اخلاق و تربیت اسلامی
- فهرست مطالب
- فصل اول :
- معنا شناسي و جايگاه اخلاق كاربردي
- فصل دوم :
- اخلاق دانشجویی
- فصل سوم :
- اخلاق پژوهش
- فصل چهارم :
- اخلاق نقد ( شیوه های اخلاقی مواجهه با اندیشه ها )
- فصل پنجم :
- اخلاق معیشت
- فصل ششم :
- اخلاق معاشرت
- فصل هفتم :
- اخلاق جنسی
- فصل هشتم:
- اخلاق سیاست
- فصل نهم:
- اخلاق گفتگو
- فصل اول :
- معنا شناسي و جايگاه اخلاق كاربردي
- 1 – معنا شناسي اخلاق و علم اخلاق
علم و شناخت و برخي تكيه بر عمل و رفتار داشته اند . -
اخلاق از نظر لغوي
- : سرشت سجيه خواه نيكو وپسنديده ، خواه زشت و ناپسند .
-
معناي اصطلاحي اخلاق :
- رايج ترين معناي اصطلاحي در بين انديشمندان اسلامي (صفات پايداري است كه انسان به طور خود جوش بدون نياز به تامل انجام مي دهد) .
اخلاق و تربیت اسلامی
- تعريف علم اخلاق :
- علمي ست كه ضمن شناساندن خوبي ها وبديها راه كسب خوبيها ورفع ودفع بديها را به ما تعليم مي دهد .
- البته نا گفته نماند در تعريف علم اخلاق برخي تكيه بر علم و شناخت و برخی تکیه عمل و رفتار داشته اند.
- 2 – انواع پژوهشهاي اخلاقي
- شايد بتوان كل تحقيقاتي كه پيرامون اخلاق صورت مي گيرد به سه حوزه (( مطالعات توصيفي )) (( مطالعات هنجاري ))
- (( و مطالعات تحليلي يا فرا اخلاقی)) تقسيم كرد كه هر كدام به اختصار توضيح داده مي شود:
- الف-اخلاق توصيفي در پژوهش توصيفي اخلاق با متد تاريخي ونقلي به دنبال آشنايي با نوع رفتار اخلاقي فرد يا جامعه ای
- خاص هستيم يعني توصيف و معرفي اخلاقيات افراد ،گروه ها و جوامع مختلف را به عهده دارد ب-اخلاق هنجاري (دستوري):
- در اینگونه تحقيق از افعال اختياري انسان از جهت خوبي وبدي و بايد ونبايد آن بحث مي كند يعني دليل درستي يا نا درستي
- ومعيا رتشخيص كار خوب يا بد و اينكه چرا بايد اخلاق فاضله را دا را بود از اخلاق رضيله پرهيز كرد را مورد بررسي قرار ميدهد
- ج- : اخلاق تحليل( فرااخلاق) : در اين نوع پژوهشها مفاهيم و احكام اخلاقي بررسي وتحليل ميشودو به
- رفتار هاي اخلاق جوامع و افعال اختياري انسان حقانيت و بطلان گزاره هاي اخلاقي كاری ندارند .
- 3-اخلاق كاربردي
- همان اخلاق هنجاري است با اين تفاوت كه در حوزه اي خاص از زندگي افراد بحث مي كند . يعني نظريه اخلاق را در حوزه ي
- مسائل خاص نشان مي دهد .مثلا در مورد اخلاق دانشجوئي مهندسي-اخلاق پژوهشي – اخلاق نقد –اخلاق محیط زیست-
- اخلاق سیاست –اخلاق جنس اخلاق ازدواج- اخلاق معيشت – اخلاق حرفه اي مثل اخلاق پزشكي – تجارت و روزنامه نگاري بحث مي كند .
اخلاق و تربیت اسلامی
- الف ) اهميت و جايگاه اخلاق كاربردي :
- چون علم اخلاق در حقيقت علم زندگي به معناي حقيقي است بدون شك يكي از سرنوشت ساز ترين دانشهاست .
- امام كاظم (ع) در مورد اهميت آن مي فرمايد : لازم ترين دانش براي تو دانشي است كه تو را به اصلاح قلبت راهنمايي كند
- وفساد را برايت آشكار و پيامبر اكرم (ص) هدف اصلي رسالت خود را به كمال رساندن خلقهاي كريم و منشهاي بزرگوارانه معرفی کرده (( بعثت لاتمم مکارم الاخلاق ))
- نمونه هایی از آثار اخلاقی دانشمندان مسلمان :
- رسائل اخوان الصفا وخلان الوفا – الصاده و الاسعاد فی السیره الانسانیه – تهذیب الاخلاق و تطهیر الاعراق – اخلاق
- ناصری – احیاء علوم الدین – المحجه البیضاء فی تهذیب الاحیاء – المراقبات فی اعمال السنه – جامع السعادات .
- دلیل اینکه بسیاری از افراد با فضائل و رذائل آشنا هستند اما به آن عمل نمی کنند :
- الف ) راه انجام وظایف اخلاقی و نحوه اعمال آن را نمی دانند یا درست تشخیص نمی دهند .
- ب ) در زمان نیاز نمی توانند تصمیم درست بگیرند .
-
ب ) مهمترین رسالت اخلاق کاربردی :
- تحلیل و بررسی ریشه ای فضائل و رذائل اخلاقی و راه تشخیص
- تکالیف اخلاقی و شیوه تحقق آنها در حوزه های خاص .
اخلاق و تربیت اسلامی
-
نمونه هایی از آثار اخلاقی در زمینه گفتگو و مناظره :
- آداب مناظره از شیخ مهذب الدین احمد بن عبدالرضا – شیخ سلیمان بن عبدالله ما حوزی – احمد بن اسمائیل جزائری –
- عبد الغفار بن محمد جیلانی – فاضل کاشی کبیری – میرزا محمد تنکابنی – میر فخر الدین محمد بن حسین حسینی –
- آداب التخاطب از میر محمد عباس بن علی – آداب البحث والمناظره از میر غیاث الدین حسینی دشتکی
- – آداب البحث از کمال الدین میثم بن علی بحرانی – خواجه نصیر الدین .
-
نمونه ایی از اخلاق معاشرت :
- آداب المعاشره, از شیخ علی حزینه – آداب العشره محمد کاظم حائری – آداب الملوک , میرزا رفیع الدین نظام العلماء –
- آداب سلطنت از سید هبه الله حسین – آداب السفر از یحیی بن احمد بن سعید خلی – محمد طاهر قزوینی – آداب الضیافه از محسن فیض کاشانی .
- فصل دوم :
اخلاق دانشجویی - 1 – اهمیت علم آموزی در اسلام : آنقدر اهمیت دارد که نخستین آیات نازل شده در باره علم است .خداوند هدف از
- بعثت پیامبران را صراحتاً تعلیم ذکر می کند , یعلمهم الکتاب همچنین انتخاب گروه مباشر علمی توسط پیامبر و اینکه فرمودند
- بالتعلیم اُرسلت . در اسلام به عنوان یک فریضه بدون قید مکان و
- زمان و جنسیت اطلبو العلم من المهد الی اللحد – ولربالصین
- – الحکمه ضائه المومن – برتری عالم بر عابد همچون برتری ماه شب چهارده بر سایر ستارگان یا برتری خورشید بر سایر
- سیارات . برای آموزگار خوبیها هم جنبندگان زمین و آسمان طلب مغفرت می کنند . یاد گیرنده و یاد دهنده دارای یک پاداشند .
- اگر اسلام بر تحصیل علم تاکید کرده قطعا شرایط آداب و اخلاقیاتی بیان کرده است .
- دانش اندوزی و پارسایی
- چرا دانش اندوزی باید با پارسایی همراه باشد , چون انسان مجموعه ای از نیروهای متضاد است اگر با پارسایی آن را کنترل نکند در گرداب
- سر کشی فرو می رود و انسانیت او پایمال می شود . علت اینکه متون اسلامی در کنار دعوت به دانش اندوزی بر پارسایی همراه
- با تعلیم بر تزکیه تاکید می کند به خاطر این است که تفکر آدمی را از بند اسارت شیطان درونی و بیرونی آزاد کند .
-
اهمیت تقوا در کسب دانش چیست :
- تقوا سبب میشود فطرت انسان به پاکی و زلالی نخستین برگردد و باعث شود
- بدون دخالت هوای نفس حقایق را پذیرفته و به اندیشه صحیح برسد .
- موانع دستیابی به علم حقیقی :
- چینش نادرست مقدمات – کوتاهی در انتخاب مواد یقین آور برای استدلال – پیروی از حدس و گمان – تقلید کور کورانه –
- شتاب زدگی – تمایلات نفسانی در اسارت و بردگی وهم و خیال بودن – حب و بغض – عجب وخود بزرگ بینی , از مهمترین موانع رسیدن به علم حقیقی است .
اخلاق و تربیت اسلامی
-
برای پرهیز از لغزشها و برداشتن موانع چه اقدامی باید کرد :
- یکی اینکه علم منطق را به درستی آموخت و بدرستی به کار گرفت و برای بر طرف کردن آلودگی های
- نفسانی و اخلاقی باید خود را به لباس و صلاح تقوا و ایمان مجهز کرد و از خداوند کمک گرفت .
-
الف ) پیروی از حدس و گمان چگونه به عنوان یک مانع رسیدن به علم حقیقی به حساب می آید :
- شاید رسیدن به یقین در بسیاری از امور بسیار دشوار به نظر می رسد با توجه به غریزه راحت طلبی انسان زندگی را بر
- گمان بنا می کند که ممکن است زیان های جبران ناپذیر به بار آورد . قرآن کریم این شیوه را محکوم می کند (( ولا تغف ما لیس لک به علم )) اسراء 36
- بنا براین انسان نباید بر اساس حدس و گمان قضاوت کند و تا زمانیکه به یقین نرسیده حکم کردن جایز نیست .
-
ب ) منظور از تقلید کورکورانه چیست , انواع تقلید را بنویسید
- سپردن مهار تفکر به دست دیگران . تقلید چه در مسائل فرعی
- و جزئی مانند نوع پوشش مد گرایی و چه در مسائل کلی
- چون اندیشمندان در نوع جهان بینی مثلا اکثریت را ملاک قرار دادن کار پسندیده ای نیست . اما می توان تقلید را به دو
- نوع مذموم و ممدوح تقسیم کرد . مذموم تقلیدی است که رهزن راه اندیشه بوده و بر گمراهی آدمی می افزاید . ممدوح و
- پسندیده که عقل و فطرت به آن حکم می کند مثل رجوع به متخصص و نظر آن را راهنمای خود ساختن . علت زننده بودن
- تقلید کورکورانه اینست که بدون به کار انداختن عقل اقدام به عمل شده . خداوند به انسان عقل
- و شعور داده است که با استفاده از آن و راهنمایی افراد مورد اطمینان راه درست را انتخاب کند .
اخلاق و تربیت اسلامی
- آیا به نظر شما کثرت طرفداران یک اندیشه یا کردار دلیل بر حقانیت آن است و اندک بودن حامیان دلیل بر بطلان است ؟
- ج ) منظور از شتاب زدگی چیست
- انسان صرف فراهم آوردن اطلاعات اندک درباره یک موضوع
نمی تواند به نتیجه بپردازد . امام علی (ع) در مورد شتاب زدگی می فرمایند : از شتاب زدگی بپرهیز - زیرا شتاب زدگی در کارها موجب می شود که انسان به هدف نرسد و کارش مورد ستایش نباشد .
- د ) تمایلات نفسانی چگونه مانع رسیدن به علم حقیقی می شود
- حب و بغضهای تعصب آمیز تعلیم و تعقل را منحرف می کند ،
چون غرض آمد هنر پوشیده شد صد حجاب از دل به سوی دیده شد
- امام علی (ع) می فرماید (( هر کس عاشق چیزی شد دیدگانش کور و قلبش رنجور می شود )) ((کسی که چیزی را دشمن بدارد
- خوش ندارد بدان بنگرد یا نام آن نزد وی بر زبان رود )) و در مذمت طمع می فرمایند : آنجا که برق شمشیر طمع در فضای اندیشه بلند
- شود و بیشترین جایی است که عقل در زمین در می غلتد . عجب و خود بزرگ بینی نشانه ضعف و سستی عقل و گمراهی است .
اخلاق و تربیت اسلامی
-
آداب اخلاقی آموختن :
- اخلاص ( انگیزه الهی ) – انتخاب استاد شایسته – رعایت اولویت ها – خوب گوش دادن – پرسش و پرسشگری –
- ضبط و نگارش مطالب – تواضع در برابر استاد از مهمترین آداب
- اخلاقی آموختن است که به اختصار توضیح داده می شود .
- الف ) منظور از اخلاص و اهمیت آن : با توجه به اینکه ارزش هر عملی به نیت و انگیزه آن بستگی دارد، به همین جهت انگیزه
- و نیت از اهمیت بالایی برخوردار است . انسان به این نکته مهم باید توجه داشته باشد انسان در انجام کارها باید هم حسن
- فعلی و هم حسن فاعلی داشته باشد. یعنی هم باید کار خوب باشد و هم نیت خوب داشتن در انجام کار مهم است. یعنی
- ماهیت هر عمل با توجه به نیتی که فرد در انجام آن دارد مشخص می شود. پیامبر اکرم (ص) می فرمایند : (( نیه المومن خیر من علم )) –
- (( انما الاعمال بالنیات و لکل امریء مانوی ))، کارها به نیت هاست و برای هر انسان تنها چیزی که باقی می ماند که نیت آن عمل است.
- (( قل کل یعمل علی شاکله )) شاکله = نیت- پیامبر اکرم: من اخلص الله اربعین صباحتاًجَرتَ فیا جشهد بیع الحکمه من قلبه علی لسانه
- کار اخلاقی و ارزشمند از نظر اسلام کاری است که صرفا برای رضای خدا انجام شده باشد که خود مراتب و درجاتی دارد . برخی ب
- ه نیت بهره مندی از نعمت های الهی و دخول به بهشت ، گروهی برای رهایی از عذاب الهی و ترس از جهنم و دسته ای صرفا رضای او را در نظر می گیرند .
اخلاق و تربیت اسلامی
- تاثیر نیت در ارزشمندی کارها را بنویسید :
- نیت روی کار تاثیر
- می گذارد کار در تکامل نفس انسان و رسیدن به سعادت ابدی تاثیر گذار است و این تاثیر تکوینی و ذاتی است نه قراردادی .
- رابطه بین نیت با سعادت انسان :
- هر اندازه نیت خالصانه باشد به سعادتمندی نزدیکتر خواهد بود یعنی بیانگر یک رابطه حقیقی است نه قراردادی .
- عمل بدون نیت یک کالبد مرده است که با روح انسان ارتباط پیدا نمی کند .
- علم اندوزی در چه صورتی ارزشمند است ؟
- در صورتی که ما را به سعادت و کمال نهایی نزدیک کند ، کمال نهایی همان قرب الهی است . بنابر این اگر برای کسب
- قدرت و شهرت و ثروت باشد در نظام اخلاقی اسلام هیچ ارزشی ندارد .
- نشانه داشتن نیت الهی در تحصیل علم :
- همان اندازه که علم و دانش انسان افزایش یابد ذلت درونی او در برابر خودش
– تواضعش در برابر مردم – خشیتش در برابر خدا
– درکش نسبت به دین و حقایق الهی افزایش یابد .
اخلاق و تربیت اسلامی
- ب ) انتخاب استاد شایسته :
- ج ) رعایت اولویت ها :.
- دوران دانشجویی بسیار محدود است . مهم ترین وظیفه دانشجو این است که به دنبال تحصیل علوم نافع به حال جامعه باشد ،
- وقت خود را صرف مسائل غیر ضروری نکند . شهید اول در این باره می گوید (( من الخسران صرف الزمان فی المباح و ان قل))
- امام علی (ع) به دانشجویان توصیه می کند : به دنبال فهم و حل مسائل ضروری باشید جهل به آنها پذیزفتنی نیست .
- ودر جای دیگر می فرماید : دانشها بیشتر از آنند که تو بتوانی همه آنها را بیاموزی ، پس باید گلچین کرد و از هر دانشی بهترین ها را انتخاب کنی.
- د ) خوب گوش دادن :
- طالبان علم لازم است هنر خوب گوش دادن را داشته باشند که هم ادب دانشجو در برابر استاد را نشان می دهد و هم
- بهتر و بیشتر از محضر استاد بهره می برد . امام علی (ع) در این باره می فرمایند : زمانیکه نزد دانشمندی نشستی پس
- بر شنیدن نسبت به گفتن حریص تر باش خوب گوش دادن را بیاموز همان گونه که خوب گفتن را می آموزی و سخن کسی را قطع نکن .
- ویژگی های یک مستمع خوب :
- 1- به سخن گویند دقت کند
- 2-آمادگی کافی برای ادراک داشته باشد
- 3-بردبار و شکیبا باشد
- 4-احساس خستگی نکند –
- 5- بتواند نکات اصلی گفتار گوینده را از شاخ و برگ های آن جدا کند
اخلاق و تربیت اسلامی
- ه ) پرسش و پرسشگری :
- پرسش و پرسشگری نه تنها از فضائل اخلاقی است بلکه در برخی موارد از نظر شرعی امری واجب است .
- به گفته نبی اکرم (ص) پزسش کلید خزائن و گنجینه های دانش است و فرمودند چهار دسته هستند ، پرسش گر ، گوینده ، شنونده و دوستدار آنها.
- در چه صورتی پرسشگری دارای ارزش اخلاقی است ؟
- پرسشگری ذاتاً ارزش ندارد تنها در صورتی دارای ارزش اخلاقی است که :
- 1- به منظور کشف حقیقت و فهم واقعیتی باشد اگر به منظور اظهار فضل و مچ گیری باشد بسیار زشت و ناپسند است .
- 2-درباره موضوعاتی باشد که گره ای از کار بگشاید یعنی در سرنوشت مادی یا معنوی انسان دخالت داشته باشد .
اخلاق و تربیت اسلامی
- وظیفه استاد نسبت به پرسش و پرسشگری :
- ضمن اینکه از پرسشگری دانشجو استقبال کند لازم است نسبت به آنچه نمی داند نظر ندهد . از پرسش دانشجویان
- ناراحت یا خسته نشود زیرا قرار نیست استاد بتواند به تمام پرسشهای دانشجویان پاسخ دهد .
- روایات فراوانیدر مذهب پاسخهایی که از روی جهل داده می شود وارد شده است .
-
متن بالا فقط تکه هایی از محتوی متن پروژه میباشد
که به صورت نمونه در این صفحه درج شده است.
شما بعد از پرداخت آنلاین فایل را فورا دانلود نمایید .
فرمت فایل :پاورپوینت
تعداد اسلاید:81
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.