جزوه درس حقوق محیط زیست

جزوه درس حقوق محیط زیست
جزوه درس حقوق محیط زیست

10,150 تومان

خرید و دانلود آنی

خرید پروسه انلاین کتاب ، فایل پاورپوینت و طرح درس و مقاله های دیگر

پشتیبانی از دانلود های ناموفق

پشتیبانی از سروش + واتساپ + تلگرام

شماره پشتیبانی

09103705578

جزوه درس حقوق محیط زیست

محیط زیست حمایت از منابع طبیعی است. دسترسی و استفاده از منابع طبیعی؛ و چگونگی دسترسی و استفاده از این منابع بر جمعیت اطراف و همچنین خود منابع تأثیر می گذارد.

حقوق محیط زیست چیست

جزوه حقوق محیط زیست عبارت است از گسترش اساسی حقوق بشر که بشر به آن احتیاج و سزاوار است. علاوه بر داشتن حق غذا ، آب تمیز ، پناهگاه مناسب و آموزش و پرورش ، داشتن یک محیط امن و پایدار امری اساسی است زیرا همه حقوق دیگر به آن وابسته هستند. تمایل به اطمینان از دسترسی همه ساکنان زمین به این استاندارد اساسی زندگی ، دغدغه اصلی محیط زیست است.

علاوه بر توزیع مساوی و دسترسی به منابع پاک و پایدار ، محیط زیست همچنین شامل یک تعهد اضافی از طرف ملل در کشورهای صنعتی است. از ما می خواهد که در استفاده خود از منابع طبیعی با مسئولیت پذیری عمل کنیم و سطح مصرف خود را به شیوه ای عادلانه تر تنظیم کنیم.

جزوه درس حقوق محیط زیست در ۳۵ صفحه ورد

 

دانشکده حقوق

جزوه درس حقوق محیط زیست

استاد: آقای دکتر مصطفی تقی‌زاده انصاری

موضوع تحقیق: پسماندها (پسماندهای بیمارستانی)

مقدمه

جزوه درس حقوق محیط زیست همواره مورد عنایت و توجه خاص بشر بوده و علت آن این است که بشر از ابتدای خلقت بعنوان عنصری از طبیعت محسوب و قلمداد می‌شده و پیوند و علاقه‌ خاصی با محیط پیرامون خود دارد.

سابقه تاریخی محیط زیست نشان می‌دهد که انسان‌های اولیه کاملا مطیع و مقهور طبیعت بوده اند و قدرت دخل و تصرف در محیط پیرامون خود نداشته‌اند و لیکن کم کم با خروج از مرحله غارنشینی و پیدایش تمدن‌های بشری و استفاده از ابزارها برای تداوم حیات خود بناچار در طبیعت تصرفاتی کرده و دامنه تصرفات خود را چنان گسترش داده که می‌توان گفت دست به تخریب طبیعت زده و می‌زند و معلوم نیست این تخریب را تا کجا ادامه خواهد داد و در آینده شاهد تحولاتی در طبیعت خواهیم بود زیاده خواهی بشر

و………

جزوه حاضر در دو قسمت مجزا تقدیم می‌شود قسمت اول شامل دو بخش می‌باشد در بخش اول سعی بر این است که نقش و اهمیت جزوه درس محیط زیست در زندگی بشر و عواملی که در حفظ آن مؤثر است بیان شود و در بخش دوم بعضی مقررات بین‌المللی در خصوص محیط زیست بیان گردد و در قسمت دوم هم قانون مدیریت پسماندها بررسی و تشریح شده و نحوه و موانع اجرای آن تبیین می‌گردد. امید است روزی فرا رسد که بشر قدر این نعمت‌های خداداد را بداند و پاسدار راستین محیط‌زیست باشد.

قسمت اول محیط‌ زیست

جزوه درس حقوق محیط‌ زیست در دو مفهوم به کار برده شده، یکی مفهومی که از علوم طبیعت ناشی می‌شود و تحت عنوان «محیط‌زیست طبیعی» است و دیگری در تعامل با ساز و کارهای انسانی بوده که با عنوان «محیط زیست انسانی» از آن نام برده می شود و هر دو عنوان فوق طیف گسترده‌ای از موضوعات مختلف را تحت پوشش خود دارد که این امر بر پیچیدگی ارائه تعریف واحد از محیط زیست می‌افزاید.

محیط‌زیست به معنای عام شامل کل منابع طبیعی تجدید شونده مانند جنگل‌ها، مراتع، و منابع آبی و… بوده و طیف وسیع و گسترده‌ای از تعاریف تخصصی مربوطه را در بر می‌گیرد که همین امر در

و…..

بخش اول ادامه حیات انسان

 

ادامه حیات انسان در گرو حفظ محیط زیست است. آیات کریمه قرآن و سیره ائمه هدی (ع) تاکید بر حفظ محیط زیست بوده است. وجود مقدس نبی مکرم اسلام (ص) و امیرالمؤمنین علی (ع) در عین تاکید بر جنگ و پیروزی لشگر، حفظ محیط زیست را بر فرماندهان تذکر و تاکید دارند. این امر نشان دهنده ضرورت حفظ محیط زیست در سیره ائمه هدی (ع)، حتی در سخت‌ترین شرایط می‌باشد.

بی‌تردید حفظ حقوق عامه و حقوق افراد، که بزرگانی از فقها بحث کردند، از باب تقدم یا حاکمیت قاعده لاضرر بر قاعده تسلیط که نمونه آن پرونده‌هایی است که الان خدمت آقایان قضات مطرح هست اینجا بحث اموال شخصی نیست، بیشتر اموال عمومی است و اگر اموال شخصی باشد قواعد دیگری داریم که آن‌ها حاکم است که باید به آنها استناد بشود.

اصل پنجاهم قانون اساسی چند…

و…..

بخش دوم جزوه درس حقوق محیط زیست

پس از دو جنگ جهانی اول و دوم حمایت از حقوق بشر موجب گسترش فواید بین‌المللی گردید که حاوی تعهدات بلاعوض در جهت منافع مشترک بشریت است، با طرح مسایل جدید از جمله بهره‌برداری از فضای ماوراء جو میراث مشترک بشریت و محیط زیست است.

اهمیت این قواعد در نظام بین‌المللی افزایش چشم‌گیری یافت هدف نهایی قواعد حقوق بین‌المللی محیط زیست نه منافع مستقیم و بلاواسطه دولت‌ها بلکه منافع بشریت و بهبود سرنوشت انسان‌هاست به همین دلیل اعلامیه پایانی کنفرانس استکهلم در سال ۱۹۷۲ با اعلام حق انسان به داشتن محیط زیست سالم پیوند بنیادینی بین حفاظت از محیط زیست و حقوق بشر ایجاد نمود و سرآغاز تحولی جدید حقوق بین‌الملل گردید.

ماده اول این اعلامیه با قراردادن حق انسان‌ها به داشتن محیط زیست سالم در کنار آزادی و برابری آن را صراحتا مصادیق حقوق بنیادین قلمداد ..

و….

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “جزوه درس حقوق محیط زیست”