پاورپوینت سوختهای فسیلی با جایگزین الکلها

سوختهای فسیلی با جایگزین الکلها
پاورپوینت سوختهای فسیلی با جایگزین الکلها

20,000 تومان

خرید و دانلود آنی

خرید پروسه انلاین کتاب ، فایل پاورپوینت و طرح درس و مقاله های دیگر

پشتیبانی از دانلود های ناموفق

پشتیبانی از سروش + واتساپ + تلگرام

شماره پشتیبانی

09103705578

سوختهای فسیلی با جایگزین الکلها

تعریفی از این پاورپوینت سوختهای فسیلی با جایگزین الکلها که در 39 اسلاید جذاب و زیبا تهیه و تنظیم شده:متانول سوخت الکلي است که از گاز طبيعي و ساير منابع طبيعي نيز توليد مي شود. متانول يا الکل متيليک که در آن عامل هيدروکسيل (OH) جايگزين يک اتم هيدروژن شده است با وزن مولکولي 04/32 و چگالي 796/0 سنگين تر از بنزين و داراي عدد اکتان 107 مي باشد.

به لحاظ انرژي حرارتي 7/1 گالن متانول معادل يک گالن بنزين خواهد بود. متوسط قيمت توليد متانول از گاز طبيعي در جهان مشابه بنزين است. سوختهای فسیلی با جایگزین الکلها متانول از چوب و زغال سنگ نيز قابل توليد است البته توليد آن از منابع طبيعي و تجديد شونده در مقايسه با گاز از لحاظ اقتصادي گران تر است.

M-85 ترکيب 15 درصد بنزين و 85 درصد متانول است و اولين ترکيبي است که بعنوان سوخت جايگزين مصرف شده است. اين مخلوط در موتور خودروهاي توليدي مهمترين توليد کنندگان اتومبيل قابل استفاده بوده و در آينده اتومبيل هايي که قادر به استفاده از متانول خالص باشند نيز وجود خواهند داشت. از متانول ماده اکسيژنه MTBE براي مخلوط نمودن با بنزين جهت افزايش عدد اکتان و خوش سوزي آن بدست مي آيد.[/section]

سوختهای فسیلی با جایگزین الکلها

سوخت هاي الکلي:استفاده ازسوختهاي الکلي در موتورهاي احتراق داخلي بعنوان سوخت، موضوع جديدي نيست.

در سال 1872 که OTTO موتورهاي احتراق داخلي را اختراع نمود ، بنزين بعنوان يک سوخت هنوز در دسترس نبود و اتيل الکل سوخت اين موتور محسوب مي شد.

سوختهاي الکلي (متانول و اتانول) ، سوختهاي مايع با راندمان و عدد اکتان بالا مي باشند که در عين حال ميزان انتشار مواد آلاينده و ترکيبات توليد کننده اوزون در گازهاي حاصل از احتراق آنها در حد پايين است ، لذا بعنوان سوختهاي جايگزين مطرح و در مناطقي نيز مورد استفاده قرار گرفته اند.

گرچه الکل سوخت مناسب براي موتور محسوب ميگردد ، ليکن براي مصارف خانگي يا مصرف کننده هاي غير متحرک انرژي ، سوخت جايگزين مناسبي نيست.

زيرا براي توليد آن بايد انرژي مصرف شود و در مصارف گرمايي بهتر است اين انرژي بطور مستقيم مصرف شود.

روش توليد:

ابتدا از گازطبيعي، گاز سنتز (مخلوطي از H2 و CO ) تهيه و سپس گاز سنتز در راکتور کاتاليستي، به متانول و بخار آب تبديل مي شود.

جایگزینی الکلها با سوختهای فسیلی

جناب آقای دکتر پردل

سلمان لعلی

عناوين و فهرست مطالب

مقدمه
سوختهاي الکلي – متانول – اتانول
گاز طبيعي
گاز طبيعي فشرده)CNG)
گاز طبيعي مايع)LNG)
گاز مايع)LPG)
سوختهاي سري P

مقدمه:تا کنون مهمترين و معمول ترين سوخت جهت استفاده در سرويس هاي حمل و نقل، در بسياري از کشورهاي دنيا بنزين و گازوئيل بوده است. سوختهای فسیلی با جایگزین الکلها| فرمت پاورپوینت اتومبيل هايي که سوخت بنزين يا گازوئيل مصرف مي کنند موجب انتشار مواد مضر و آلاينده با ترکيبات شيميايي پيچيده مي شوند که بنوبه خود، سبب توليد اوزون در سطح جو زمين مي شوند.

با آنکه تمهيدات مختلف جهت کاهش آلودگي اعم از برنامه هاي معاينه فني خودورها يا نصب سيستم هاي کنترل انتشار آلاينده در اگزوز خودروها در کشورهاي پيشرفته بکار گرفته شده، ليکن اين برنامه ها در شهرهاي بزرگ مسئله توليد اوزون و ساير آلاينده ها را به حد کافي کاهش نداده است.

وقتي سوختهاي فسيلي با ترکيب هيدروکربورهاي مختلف بطور کامل مي سوزد يعني با اکسيژن موجود در هوا ترکيب مي شود، توليد دي اکسيد کربن و آب مي کند. حال اگر عمل سوختن کامل نباشد، بجاي مقداري از دي اکسيد کربن CO2)، منواکسيد کربن CO )توليد مي شود که ماده اي بسيار سمي است.

همچنين برخي از اتمهاي کربن موجود در ترکيبات سوخت به صورت نسوخته و ذرات جامد کربن روي هم انباشته شده، همراه هيدروکربورهاي نسوخته از اگزوز اتومبيل ها به صورت دوده خارج مي شود. هيدروکربورهاي نسوخته نيز بهمراه مقاديري از سوخت که پيش از ورود به موتور تبخير شده و به هوا منتشر مي شود در مجاورت نور خورشيد با ترکيبات اکسيدهاي نيتروژن حاصل از عمل احتراق در موتور، ترکيب شده و توليد اوزون مي کند.سوختهای فسیلی با جایگزین الکلها

اوزون اگرچه در لايه استراتوسفر مانع از عبور نور ماوراي بنفش و رسيدن آن به سمت زمين مي شود ليکن در سطح زمين از مهمترين عوامل ايجاد مه دودشيميايي(SMOG) و توليد کننده مواد سمي مضر براي سلامتي انسان محسوب مي گردد.

در اين راستا، سوختهاي فسیلی پاک داراي خواص فيزيکي و شيميايي ذاتي هستند که آنها را پاک تر از بنزين با ساختار و ترکيبات فعلي در عمل احتراق مي نمايد. بطور کلي اين سوختها حين احتراق، هيدروکربور (نسوخته) کمتري توليد کرده و مواد منتشره حاصل از احتراق آنها داراي فعاليت شيميايي کمتر براي تشکيل اوزون و مواد سمي ديگر مي باشند.  استفاده از سوختهاي جايگزين، همچنين شدت افزايش و انباشته شدن دي اکسيد کربن که سبب گرم شدن زمين مي شود را نيز کاهش مي دهد.

البته در بنزين اصلاح ساختار يافته (Reformulated Gasoline) انتشار مواد آلاينده تا 25 درصد نسبت به بنزين موجود کاهش مي يابد ليکن با توجه به وابستگي آن به منابع نفت خام، بعنوان سوخت جايگزين مطرح نمي باشد.

به اين ترتيب، معرفي سوختهاي جايگزين و مطالعه در خصوص امکان استفاده و بهره برداري از سوختهاي جايگزين، سوختهای فسیلی با جایگزین الکلها با توجه به ملاحظات فني- اقتصادي و منابع گسترده موجود برخي از آنها در ايران، همچنين بدليل روند روبه رشد مصرف سوختهاي مايع هيدروکربوري در کشور که هر ساله موجب ضرر و زيان هنگفت به بودجه عمومي و محيط زيست کشور مي شود از اهميت قابل توجهي برخوردار شده است.

 

تعداد صفحات

39

حجم فایل

3.31 MB

فرمت فایل

پاورپوینت

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “پاورپوینت سوختهای فسیلی با جایگزین الکلها”