده است تا انرژی گرمایی موتور را به رادیاتور منتقل کند. رادیاتورها به صورت پهن و در نتیجه با سطح زیاد ساخته می‌شوند. این طراحی سبب از دست دادن گرما به صورت همرفت و تابش خواهد شد. علاوه بر این، خودروها پنکهٔ (فن) خنک کننده نیز دارند. هنگامی که موتور داغ شود، پنکه‌ها روشن می‌شوند و سبب دور شدن هوای داغ اطراف رادیاتور می‌گردند.

جواب سوالات علوم هفتم فصل ۱۰

سامانۀ خنک کننده خودرو از گرم شدن بیش از حد موتور جلوگیری می‌کند.

کاهش اتلاف گرما در خانه: دمای مناسب برای داخل خانه یا محل‌های کار و مدرسه، بین ۱۸ تا ۲۰ درجه سلسیوس است. در روزهای سرد اختلاف دمای درون خانه و بیرون بسیار زیاد می‌شود و این اختلاف دما سبب اتلاف گرمایی زیادی می‌شود و ممکن است هزینهٔ زیادی را به خانواده تحمیل کند؛ به طوری که مجبور به پرداخت مبلغ کلانی برای قبض‌های برق و گاز شویم. برای جلوگیری از اتلاف گرمایی و سازگاری بیشتر با محیط زیست راه‌های مختلفی  وجود دارد. شکل زیر نشان می‌دهد که چطور می‌توان اتلاف گرما را در خانه کاهش داد و از هزینه‌های گرمایشی خانه کاست.

جواب سوالات علوم هفتم فصل ۱۰

روش‌های مختلف جلوگیری از اتلاف گرما در خانه

آیا می‌دانید
انرژی مصرفی یک خانواده برای پخت و پز در طول سال حدود ۵ تُن گاز گلخانه‌ای را وارد جو می‌کند. برق مصرفی یک یخچال نیز در طول سال ۲ تن گاز گلخانه‌ای به محیط زیست اضافه می‌کند!

دمابان (فلاسک) خلأ: اگر بخواهید به مسافرت یا تفریح بروید، نوشیدنی داغ مانند چای را چگونه گرم نگه می‌دارید؟ نوشیدنی خنک مانند آبمیوه را چگونه خنک نگه می‌دارید؟ اگر این نوشیدنی‌ها را در محفظه‌ای قرار دهید و هر سه راه انتقال گرما به آن یا از آن به بیرون را ببندید، نوشیدنی داغ یا خنک می‌ماند. معمولا این کار را دمابان‌های (فلاسک‌های) خلأ انجام می‌دهند. شکل زیر یک نوع از این دمابان (فلاسک) و اجزای تشکیل دهنده آن را نشان می‌دهد. اصلی ترین جزء دمابان (فلاسک) یک بطری شیشه‌ای دو جداره است که بین آن خلأ است و روی سطح آن، هم از درون و هم از بیرون نقره اندود است. در گروه خود درباره نقش هر قسمت از دمابان (فلاسک) خلأ بحث کنید.

جواب سوالات علوم هفتم فصل ۱۰
دمابان (فلاسک) خلأ می‌تواند مدت نسبتاً زیادی دمای جسم را تقریباً ثابت نگه دارد.
لینک کوتاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *