جواب سوالات درس ۵ علوم سوم ابتدایی

جواب سوالات درس ۵ علوم سوم ابتدایی بصورت رایگان قرار خواهیم داد این سوال ها از صفحه ۳۶ ، ۳۷ ، ۳۸ ، ۳۹ ، ۴۰  میباشد که شامل فعالیت گفت و گو کنید جمع آوری اطلاعات ایستگاه فکر میباشد در این پست از سایت دانشکده ها سوالات فصل به فصل علوم سوم دبستان فصل پنج آب ماده‌ی با ارزش و درس به درس صفحه به صفحه ما برای شما در سایت دانشکده ها سوالات درس پنجم قرار داده ایم.

دوستان عزیز پاسخ سوالات درس پنجم علوم سوم ابتدایی  کلاس سوم ما جواب کل تمرینات را برای شما قرار داده ایم که میتوانید در این پست مشاهده کنید جواب کتاب درسی صفحه به صفحه ،  اگر یک گام به گام رایگان کل کتاب علوم سوم فصل ۵ یا تمام فصله را می خواهید در نظرات در خواست کنید تا به شما ارسال شود بصورت رایگان.

این پست علوم سوم دبستان درس ۵ آب ماده‌ی با ارزش  فقط بخاطر کاربران دانشکده ها بصورت رایگان قرار داده ایم که بتوانند جواب سوالات درس ۵ علوم سوم خود را حل کنند اگر جواباتی در فصل ۵ جای مانده است شما میتوانید در کامنت پاسخ سوال را ارسال کنید تا بنام شما در این لیست قرار دهیم ، و تا بقیه دوستان و همکلاسیهای شما از مهارت و هوش زکاوت شما استفاده کنند.

در این پست جواب سوالات فصل پنجم علوم سوم دبستان چه صفحاتی قرار داده شده ؟

  • جواب صفحه ۳۶ علوم سوم
  • جواب صفحه ۳۷ علوم سوم
  • جواب صفحه ۳۸ علوم سوم
  • جواب صفحه ۳۹ علوم سوم
  • جواب صفحه ۴۰ علوم سوم

مشاهده تمام پاسخ سوالات درس ۵ علوم سوم ابتدایی در قسمت زیر :

جهت پیکان ها (→) را در روی شکل صفحه‌ی قبل دنبال کنید. این جهت‌ها چه چیزی را نشان می‌دهند؟ 

سوالات درس ۵ علوم سوم ابتدایی

جواب فعالیت صفحه ۳۶ علوم سوم

 

داخل یک ظرف، کمی آب داغ بریزید. ظرف را روی شعله بگذارید تا آب داخل آن بجوشد. درِ یک قابلمه را مانند شکل زیر، باﻻی آب در حال جوشیدن نگه دارید. قطره‌های آبی را که تشکیل می‌شود با دقّت در یک لیوان جمع‌آوری کنید.آیا مزه‌ی این آب با آب داخل ظرف یکی است؟ خیر، آب لیوان مزه‌ای ندارد در حالی‌که آب ظرف شور است. زیرا نمک ندارد. نمک آن در ته ظرف باقی‌مانده است و این مایع در واقع بخار آب سرد شده است.

جواب فعالیت صفحه ۳۶ علوم سومدر این آزمایش بخار آبِ داغ به درِ قابلمه که سرد است برخورد می‌کند و به قطره‌های آب تبدیل می‌شود. وقتی بخار آب سرد شود یا به جسمی سرد برخورد کند، از حالت گاز به مایع تبدیل می‌شود. به این تغییر حالت، میعان می‌گویند.

جواب سوالات درس ۵ علوم سوم

جواب ایستگاه فکر صفحه ۳۷ علوم سوم

 

تصویر صفحه‌ی اول درس، چرخه‌ی آب را در طبیعت نشان می‌دهد. آزمایشی را که انجام داده‌اید با چرخه‌ی آب در طبیعت مقایسه کنید و نتیجه را به کلاس گزارش دهید. 

۱- آب دریا: آب شور درون ظرف

۲- گرمای خورشید: حرارت شعله‌ی چراغ

۳- ابر: بخار آب درون ظرف

۴- هوای سرد بالای زمین: ظرف فلزی سرد

۵- برف و باران: قطرات آب جمع شده در زیر بشقاب

سوالات درس ۵ علوم سوم

جواب مقایسه صفحه ۳۷ علوم سوم

 

اگر در آزمایش صفحه‌ی قبل، مقداری نمک را در آب حل کنید، پیش‌بینی کنید که آیا مزه‌ی آب جمع‌آوری شده تغییری خواهد کرد؟ خیر. تغییر نخواهد کرد.

این آزمایش را انجام دهید و نتیجه را با پیش‌بینی خود مقایسه کنید. مزه‌ی آب به‌دست آمده شیرین است. چون مقدار نمک هر قدر هم بیش‌تر باشد، در ته ظرف باقی می‌ماند. نتیجه‌ی آزمایش هم نشان می‌دهد که پیش‌بینی ما درست بوده است.

درس ۵ علوم سوم

جواب مشاهده صفحه ۳۷ علوم سوم

 

کره‌ی جغرافیایی مدرسه را به کلاس بیاورید. همه جای آن را به دقّت ببینید. آب‌ها جای بیش‌تری را در روی زمین گرفته‌اند، یا خشکی‌ها؟ قسمت بیش‌تر کره‌ی جغرافیایی آبی رنگ است که نشان‌دهند‌ه‌ی پوشش‌های آبی است. آب‌ها (بیش از سه چهارم سطح زمین را فرا گرفته‌اند.)

جواب مشاهده صفحه ۳۷ علوم سوم
آب دریاها شور است

 

درس ۵ علوم سوم ابتدایی

جواب ایستگاه فکر صفحه ۳۷ علوم سوم

 

چرا آب دریاها برای آشامیدن، کشاورزی و شست‌وشو مناسب نیستند؟ چون آب دریاها بسیار شور هستند.

 

جواب سوالات درس ۵ علوم سوم ابتدایی

 

جواب مقایسه صفحه ۳۸ علوم سوم

 

١- در شکل زیر، رنگ آبی تیره، مقدار آب‌های شور مانند آب دریاها را نشان می‌دهد و رنگ آبی مقدار آب‌های شیرین (آب‌هایی که شور نیستند)؛ مانند آب رودخانه‌ها و چشمه‌ها را نشان می‌دهد. مقدار آب‌های شیرین کره‌ی زمین بسیار کم است. اگر مقدار آب‌های کره‌ی زمین را به ۱۰۰ قسمت مساوی تقسیم کنیم فقط ۳ قسمت آن، آب شیرین است.

جواب مقایسه صفحه ۳۸ علوم سوم
آب شیرین قابل استفاده

٢- یک سطل بزرگ پر از آب را در نظر بگیرید. فرض کنید این مقدار آب، همه‌ی آب شوری است که روی کره‌ی زمین وجود دارد. در این صورت، مقدار آب شیرینی که روی زمین وجود دارد، برابر با یک لیوان آب خواهد بود. یک قاشق چای‌خوری از آب درون لیوان، نشان دهنده‌ی همه‌ی آب شیرینی است که ما می‌توانیم مصرف کنیم.

     

جواب سوالات درس ۵ علوم سوم ابتدایی

جواب سوالات درس ۵ علوم سوم

جواب فعالیت صفحه ۳۹ علوم سوم

 

درباره‌ی راه‌های عملی برای صرفه‌جویی در مصرف آب گفت‌وگو کنید و راه حل پیشنهاد دهید.

۱- هنگام مسواک زدن از لیوان استفاده شود.

۲- تا حدّ امکان از آب شیر برای آبیاری استفاده نشود.

۳- هنگام حمام کردن، شیر آب به‌طور پیوسته باز نباشد.

۴- برای شستن اتومبیل از سطل آب استفاده شود.

۵- شیرهای آب و اتّصالات آن‌ها، به‌طور مرتب کنترل شود تا از نشتی آب جلوگیری شود.

یکی از راه حل‌ها را به مدّت یک هفته عمل کنید و نتیجه را گزارش کنید. به مدّت یک هفته صرفه‌جویی در آب، هنگام مسواک زدن و حمّام کردن رعایت شد، مقدار آب مصرفی کم‌تر شد.

سوالات درس ۵ علوم سوم

جواب آزمایش صفحه ۳۹ علوم سوم

 

پیش‌بینی کنید برای اینکه دانه‌های لوبیا به گیاه لوبیا تبدیل شوند، چند بطری آب مصرف می‌شود؟ تقریباً یک لیتر آب
در گلدانی که ته آن را سوراخ کرده‌اید، یک سنگ کوچک بگذارید. مقداری خاک در گلدان بریزید و سه عدد لوبیا را در وسط خاک قرار دهید و دوباره روی آن‌ها خاک بریزید. یک بطری آب را همیشه کنار گلدان نگه‌‌داری کنید. برای آب دادن به دانه‌ی لوبیاها تا تولید گیاه لوبیای جدید، از آب بطری استفاده کنید. نتیجه را به کلاس گزارش دهید.

جواب آزمایش صفحه ۳۹ علوم سوم

سوالات درس ۵ علوم سوم ابتدایی

 

جواب فعالیت صفحه ۴۰ علوم سوم

 

دو تکّه پارچه‌ی مانند هم و هم‌اندازه تهیه کنید. هر یک از آن‌ها را با نصف استکان آب خیس کنید. یکی از پارچه‌ها را جلوی آفتاب و دیگری را در سایه بگذارید. بعد از حدود یک ساعت، آن‌ها را با هم مقایسه کنید. چه تفاوتی دارند؟ یکی از پارچه‌ها تقریباً خشک است و دیگری رطوبت دارد.

جواب فعالیت صفحه ۴۰ علوم سومکدام یک تقریباً خشک شده است؟ دلیل آن چیست؟ پارچه‌ای که جلوی آفتاب بوده است، تقریباً خشک شده است. زیرا بر اثر گرمای خورشید، آب موجود در پارچه سریع‌تر تبخیر شده است.

جواب سوالات درس پنجم علوم سوم ابتدایی

جواب ایستگاه فکر صفحه ۴۰ علوم سوم

 

در کدام محل، تبخیر سریع‌تر انجام می‌شود؟ چرا؟ تصویر سمت راست- زیرا گرمای حاصل از تابیدن خورشید باعث تبخیر سریع‌تر آب دریا می‌شود.

جواب ایستگاه فکر صفحه ۴۰ علوم سومابر چگونه تشکیل می شود؟

یک ظرف شیشه‌ای را از آب داغ پر کنید. بیش‌تر آب ظرف را خالی کنید به‌طوری که کمی آب در آن باقی بماند. بلافاصله یک کیسه‌ی نایلونی را با کش به دهانه‌ی ظرف ببندید و یک تکّه یخ را روی آن بگذارید. ظرف را در مقابل نور خورشید یا نور یک چراغ بگیرید. آن‌چه را اتّفاق می افتد، گزارش کنید. بخار آب (ابر)، درون شیشه تشکیل می‌شود. هنگامی‌که بخار آب به یخ روی ظرف برخورد می‌کند، سرد شده و تبدیل به قطره‌های آب می‌شود.

در هوا همیشه مقداری بخار آب وجود دارد. وقتی بخار آب موجود در هوا سرد شود، ابر به‌وجود می‌آید. حتماً شکل‌های گوناگون ابرها را در آسمان دیده‌اید.

سوالات درس 5 علوم سوم ابتداییابرها در یک جا نمی‌مانند. باد آن‌ها را جابه‌جا می‌کند. اگر ابرها به اندازه‌ی کافی سرد شوند از آن‌ها باران یا برف می‌بارد.

لینک کوتاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *