زندگینامه فرانک لوید رایت در 12 اسلاید پاورپوینت تهیه و تنظیم شده است که ما در سایت دانشکده ها در این پست این مقاله را برای شما خواهیم گذاشت که برای دانلود این جزوه باید خریداری کنید تا بتوانید فایل کامل این پاورپوینت را تهیه کنید.
خب ما بطور نمونه ما قسمتی از متن این جزوه را در قسمت پایین برای شما کاربران خواهیم گذاشت.
زندگینامه فرانک لوید رایت
زندگینامه فرانک لوید رایت فرانک لوید رایت به تحقیق یکی از مهمترین وخلاق ترین معماران ونظریه پردازان قرن بیستم می باشد .
این معمار در طی 90 سال عمر پر بار خود بیش از 60 سال فعالیت مستمر معماری داشته و حدود 560 تا ساختمان اجرا نموده است.
خانه اولیه رایت به نام خانه های دشتهای مسطح معروف بودن ، زیرا این خانه ها که غالبا در حومه شهر شیکاگو ساخته شده بودند، در تلفیق وهماهنگی با دشتهای مسطح و سرسبز این نواحی طراحی شده بودند.
تاثیر رایت در معماری مدرن چندان است
که نمی توان معماری او را در یک بخش مورد مطالعه قرار داد. یکی از ویژگیها واحتمالاً مهمترین آنها کیفیتی است که رایت آن را معماری ارگانیک می نامید.
اگر رایت در تعریف ارگانیک به زبان کلمات توفیق نیافت، تعریف و تعبیر وی از این واژه، یا دقیق تر بگوییم از این کیفیت، در زبان معماری کاملاً موفقیت آمیز و به راستی ستودنی است.
این کیفیت در پاره ای از آثار رایت بیشتر متجلی می شود و در خانه آبشار به اوج اعتلا می رسد آن نوع معماری را به عرصه وجـود می آورد که چـون عوامـل طـبیعی مانند سنگ و درخت و گیاه و گـل از درون طبیعـت می شکفد
و اصالت و قوت آن نیز در همین از درون شکفتگی و طبیعی بودن آن است.
از این رو، دراین نوع معماری هیچ تصنعی وجود ندارد و معماری همان است که باید باشد.
در اوایل قرن بیستم که به تدریج ایده های رایت در ساختمان هایش شکل می گرفت، دراروپاوامریکا تکنولوژی به سرعت در حال گسترش و پیشرفت بود .
این پیشرفت در زمینه های معماری، از نظر تیوری واجرایی بسیار مشهود و بارز بود.
اگر چه رایت با تکنولوژی مدرن مخالفتی نداشت،ولی وی آن را به عنوان غایت و هدف تلقی نمی نمود.
به اعتقاد رایت ، تکنولوژی وسیله ای است برای رسیدن به یک معماری والاتر که از نظر وی همانا معماری ارگانیک بود.
او در 20 می 1953 در تلیسین معماری ارگانیک را با عبارت ذیل تعریف کرد:
1-طبیعت:فقط شامل محیط خارج مانند ابرها،درختان نیز می باشد.
2-ارگانیک:به معنای همگونی وتلفیق اجزا نسبت به کل وکل نسبت به اجزا میباشد.
3- شکل تابع عملکرد: عملکرد صرف صحیح نمی باشد بلکه تلفیق فرم وعملکرد واستفاده از ابداع وقدرت تفکر انسان دررابطه باعملکرد ضروری است. فرم و عملکرد یکی هستند.
4- لطافت: تفکر وتخیل انسان باید مصالح وسازه سخت ساختمان را به صورت فرمهای دلپذیر و انسانی شکل دهد.
همانگونه که پوشش درخت وگلهای بوته ها شاخه های آنها را تکمیل میکند.مکانیک ساختمان بایددر اختیار انسان باشد ونه باالعکس .
5- سنت: تبعیت ونه تقلید از سنت اساس معماری ارگانیک است.
6- تزئینات : بخشی جدایی ناپذیر از معماری است.رابطه تزییات به معماری همانند گلها به شاخه های بوته می باشد.
7- روح:روح چیزی نیست که به ساختمان القا شود بلکه باید دردرون آن باشد وازداخل به خارج گسترش یاید.
8-بعد سوم:بر خلاف اعتقاد عمومی ،بعد سوم عرض نیست ، بلکه ضخامت وعمق است.
9-فضا:عنصری است که دائما باید در حال گسترش باشد.فضا یک شالوده نهانی است که تمام ریتمهای ساختمان باید از آن منبعث شوند و در آن جریان داشته باشند.
رایت خود اصطلاح معماری ارگانیک رابا واژه های دیگری نظیر پویا ، حیاتی ، جوهری وهمه جانبه تعریف کرده و با این مترادف سازی ها منظورخود رااز واژه ارگانیک که معادل فارسی آن اندام واره ای است مشخص می سازد .
برخی از عناصر فرم و فضای معماری معرف طبیعت گرایی رایت :
1. تبعیت فرم و فضای معماری ازویژگی های توپوگرافیکی زمین .
2.استفاده از مصالح و مواد طبیعی به صورت ابتدایی و خام.
3. رها شدن در طبیعت .
خانه کوفمان(خانه روی آبشار)
خانه آبشار مهمترین خانه ی شخصی طراحی شده توسط فرانک لوید رایت استکه در سال 1937در بیرران در نزدیکی پنسیلوانیا برای “جی.ادگارد کافمن” ، تاجر ثروتمند پیتسبورگی ، ساخته شده و در سال 1962 به (سازمان حفاظت از جنگل و منابع طبیعی پنسیلوانیا ی غربی) اهدا گردید. در میان خانه های طراحی شده توسط”فرانک لوید رایت”، تنها خانه ی آبشار است که تغییر نیافته و حتی هنوز اثاثیه ی اصلی آن حفظ شده است.
این بنا بسیار خوب بیانگر عقیده ی رایت،مبنی بر”یک ساختمان بایدجزیی از طبیعتی باشد که در آن واقع شده است”می باشد.
این بنای ترکیب شده با منظره ای بی نظیرو شکل یافته از عناصر ساده ای همچون سنگ های طبیعت اطراف ،بتون ،شیشه و فولاد به طرزی باور نکردنی با محیط خود همخوان شده است .
خانه آبشار مصداق بسیار خوب این گفته ی رایت است که “هیچ کس زیبایی خاص یک سایت و موقعیت ساخت بنارا تا موقعی که من بنایی آنجا نسازم درک نمی کند” اگرچه در نگاه اول، صفحات عریض بتونی خانه با طبیعت و درختان اطراف ، بیگانه به نظر می رسد ؛ ولی با نگاه و توجهی هوشمندانه می توان به انتظام بین خانه و طبیعت که نتیجه ی خلاقیت هنرمندانه ی رایت است ، پی پرد.
خانه بر روی آبشار معلق بوده و آب از کنار دیوارهای سنگی آن به پایین می ریزد و خانه که به طرز ماهرانه ای بر روی صخره ی آبشارقرار گرفته ، چنان با طبیعت اطراف عجین شده که گویی جزیی از صخره بوده و به صورت ارگانیک،در طول سالیان دراز بوجود آمده است.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.