بررسی مصرف سنتی و اثر بخشی گیاهان دارویی استان گلستان در کاهش قند خون

بررسي مصرف سنتي و اثر بخشي گياهان دارويي استان گلستان در كاهش قند خون
بررسی مصرف سنتی و اثر بخشی گیاهان دارویی استان گلستان در کاهش قند خون

20,000 تومان

خرید و دانلود آنی

خرید پروسه انلاین کتاب ، فایل پاورپوینت و طرح درس و مقاله های دیگر

پشتیبانی از دانلود های ناموفق

پشتیبانی از سروش + واتساپ + تلگرام

شماره پشتیبانی

09103705578

بررسی مصرف سنتی و اثر بخشی گیاهان دارویی استان گلستان در کاهش قند خون

دانلود پاورپوینت تحقیق در مورد بررسی مصرف سنتی و اثر بخشی گیاهان دارویی استان گلستان در کاهش قند خون در ۲۰ اسلاید زیبا تهیه و تنظیم شده است. برای دانلود این مقاله ما در این پست در سایت دانشکده ها قسمتی از متن این تحقیق را در قسمت پایین قرار خواهیم داد تا بتوانید قبل از دانلود پاورپوینت مرور کوتاهی را بر توضیحات داشته باشید.

پاورپوینت دانلود تحقیق در مورد بررسی مصرف سنتی و اثر بخشی گیاهان دارویی استان گلستان در کاهش قند خون

 

بیماری دیابت از نارسایی‌های مهم غدد داخلی است که حدود ۱۰۰ میلیون نفر از مردم دنیا مبتلا به آن می‌باشند. سازمان جهانی بهداشت در آینده‌ای نه چندان دور تعداد بیماران دیابتی را چندین برابر پیش‌بینی می‌کند که در این‌صورت یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر مردم در نیا محسوب می‌گردد.

با توجه به نقش گیاهان دارویی در درمان بیماری‌ها، این مطالعه با هدف مروری بر اثر هیپوگلیسمی گیاهان صورت گرفت. از گذشته بسیار دور تا بحال در طب سنتی استان گلستان، مردم بومی منطقه از ترکیبات طبیعی و موثر گیاهان دارویی و بومی استان، جهت پیشگیری  و کنترل این بیماری استفاده می‌کنند.

از این‌رو در این مقاله، فقط گیاهانی را که در منطقه از آن جهت پیشگیری و درمان بیماری دیابت، توسط مردمی بومی منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرند، را مورد بررسی قرار داده است، مانند: سیر (Allium Sativa)، پیاز (Allium .cepa)، (Allium  paradoxum) الزویا پیاز کوهی برگهای تازه‌ی (Ocimum bassilicum)، ریشه گیاه پنجول (Potentilla fulgns)  برگ‌های زیتون (Olea europea)، پودر برگ و دانه شنبلیله (Trigonella  foenum – graecum)، گشنیز (Corianderum sativa)، یونجه (sativa Medicago )، گزنه (Urtica dioica)، برگ‌های داراواش (Viscum album)  گل‌های آقطی (پلم-Sambucus nigra) و گل‌های انار (Punica granatum).

نتایج تحقیقات آزمایشگاهی و کلینکال، روش عصاره‌گیری، زمان برداشت گیاه، اندام مورد استفاده، نحوه‌ی مصرف آن در غذا و دارو و به کارگیری آنها به عنوان چاشنی در برنامه‌ی غذایی بیماران دیابتی که اثرات مفیدی را در کاهش قند خون دارد و جزئیات مکانیسم اثر بخشی مواد موثره‌ی هر یک از گیاهان فوق مورد بحث قرار گرفت.

مقدمه:

همه ساله تعداد زیادی از بیماران دیابتی بر اثر عوارض بیماری جان خود را از دست می دهند یا دچار از کار افتادگی می‌شوند. این بیماری می‌تواند موجب سکته‌های قلبی و مغزی، نارسایی کلیه، کوری، قطع پا و … شود. با توجه به نقش گیاهان در درمان بیماری‌ها، این مطالعه با هدف مروری بر اثر هیپوگلیسمی گیاهان دارویی  در درمان دیابت نوع ۱ و نوع ۲صورت گرفته است.اطلاعات حاکی از آنست که در حدود ۱۲۰۰ گونه و ۷۲۵ جنس متعلق به ۱۸۳ تیره، بجز جلبکها و قارچهایی که عملکرد ضد دیابتی دارند ، دارای اثر هیپوگلیسمی هستند .

از این گیاهان ۱۲۷ گونه متعلق به تیره Fabaceae ، ۹۸ گونه در Asteraceae   ،  ۳۶ تا Lamiaceae ، ۳۵ گونه در Liliaceae ، ۳۰ گونه Poaceae ، ۳۰ گونه Euphorbiceae شناخته شده اند ، که در طب سنتی مورد استفاده قرار میگیرند و تاکنون اثر ضد دیابتی ۵۰ درصد از این گیاهان در تحقیقات کلینیکال به اثبات رسیده است . امروزه گیاهانی که در درمان این بیماری مورد استفاده قرار میگیرند از لحاظ اقتصادی مطرح هستند و بیش از ۳۰ میلیون نفر در دنیا مطابق با گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO) از آن استفاده   می کنند .

ترکیبات طبیعی که در این گیاهان خاصیت ضد دیابتی دارند شامل کربوهیدراتها ، آلکالئیدها ، ترپنها ، پپتید ، آمین ، استروئید ، فلاونوئید ، لیپید، کومارین ، و ترکیبات سولفوری و مواد معدنی از جمله ؛ کروم ، منگنز و منیزیوم میباشد . روشهای استفاده و دوز مصرفی از این گیاهان در طب سنتی متغیر است .

مکانیزم عملکرد هر یک از آنها نیز متغیر میباشد ولی در مجموع همه محرک ترشح انسولین در بدن بوده و باعث گلیکونئوژنز در سلولها پانکراس و تحریک بیوسنتز سلولهای بتا در پانکراس و جلوگیری از تخریب آنها میگردد . همچنین فعالیت رسپتورهای انتقال گلوکز (cAMP)  و افزایش بازجذب گلوکز از خون میشود . از غربالگری هایپوگلیسمی این گیاهان نشان میدهد که ۸۱ درصد آنها منجر به کاهش قند خون میشوند .

به عنوان مثال ماده موثره Vinculin در گیاه کاتارانتوس (Catharanthus rosous ) در درمان دیابت موثر است و در گیاهان پیازی ترکیبات سولفوری اثر ضد دیابتی مشابه با انسولین دارند . همچنین در گیاه آتریپلکس بعلت داشتن مواد معدنی کروم ، منگنز و منیزیوم در رفع دیابت موثر است . از جمله این گیاهان میتوان به گیاهانی که در لیست زیر آورده شده اشاره کرد .

تعدادی از این گیاهان، بومی ایران بوده و تعداد دیگر در ایران یافت نمی شود. در این مقاله فقط گیاهانی که در استان گلستان به وفور رشد می‌کند و در طب سنتی مردم بومی استان مصارف دارویی فراوانی دارد را مورد بررسی قرار داده‌ایم، از جمله: تخم شنبلیله، پیاز، ‌سیر،‌ پیاز وحشی،‌ پلم، گزنه،‌ انار، برگ زیتون، ریحان، پنچول، یونجه، دارواش و گشنیز:

گزنه (Urtica dioica): گیاهی علفی و چندساله که عصاره‌ی آن حاوی انواع مواد معدنی (کلسیم، پتاسیم، آهن و منیزیم)، انواع ویتامین‌ها، سیلیکون، کوئرستین، سروتونین، کولین، سیستسترول، استیگمااسترول، لیگنین، آلکالوئید، استراگالین، هیستامین، اسید سلیسیک، اسید فرمیک و ترکیبات سولفوری است که مردم منطقه علاوه بر مصرف خوراکی، مصارف دارویی فراوانی از جمله به عنوان مقوی، محرک و در درمان کم‌خونی، بواسیر، نقرص، درمان کچلی و ریزش موی سر، سیاتیک، دردهای عصبی، روماتیسم، اگزما، التهاب روده‌ای، خون‌ریزی از بینی (به علت وجود سیلیکن و همراه با گیاه دم اسب

– Eqeisetum arvensis)، تحریک سیستم ادراری و در درمان هیپرتروفی پروستات و دیابت دارند. نتایج تحقیقات حاکی از آن است که عصاره‌ی آبی گزنه دارای فعالیت ضددیابتی است و تا حدود زیادی مانع از جذب گلوکز در روده کوچک می‌شود و با تحریک ترشح انسولین در پانکراس باعث تنظیم قند خون می‌گردد. به همین دلیل از آن به عنوان یک گیاه با اثر هیپوگلیسمی استفاده می‌کنند] ۲۶ و ۲۳[.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “بررسی مصرف سنتی و اثر بخشی گیاهان دارویی استان گلستان در کاهش قند خون”