جواب فعالیت صفحه ۹۸ علوم هفتم

جواب فعالیت صفحه ۹۸ علوم هفتم فصل ۱۱ سلول و سازمان بندی آن حل سوالات درس تجربی صفحه نود و هشت دوره اول متوسطه هفتم کتاب درسی علوم تجربی پاسخ سوال درس یازده را برای کاربران پایه هفتمی در این پست رایگان قرار داده ایم.

کلاس هفتمی های عزیز در این فصل یازدهم سلول و سازمان بندی آن انرژی صفحه ۹۸ علوم  کلاس هفتم ما جواب کل سوالات این صفحه را برای شما قرار داده ایم که میتوانید در این پست مشاهده کنید و غیر از جواب های درسی صفحه نود و هشت فعالیت ها که صفحه به صفحه برای شما قرار داده ایم یک لینک در انتهای همین پست را قرار داده ایم که اگر روی لینک کلیک کنید میروید به صفحه بعد که جواب تمام سوالات درس یازده علوم هفتم  در آنجا قرار داده ایم که غیر از این داخل همان پست یک گام به گام رایگان علوم هفتم هم گذاشتیم که میتوانید دانلود کنید بصورت رایگان.

دانش آموزان پایه هفتمی این پست جواب  فعالیت صفحه ۹۸ علوم هفتم فصل ۱۱ فقط بخاطر کاربران دانشکده ها بصورت رایگان قرار داده ایم که بتوانند جواب سوالات علوم هفتم خود را حل کنند اگر جواباتی جای مانده است شما میتوانید در کامنت سوال جواب ها را ارسال کنید تا به اسم شما این جواب سوالات قرار دهیم و بقیه دوستان و همکلاسیهای شما از مهارت و هوش زکاوت شما استفاده کنند.

لطفا توجه کنید که غیر از حل سوالات علوم هفتم ص ۹۸ که در این پست برای شما قرار داده ایم در انتهای همین پست یک لینک از جواب سوالات علوم هفتم فصل یازدهم و تمام درسهای علوم پایه هفتم بطور کامل رو هم قرار داده ایم ، که میتونید روی آن لینک کلیک کنید و منتقل بشید به صفحه سوالات فصل ۱۱  و در این مورد لطفا برای حمایت  ما نظرات خودتون رو واسمون ارسال کنید خوشحالی شما خوشحالی ما هست ، انشالله کمکم تمام درس ها را بصورت رایگان برای شما قرار خواهیم داد  و سایت daneshkadeha.com را برای دوستان خود به اشتراک بگذارید.

 

جواب فعالیت صفحه ۹۸ علوم هفتم فصل ۱۱

 

با توجه به شکل بالا جدول را کامل کنید.

مشخصه

یاخته گیاهی

یاخته جانوری

سبزدیسه (کلروپلاست)

دارد

ندارد

دیوارۀ یاخته

دارد

ندارد

راکیزه (میتوکندری)

دارد

دارد

کریچه (واکوئل مرکزی)

دارد

ندارد

سازمان‌بندی یاخته‌ها

جانداران تک یاخته‌ای فقط از یک یاخته تشکیل شده‌اند و همهٔ فعّالیت‌های حیاتی خود را با همان یک یاخته انجام می‌دهند. در حالی که جانداران پر یاخته‌ای تعداد زیادی یاخته دارند.

در اینها فعّالیت‌های حیاتی چگونه انجام می‌شود؟

سال گذشته جلبک رشته‌ای را با میکروسکوپ دیدید. در این جاندار، تعدادی یاخته در کنار هم قرار دارند. هر یاخته می‌تواند مستقل از یاخته‌های دیگر به فعّالیت حیاتی خود ادامه دهد. به چنین جاندارانی، پر یاخته‌ای ساده می‌گویند.

در پر یاخته‌ای‌هایی مثل گیاهان و جانوران تقسیم کار صورت گرفته است. در این موجودات یاخته‌ها به شکل‌های مختلفی وجود دارند و هر کدام کارهای ویژه‌ای را انجام می‌دهند.

بین نوع کار و شکل یاخته‌ها تناسب وجود دارد؛ مثلاً در بافت پوششی، بسته به نوع کار، یاخته‌ها به شکل‌های متفاوتی دیده می‌شوند. یاخته‌های این نوع بافت در محل‌هایی که وظیفهٔ محافظت را بر عهده دارند، مثل پوست، به هم فشرده و ضخیم هستند؛ اما در محل‌هایی که تبادل مواد را انجام می‌دهند، مثلاً در مویرگ‌ها یاخته‌ها نازک‌اند و منافذی بین آنها وجود دارد. یاخته‌های خونی برای آسانی حرکت در رگ‌ها شکل گرد دارند. یاخته‌های عصبی برای انتقال پیام عصبی دراز و کشیده‌اند

فعالیت صفحه 98 علوم هفتم
پوششی
فعالیت صفحه 98 علوم هفتم
عصبی
فعالیت صفحه 98 علوم هفتم
خونی

 

آیا می‌دانید
بعضی از بافت‌ها انواعی دارند؛ مثلاً بافت پیوندی شامل بافت‌های خونی، استخوانی، غضروفی، چربی و… است.

در یاخته‌های گیاهی نیز چنین وضعی وجود دارد. برای نمونه در گیاهان، آوندها که دراز و لوله مانند هستند، انتقال مواد را بر عهده دارند.

 

در جانداران پر یاخته‌ای از اجتماع تعدادی از یاخته‌های همکار و مشابه، بافت تشکیل می‌شود. در بدن ما چهار نوع بافت اصلی به نام‌های پوششی، پیوندی، عصبی و ماهیچه‌ای وجود دارد.

وقتی بافت‌های مختلف در کنار هم قرار می‌گیرند، اندام یا عضو تشکیل می‌شود؛ مثل معده، کلیه و قلب.

 

اندام‌ها یا اعضا در کنار هم دستگاه‌ها را به وجود می‌آورند؛ مثل دستگاه گردش خون و گوارش.

با جمع شدن دستگاه‌ها در کنار هم موجود زنده به وجود می‌آید.

لینک کوتاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *